Deuterium achtergrond correctie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 228

Deuterium achtergrond correctie

Dag allemaal

Ik heb enkele vragen over de deuterium achtergrond correctie

Waarom mag er gesteld worden dat de absorbantie die je meet met de deuteriumlamp gelijk is aan de achtergrondabsorptie? Ik heb er zelf even over nagedacht en denk er het volgende over:

Deuteriumlamp zendt een continuum van golflengtes uit waarbinnen de resonantielijn ook valt. Het toestel wordt ingesteld op de golflengte van resonantielijn. De slit-opening is van de monochromator ongeveer 0,2nm. Als het licht in de vlam komt zal het analiet enkel absorberen bij de resonantielijn terwijl de achtergrond dit over een bredere band doet waarbinnen de resonantielijn ook ligt. Elke golflengte wordt voor een ander % geabsorbeerd door de achtergrond.
Er komt een bandje naar buiten uit de monochromator. De bandbreedte is 0,2nm. De resonantielijn zit in die band.
Klopt het dat het verschil in intensiteit van elke golflengte in die band niet zo groot is omdat de bandbreedte zo dun is?
Als dit klopt, dan stel ik dat de intensiteit van elke golflengte in die band gelijk aan I. Meet de detector dan ook een intensiteit van I of is de intensiteit van de band die de detector bereikt niet gelijk aan I maar een som van intensiteiten van elke lijn?


Ik wil hiermee zeker niet moeilijk doen ofzoiets, ik ben gewoon oprecht geïnteresseerd.




Groetjes

Autodidact1

Berichten: 12.262

Re: Deuterium achtergrond correctie

Wat is precies 'de achtergrond'? Ik neem aan dat je nulpunt een meting is door de vlam heen zonder een sample dat hetgeen je wilt analyseren bevat - of wellicht als sample het oplosmiddel waarin je sample uiteindelijk zal zitten?

Uiteraard helpt het wel dat je met een heel dunne bandbreedte kunt meten hier en dat de absorptie sterk is.

Ander punt is dat je normaliter een ijklijn maakt voor hetgeen je wilt meten in het oplosmiddel waarin je het meet, en daarmee eigenlijk automatisch compenseert voor eventuele (brede) absorptiepieken als gevolg van iets anders dan de aanwezigheid van het element in je sample.

Gebruikersavatar
Berichten: 228

Re: Deuterium achtergrond correctie

Ik heb dit niet praktisch kunnen doen. Ik heb er slechts erover gelezen in handboeken en mijn cursus.
Met achtergrond wordt bijvoorbeeld moleculen bedoeld die niet volledig geatomiseerd zijn.

Reageer