Nieuwe vorm van water HHO

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 3.145

Nieuwe vorm van water HHO

Ik heb dit verhaal gevonden via een ander forum. Het ziet er zeer ongeloofwaardig uit, maar het wordt wel gepresenteerd alsof het om serieuze materie gaat. Laat er je licht maar eens over schijnen.

http://hytechapps.com/presentation/linked%...l%20Journal.pdf

Als dit wel wat betekent, dan is het inderdaad wel een echte doorbraak. Het gaat nl. om een isomeer van water, HHO i.p.v. HOH, waarbij tussen de twee H atomen een hele speciale binding zou bestaan. Zelf ben ik echter nogal sceptisch, maar ik wil ook de mening van anderen hier wel eens weten.

HHO zou een reukloos en kleurloos gas zijn, dat hele interessante eigenschappen heeft als brandstof, en dat je thuis zou kunnen maken in een apparaat dat je kunt kopen van het bedrijf achter dit artikel. Dat apparaat kost dan wel $7000, maar dan heb je ook wat hoor :P . Je kunt dan met een stroom van 17A uit het lichtnet zo'n 1500 liter HHO gas per uur maken, waarmee je dan lasstations e.d. van brandstof kunt voorzien. Mooi voor het MKB, nietwaar???

http://hytechapps.com/applications/H2O.htm

Ik heb de berekening gedaan, hoeveel liter H2 en O2 je kunt maken in een uur, uitgaande van 17A/220V. Bij een zeer efficiente cel, met een totale electolyse spanning per cel van 2V kom ik uit op zo'n 600 - 700 liter H2 per uur, dus zo'n 1000 liter Brown's gas per uur (mix van H2 en O2). Hiervoor moet je echter een efficientie hebben, die ongelooflijk hoog ligt. In de praktijk zal het veel minder zijn. Maar, ik moet toegeven, ik ben niet uitgegaan van vorming van HHO in mijn berekeningen, maar van H2 en O2. En de mensen achter dit verhaal schrijven juist dat het gaat om HHO en dat dan het proces veel efficienter gaat. Om eerlijk te zijn, ik geloof er geen biet van ;) .

Berichten: 1.122

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Even ter zijde voor wat betreft de inhoud van het betreffende artikel. Aangezien het hier gaat om een "Article in Press" is dit dan niet illegaal? Normaal gesproken zijn articles in press volgens mij namelijk niet voor handen op het internet. Dus om zoiets dergelijks dan aan te bieden via een forum.....? ;)

Of zie ik dit fout?

Bas

Berichten: 3.145

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Waarom hebben de makers dat artikel dan op hun site staan? De makers van het artikel hebben het trouwens niet aangeboden op een forum. Een lid van dat forum kwam het tegen en heeft een link gepost en ik vond het wel interessant om dat hier te posten.

Ik ben me eerlijk gezegd van geen kwaad bewust, maar als er inderdaad problemen mee zijn, dan wil ik de mods van deze site vragen om het hele thread maar weg te halen, want om ergens over te discussieren, zonder dat de tekst waar we over discussieren beschikbaar is, vind ik maar niks. Ik had gewoon een vraag gesteld uit belangstelling voor dit onderwerp.

Berichten: 1.122

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Krijg nou wat: ik heb niet goed gekeken..... ;)

Als de makers van het artikel het zelf op hun site hebben gezet dan kan ik mij idd ook niet voorstellen dat het illegaal is.

Als ik verder had gekeken dan mijn neus lang is dan had ik ook gezien dat het artikel van de site zelf komt. :P

Bas

Berichten: 2.035

Re: Nieuwe vorm van water HHO

"In press" betekent precies dat, en dan mag de link overal gepubliceerd worden!

Het artikel is op zeker serieus, MAAR: er zijn in het recente verleden al meermalen publicaties over "grote doorbraken" (vb. kernfusie bij RT) na enige tijd teruggetrokken door het desb. tijdschrift ;)

Dus, werkt dit, prachtig, maar geef hun "vakbroeders" eerst een jaartje om de experimenten te herhalen en te verifieren!

Berichten: 2.746

Re: Nieuwe vorm van water HHO

als die binding echt bestaat is dat wel een doorbraak ja

en hoe zou dat gas dan branden?

en ze hebben al commerciele apparaten gemaakt voor het deftig onderzocht is?

Berichten: 3.145

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Dat branden moet je zien, op de zelfde manier waarop Brown's gas brandt (mix van H2 en O2 in volumeverhouding 2:1). Brown's gas wordt weer water en geeft daarbij een hoop energie af. Dit kan zonder externe zuurstof toevoer, maar vereist wel goede apparatuur om terugslag van de vlam in je voorraad Brown's gas te krijgen. Zoiets zou ook gedaan worden voor HHO, waarbij het gas weer veranderd wordt in HOH.

Berichten: 2.035

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Raar idee, "brand zonder externe zuurstof toevoer"... brand is toch per definitie de reactie tussen een stof en zuurstof? ;)

Berichten: 3.145

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Is dat echt de definitie van branden? Ik heb een keer de stof formamidine disulfide dinitraat gemaakt (just for fun :P ) en deze stof brandt prima (langzaam, met een hoop rook) als je het aansteekt, het neemt echter geen zuurstof. De zuurstof zit in de stof zelf en er is dus sprake van interne reductie/oxidatie. Een ander leuk voorbeeld van zoiets is de reactie van ammoniumdichromaat, als je dat aansteekt. Deze stof brandt dan verder, ook zonder zuurstof uit de lucht te nemen en er komt water, stikstof en chroom(III)oxide vrij, dit alles onder vuur-verschijnselen.

Als ik een dot watten nat maak met dunne olie of wasbenzine en ik steek die aan, en ik breng die vervolgens in een flinke pot met chloorgas, dan brandt hij vrolijk verder, met een rode vlam en een hoop roet (best een spectaculair experiment trouwens ;) ). Zou je deze reactie dan geen branden willen noemen? Het enige verschil is nu dat de oxidator niet zuurstof is, maar chloor. Zo zijn er wel meer experimenten te bedenken. Rode fosfor brandt ook prima in broomdamp, zonder dat zuurstof beschikbaar is, je hoeft het zelfs niet eens aan te steken.

Om weer terug te komen op de omzetting van HHO naar HOH, ik zou het dus wel 'branden' kunnen noemen, zolang er maar een hoop warmte bij vrij komt en vuurverschijnselen.

Berichten: 485

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Raar idee, "brand zonder externe zuurstof toevoer"... brand is toch per definitie de reactie tussen een stof en zuurstof? :P
Jawel, maar soms is er intern in het molecuul al voldoende zuurstof aanwezig om branden mogelijk te maken. In dynamiet zit niet voor niets zoveel zuurstof Afbeelding . Pykrinezuur dat gebruikt wordt in de biologie als kleurstof is in droge vorm ook explosief, ik meen dat de structuur formule benzoezuur is met nog een hoop NO2 groepjes eraan ;)

Berichten: 2.035

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Snap ik, maar bij de omzetting "van HHO naar HOH" zoals Wilco zegt, verbruik je toch geen "interne" zuurstof? Of wordt er tegelijkertijd zuurstof van andere HHO-moleculen "verbruikt"? ;)

Pikrinezuur (het heet wel "zuur" maar is een fenol!) is het fractioneel aggressievere broertje van TNT :P

Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Even vooropgesteld dat HHO bestaat (wat ik dus betwijfel), dan zou je toch kunnen veronderstellen dat die O, die er in zit, de H oxideert? Net zoals in bijv. TNT de O's van de nitrogroepen de C's en H's oxideren bij de detonatie. Wat mij betreft is het in beide gevallen gewoon herrangschikken van atomen en daar komt energie bij vrij. Enig verschil (hoop ik voor de makers van dat apparaat) is dat dit bij TNT gaat op de manier van

Afbeelding

en bij dat apparaat op de manier van

Afbeelding

.

Berichten: 2.035

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Ah kijk nu praat je taal die ik snap :P

Er is dus gewoon sprake van een herrangschikking van de atomen.... een soort "omlegging" (doodnormaal in de chemie)! Dat is voor mijn gevoel (is ook wel eens fout!) toch iets heel anders dan oxidatie, dus een reactie met/van zuurstof-atomen....

Toevoeging: nu ik het artikel heb gelezen, blijkt het te gaan om een nieuwe vorm van H-H binding ("magnecular bond"), geinduceerd door een magnetisch veld aan te leggen dat de sferische s-orbitalen vervormt tot toroiden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nieuwe vorm van water HHO

Onzin. En het artikel is geformatteerd alsof het naar een tijdschift is gestuurd (waarschijnlijk een template gedownload), maar dit is nooit werkelijk gesubmit. Je download het van de website van het bedrijf dat het apparaat aan de man brengt.

Geldklopperij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Nieuwe vorm van water HHO

dit is nooit werkelijk gesubmit.
Volgens mij toch wel... als ik op de website van Elsevier/ScienceDirect zoek, is het artikel inmiddels gepubliceerd: International Journal of Hydrogen Energy 31(9), 1113-1128 (2006).

Dit is de link naar het abstract.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer