Massa spectroscopie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Massa spectroscopie

weet iemand of een alfa breuk bij massa spectroscopie ook kan ontstaan na een sigma breuk?

Berichten: 3

Re: Massa spectroscopie

Chemiestudent 123 schreef: vr 15 okt 2021, 15:27 weet iemand of een alfa breuk bij massa spectroscopie ook kan ontstaan na een sigma breuk?
Ik heb namelijk de stof 4-butylbenzaldehyde, en de moleculair ion piek is een massa van 162 en de base piek is een massa van 91. Er blijft dus een aromaat met een methylgroep over. Nu kan dit alleen niet in 1x ontstaan door middel van een alfa piek. kan iemand mij helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Massa spectroscopie

Ben niet echt een chemisch onderbouwd meer fysica tegenwoordig meer data analyse en modelleren.

De volgende site van NIST heeft mij altijd wat geholpen.
https://webbook.nist.gov/chemistry/

Voor RGA (restgas analyses) met massaspectrometer maakte ik gebruik van NIST database (zoeken op formule):
https://webbook.nist.gov/chemistry/form-ser/

Meer zoek opties in allereerste link. Dan kun je een spectrum opzoeken. Maar dit is misschien een open deur en allang bekend bij jouw.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Massa spectroscopie

Maar de vraag van de topicstarter gaat de andere kant op. Het massaspectrum is bekend, alleen is de vraag waar de betreffende massa's vandaankomen. De NIST database vertelt hier weinig extra's.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag: ja, dat kan op zich wel. Er zijn verschillende mechanismes waardoor moleculen fragmenteren, en die kunnen in allerlei volgordes optreden.

Maar wat volgens mij belangrijker is: die massa 91 is nogal bijzonder. Hij hoort inderdaad bij en benzeenring met een methylgroep erop in de oorspronkelijke structuur, maar wat er echt gebeurt is dat je na ionisatie een C6H5-CH2+ hebt die direct omlegt naar een tropylium (C7H7+) ring. Deze is mooi symmetrisch én aromatisch en in verhouding tot de andere ionen erg stabiel. Het zal daardoor een prominente piek in het massaspectrum zijn, maar het zegt niet zoveel over in welke volgorde en in welke verhouding de eerdere fragmentaties zijn opgetreden.

Als het goed is zie je in het spectrum ook een piek met een massa tussen 162 (161) en 91 in. Die piek zal kleiner zijn dan de base piek, maar is zeker aanwezig. Kijk goed naar de massa en beredeneer dan wat er eerst af zal vliegen om dat ion te maken, en wat er daarna afvliegt om op je massa 91 uit te komen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer