Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Ik vraag mij af of het mogelijk is om te leren je tenen onafhankelijk van elkaar te bewegen zoals je dat ook kunt met je vingers?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Ik heb dat mijn leven lang gekund, net als veel Indische mensen. Zo zijn er meer lichaamsdelen die Indische mensen (en overigens het merendeel van de Aziaten) wel kunnen bewegen, net als ze ook lichaamshoudingen kunnen aannemen die de wat stijvere westerlingen niet kunnen. Geen idee waarom dat zo is.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 12.262

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Ik vermoed dat het bij indische mensen komt omdat ze van kinds af aan veel op blote voeten lopen, en het dan vrij snel 'handig' is als je pakweg iets met je voeten kunt oprapen. Overigens heb ik het idee dat het niet genetisch is: blanken geboren in nederlands indie kunnen het vaak ook. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Ja,  dit is mogelijk. Hersengebieden voor de tenen kunnen de functies van de handen overnemen bij mensen die geboren zijn zonder handen. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

egos schreef: Ja,  dit is mogelijk. Hersengebieden voor de tenen kunnen de functies van de handen overnemen bij mensen die geboren zijn zonder handen. 
 
En hoe leer je dat in het geval dat je handen nog wel goed functioneren?

Berichten: 12.262

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Ik denk eerlijkgezegd door domweg te oefenen?
Probeer eens een balpen of potlood van de vloer te rapen met je tenen - vergt misschien een beetje oefening, maar als het eenmaal lukt gaat het de volgende keer veel eenvoudiger. 
 
Het is natuurlijk wel een beetje beperkt door de fysiologie van de voet, ik denk niet dat je gemakkelijk kunt leren om pakweg iets beet te pakken tussen je grote en middelste teen, terwijl dat bij je hand geen enkele moeite kost. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Kun je leren om je tenen onafhankelijk te bewegen?

Professor Puntje schreef:  
En hoe leer je dat in het geval dat je handen nog wel goed functioneren?
Als je vanaf de geboorte alleen je tenen zou gebruiken. Alleen is dit niet realistisch. Maar zoals Benm schrijft door oefening, maar dan zo vroeg mogelijk!

Reageer