Atomisatie bij AAS

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Atomisatie bij AAS

Dag allemaal

Hieronder enkele beredeneringen die ik maak over atomisatie bij AAS. Nadat ik het uit verschillende handboeken heb bestudeerd.

Klopt het volgende allemaal of maak ik een denkfout(en)?

1° De atomisatie is niet alleen onvolledig aan de bodem van de vlam omdat de temperatuur daar (eventueel) te laag is om alle moleculen te atomiseren, maar ook omdat er een debiet is waarmee het gas(waar het staal in zit) naar buiten stroomt?

Dus daarmee bedoel ik dan: 'De moleculen krijgen bij een hoger debiet minder de kans om meteen te atomiseren aan de bodem van de vlam (waar dat de temperatuur eventueel al hoog zou zijn om alle moleculen te ontbinden)

2° Chroom geeft een hogere relatieve absorbantie bij de basis van de vlam. Omdat chroom zeer stabiele oxiden vormt wanneer in contact met O2 en deze moeilijk te atomiseren zijn. Als ik het goed doorheb dan verlies je door lager in een vlam te meten dus wel efficiëntie en verlies je ook signaal. Omdat sommige moleculen ter hoogte van het meetniveau nog niet geatomiseerd zijn? Door dan een brandgas-rijke vlam te gebruiken, wordt het punt van maximale absorbantie door Chroom, omhooggetrokken omdat er minder oxidans in de vlam zit. Je meet dus hoger in de vlam( waardoor een hogere efficiëntie dan met een brandgas-arme vlam) en de sensitiviteit lijkt mij dan ook hoger omdat je meer Chroom-atomen hebt vrijgemaakt door atomisatie( en deze nog geen oxide hebben kunnen vormen).


3° Chroom wordt gemeten aan de basis van een brandgas-arme vlam. Zou ik het debiet van het gas niet iets lager kunnen zetten om zo eenzelfde effect te krijgen op efficiëntie en sensitiviteit zoals bij 2°. Als ik het debiet iets lager zou zetten dan zou ik verwachten dat de moleculen meer de kans krijgen om te atomiseren ter hoogte van het meetniveau. Daardoor verwacht ik dat de efficiëntie en sensitiviteit dan ook zullen stijgen.


Ik stelde deze vragen aan mijn docent net, maar zij vond dat ik er te diep over nadacht. Echt antwoorden heb ik dan ook niet gekregen. Ik ben nu wel oprecht geïnteresseerd in spectroscopie en daarom wil ik het ook deftig begrijpen.




Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Atomisatie bij AAS

vlamabsorptieprofiel.png

Reageer