Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 216

Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

Een eigenschap van de autoregulatie is dat deze wegvalt wanneer de gemiddelde arteriële druk lager dan 60mmHg is of hoger dan 180mmHg. Men spreekt dan over een cushing reactie, vasoparalyse en hersenoedeem met toenemende intracraniële druk. Ik vroeg me hierbij volgende zaken af.
 
1) Wat is het mechanisme juist achter de ontwikkeling van dit oedeem in het kader van een schedeltrauma?
2) Betreft het hier vasogeen oedeem?
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

Cushing's reflex zie je alleen bij intracraniele hypertensie, niet hypotensie.

Als de ICP stijgt agv hydrostatische druk dan betreft het vasogeen oedeem (bijvoorbeeld sinustrombose)

Als de ICP stijgt agv dysbalans in osmotische water flow dan betreft het cytotoxisch oedeem (bijvoorbeeld grote infarcten)

Veelal is het ook een combinatiebeeld zoals bij ruimte-innemende processen.

Kun je beredeneren welk soort oedeem je kunt zien bij ernstige schedeltraumata?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

anusthesist schreef: Cushing's reflex zie je alleen bij intracraniele hypertensie, niet hypotensie.

 
 
 
Het is me niet echt duidelijk. Dus, MAP (Mean arterial pressure) = CPP (cerebrale perfusiedruk) - ICP (intracraniële druk), wat wil zeggen dat wanneer de ICP stijgt de MAP zal dalen in die fase waarin het lichaam nog kan compenseren, wanneer de MAP daalt daalt dus ook de perfusie naar de hersenen. Ik had begrepen dat wanneer deze te erg daalt, het lichaam dus adrenaline zal vrijzetten e.d. en nadien de autoregulatie wegvalt. Maar ik lees verschillende dingen eigenlijk. Eén, dat het een compensatiemechanisme is dat plaatsvindt wanneer de autoregulatie nog intact is, maar elders lees ik dan weer dat de cushing reflex een allerlaatste reactie is van het lichaam voor deze uitvalt, nadat de autoregulatie al gefaald hééft. Ik kan dus niet goed uitmaken waar deze bepaalde "stap" zich situeert en hoe lang elke stap naar overlijden zeg maar duurt, misschien dat dat zou helpen om meer inzicht te krijgen hierin. 
 
 
anusthesist schreef:
Kun je beredeneren welk soort oedeem je kunt zien bij ernstige schedeltraumata?
 
Zowel vasogeen als cytotoxisch lijken me te kunnen voorkomen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

Je premisse is al verkeerd;

CPP = MAP - ICP

Wordt het hierdoor wellicht duidelijker?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 216

Re: Wegvallen autoregulatie cerebrale bloedvoorziening

anusthesist schreef: Je premisse is al verkeerd;

CPP = MAP - ICP

Wordt het hierdoor wellicht duidelijker?
 
Oei neen, dit was een typfout blijkbaar. Ik bedoelde dus inderdaad CPP = MAP - ICP. 

Reageer