Diastole bloeddruk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Diastole bloeddruk

Hallo,

Ik ben erachter gekomen dat de diastole bloeddruk in rust en na inspanning zo goed als gelijk blijft.

Mijn vraag is dan ook waarom is dit zo? Waarom wordt de diastole bloeddruk niet hoger of lager?

Met vriendelijke groet,

Joohn

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Diastole bloeddruk

Hoe ben je daar achter gekomen, door meten bloeddruk, door lezen ?



Wat is in dit verband inspanning: is dat opstaan van een stoel en in huis een stukje lopen of is dat echt een uur flinke inspanning ?

Het is een erg open niet concrete en duidelijke vraag die je stelt.

Berichten: 2

Re: Diastole bloeddruk

Wimpie44 schreef:Hoe ben je daar achter gekomen, door meten bloeddruk, door lezen ?



Wat is in dit verband inspanning: is dat opstaan van een stoel en in huis een stukje lopen of is dat echt een uur flinke inspanning ?

Het is een erg open niet concrete en duidelijke vraag die je stelt.
Voor mijn vwo-examens (keuzevak Bewegings Sport en Maatschappij) doe ik samen met een goede vriendin een onderzoekje. In dit onderzoekje zijn wij gaan kijken naar het verschil in bloeddruk bij inspanning. Als onderzoeksvraag stelden wij: stijgt de bloeddruk, net als de hartslag, bij inspanning?

We hebben metingen gedaan voor, tijdens, na en een tijdje na een conditietraining. Dit was dus een dik uur flinke inspanning.

Ook wij kwamen op het resultaat dat de diastolische druk vrijwel niet stijgt, terwijl bij de systolische druk wel een duidelijk verschil zichtbaar is.

Wij kunnen echter geen informatie vinden over het waarom hiervan.

Dus eigenlijk nog een keer de vraag, maar nu iets specifieker.

Waarom stijgt de diastolische druk maar in geringe mate bij een flinke inspanning van een langere duur?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Diastole bloeddruk

Van welke twee variabelen is de diastolische bloeddruk het product?

Stijgen deze beiden bij inspanning of daalt er 1?

Wat is dan het netto-effect op de diastolische bloeddruk?

Tip: vaatweerstand.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 2

Re: Diastole bloeddruk

anusthesist schreef:Van welke twee variabelen is de diastolische bloeddruk het product?

Stijgen deze beiden bij inspanning of daalt er 1?

Wat is dan het netto-effect op de diastolische bloeddruk?

Tip: vaatweerstand.
Iets makkelijker misschien? (a)

We zijn maar VWO'ers ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Diastole bloeddruk

Handbalster schreef:Iets makkelijker misschien? (a)

We zijn maar VWO'ers ;)
Excuses, maar ik was in de veronderstelling -als je een onderzoek doet voor school naar het effect van inspanning op bloeddruk- dat je weet van welke variabelen de bloeddruk afhankelijk is.

De diastolische bloeddruk is afhankelijk van cardiac output (dat is weer het product van slagvolume en hartfrequentie) en perifere vaatweerstand (peripheral vascular resistance). Bij inspanning stijgt het eerste onder invloed van β1-adrenerge effecten. Het tweede daalt onder invloed van β2-adrenerge effecten en vasodilaterende stoffen zoals stikstofoxide en prostaglandinen, er moet immers meer bloed naar de spieren waardoor deze bloedvaten gaan dilateren. De stijging van de cardiac output in combinatie met een daling van de perifere vaatweerstand zorgt voor het netto-effect dat de diastolische bloeddruk nauwelijks stijgt, soms zelfs daalt.

Bovendien zit je met een bias ten aanzien van de meetplek. Ook de α-receptoren (vasoconstrictie) worden gestimuleerd door adrenaline, echter deze bevinden zich met name in de vaten van het darmstelsel en huid. Deze lokale bloeddrukverandering meet je niet met een simpele bloeddrukmeting over de a. brachialis.

Kleine aanvulling; bovenstaande geldt vooral voor dynamische inspanning. Bij een statische inspanning zoals gewichtheffen

is er bij zware gewichten altijd sprake van een Valsalva-manoeuvre in meer of mindere mate. Dit zorgt voor een verhoogde intrathoracale en intra-abdominale druk waardoor de veneuze terugvloed wordt belemmerd. Dit compenseert het vasodilaterende effect waardoor je diastolische bloeddruk wél kan stijgen.

Misschien kun je dus bij een gezonde populatie ook het verschil van de diastolische bloeddruk na dynamische en statische inspanning testen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Diastole bloeddruk

Mijn praktijk ervaring is dat bij duursport (wielrennen) de diastolische bloeddruk ook daalt. Een tot twee dagen na de inspanning is dat merkbaar. De systolische bloeddruk daalt sterker na inspanning. Diastolische daling is ong. 1/3 van de systolische daling. Bij te langdurige hoge inspanning en/of te weinig rust (herstel) wordt het verschil systolisch-diastolische bloeddruk wel eens laag. Je reageert dan wat anders.....

Ik weet bij duursport wat ik aanmechanisch vermogen stook, op welk moment en tijdstip. (ook de tijdsduur voor totale arbeid). Ik registreer ook de hartslag en die gegevens worden bij de metingen direct aan elkaar gekoppeld. Ik kan de mechanische inspanning en de reactie van het lijf ook aan het parcour koppelen. Aan waarnemening bij analyse kan je ook de omstandigheden koppelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Diastole bloeddruk

anusthesist schreef: De diastolische bloeddruk is afhankelijk van cardiac output (dat is weer het product van slagvolume en hartfrequentie) en perifere vaatweerstand (peripheral vascular resistance). 
Is de systolische bloeddruk niet afhankelijk van de cardiac output en de diastolische bloeddruk van de perifere weerstand?
Als zodanig is de bloeddruk afhankelijk van de cardiac output en de perifere weerstand. (RR = CO x TPR)

Reageer