hyperpolarisatie door toename intracellulaire K+?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

hyperpolarisatie door toename intracellulaire K+?

Hoi allemaal,
over twee weken doe ik een selectietoets voor de studie geneeskunde. Nu moten we voor die toets een deel fysiologie leren. Een van de dingen die in de stof staat is dat een toename van intracellulaire K+ zorgt voor hyperpolarisatie van de cel. Ik snap alleen niet hoe dit komt. Voor mijn gevoel zorgt een toename van K+ in de cel juist voor depolarisatie omdat meer positieve ionen in de cel komen --> het membraanpotentiaal wordt positiever. Kan iemand mij hiermee helpen?

Berichten: 12

Re: hyperpolarisatie door toename intracellulaire K+?

Omdat ik je vraag interessant vond heb ik me er wat in verdiept. Het is lang geleden dat ik het zelf moest weten.

Je bekijkt het alleen van de elektrische kant. Er speelt veel meer mee. Er is ook chemie en thermodynamica. In "Essentials of neural science and behavior" E.Kandel e.a. 1995, Sectie III hoofdstuk 8 beslaat de bespreking van membraanpotentiaal 14 bladzijden. Kandel is een soort van bijbel voor de neurofysiologie. Formules van Nernst en Goldman komen ook om de hoek. Ik denk dat je het kunt onthouden als een feit met de connotatie dat er veel meer in een levend mechanisme meespeelt. Door de hogere K+ concentratie intracellulair krijg je een hogere uitstroom van K+ naar buiten en dat beïnvloedt allerlei andere actieve evenwichten.

Het lijkt me sterk dat ze voor de selectietoets geneeskunde de hele stof van dat hoofdstuk 8 als bekend zouden vereisen, maar je kunt er naar vragen. Moet je Nernst potentialen kunnen berekenen bij voorbeeld? Moet je weten dat in de membraan een ionenpomp zit die drie Na ionen tegen twee K ionen uitwisselt? (en draait op ATP)

Een dokter moet weten dat een kleine verandering in de bloedconcentratie K+ snel neurologische en hartregulatieproblemen veroorzaakt. Sterkte met de toets.

Berichten: 3

Re: hyperpolarisatie door toename intracellulaire K+?

Hoihoi!
Bedankt voor je antwoord. Nernst en GHK moeten we wel kennen maar we hoeven er niets mee te berekenen. Ik hoop maar dat ze er niet al te diep op ingaan deze toets haha.

Reageer