Lijnbreedtes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Lijnbreedtes

Dag allemaal

Bij atomaire spectroscopie spreekt men over lijnbreedte.
Een natrium-atoom heeft een lijn bij 589,0 nm. Als een holle kathode lamp (uit natrium) die lijn van 589,0nm uitzendt dan heeft die lijn een natuurlijke lijnbreedte van ongeveer 0,005 nm. Is die 0,005 gewoon de onzekerheid van de golflengte of is die lijnbreedte echt iets fysieks. ( Zendt de lamp echt een bandje uit van golflengtes tussen 588,9975nm en 589,0025 nm?)

De volgende zin uit mijn handboek begrijp ik ook niet helemaal:

For Beer's law to be obeyed it is necessary that the bandwidth of the source must be narrow relative to the width of an absorption peak.

Waarom moet dit?

Mijn handboeken leggen dit niet uit en op het internet heb ik na een aantal uur zoeken nog geen uitleg hierover kunnen vinden.



Groetjes

Autodidact1

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Lijnbreedtes

Lijnbreedtes hebben twee oorzaken:
1. Als de aangeslagen toestand kort duurt, is er een onzekerheid in de energie ervan ΔE.Δt = h/4.π.
2. Thermische beweging van de atomen/moleculen in een gas veroorzaakt lijnverbreding door het Doppler-effect.

Dat de lijnbreedte smal moet zijn vergeleken met de absorptiepiek is het frequentie-equivalent van het ruimtelijke feit dat een lichtbron klein moet zijn vergeleken met een object dat 'm afschermt: Als de maan (schijnbaar) veel kleiner zou zijn dan de zon, zou je nooit een totale zonsverduistering kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Lijnbreedtes

Waarom is absorptiepiek breder dan de breedte van lijn die uitgezonden wordt door de holle kathode lamp? Wat zorgt er voor dat deze piek breder is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Lijnbreedtes

Dat zal niet voor elke absorptiepiek gelden, anders was de eis niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Lijnbreedtes

Ik heb er een hele week over liggen nadenken en ben op het volgende uitgekomen. Ik heb proberen te redeneren aan de hand van wat ik tot nu toe heb gezien in mijn opleiding professionele bachelor chemie. Het zijn geen diepgaande cursussen meestal en soms vind ik dat wel jammer omdat ik het volledige plaatje wil zien. Ik kan natuurlijk volledig mis zijn, maar daar kan ik dan weer iets uit leren.
IMG_20191218_0001.pdf
(428.24 KiB) 115 keer gedownload
IMG_20191218_0002.pdf
(477.16 KiB) 132 keer gedownload
IMG_20191218_0003.pdf
(271.53 KiB) 122 keer gedownload

Groetjes

Autodidact1

Reageer