Verschil tussen desinfecterende jodium en alcohol?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 38

Verschil tussen desinfecterende jodium en alcohol?

Hallo,

Als je bijvoorbeeld door iets wat mogelijk vuil kan zijn bent gekrast, dan doet men er toch desinfecterend spul erop?
Men kan er een alcoholoplossing (ethanol) op doen, maar soms wordt ook, in exact dezelfde situatie, jodium (povidonjood) erop gedaan. Nu is de vraag; wat is het verschil betreft de desinfecterende werking tussen deze twee oplossingen?

Ik weet al dat:
ethanol heeft een molecuulformule van C2H5OH.
De jodium is als ik me niet vergis (corrigeer me hier als ik het mis heb) een oplossing van I- ionen.

In de jodiumoplossing die ze bij (bron 1) Kruidvat verkopen staat op de site het volgende;
“Hulpstoffen: gezuiverd water, dinatriumfosfaat (E339), citroenzuur (E330), natriumhydroxide (E524).”


-->Hieruit kun je wel concluderen dat de oplossing niet met ethanol gemengd is,maar met vooral gezuiverd water.

Op (bron 2) Wikipedia staat het volgende;
“Ethanol bezit een ontsmettende werking. Tegenwoordig is het minder gangbaar doordat er meer ontsmettingsmiddelen bekend zijn maar het is mogelijk dat een dokter de huid (…)een injectie geeft. Bij gebrek aan beter is het echter een prima ontsmettingsmiddel en in tijden van nood en schaarste zoals oorlogssituaties(…)bijvoorbeeld bij operaties."

-->Hieruit leid ik af dat ethanol niet echt geweldig werkt, maar dat oplossingen zoals jodium 'beter zijn' .
Wat bedoelen ze daarmee? Wat zorgt ervoor dat jodium beter zou kunnen werken? Wat is de onderliggende theorie?

Alvast bedankt,

Bronnen:
bron 1: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-povido ... /p/2718619
bron 2: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ethanol#O ... ingsmiddel

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Verschil tussen desinfecterende jodium en alcohol?

Voor geneesmiddelen zou ik vooral even hét handboek erbij pakken:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... m__cutaan_

(Paragraaf “eigenschappen”)

Berichten: 38

Re: Verschil tussen desinfecterende jodium en alcohol?

"Povidonjodium is een breedspectrum-desinfectans met een snelle en lang aanhoudende dodende werking tegen micro-organismen. Het is een complex van jodium, gebonden aan dragermateriaal waaruit het elementair jodium langzaam wordt vrijgegeven (jodiumreservoir). Het vrije jodium reageert als een sterk oxiderend medium op moleculair niveau met enzymen en structurele basiscomponenten van micro-organismen. Het spectrum is breed en omvat (myco)bacteriën, schimmels (vooral Candida spp.), vele virussen en enkele protozoa. De bruine kleur duidt op de aanwezigheid van jodium. Werkingsduur: zolang bruine kleur zichtbaar is."

Aahh. Dus jodium is beter omdat het een grotere variatie/gebied aan bacteriën kan doden? Alcohol heeft dat dus ook maar minder dan jodium? Ethanol heeft in ieder geval geen oxiderende werking. Heb ik hem zo goed?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Verschil tussen desinfecterende jodium en alcohol?

inderdaad, ethanol heeft geen oxiderende werking maar tast weer de structuur van de celwanden aan, een compleet ander manier van werken.

Gezien de celwanden van micro-organismen niet het zelfde zijn (een peugeot is ook niet het zelfde als een scoda of een opel) heeft het voordeel om met 2 middelen tegelijk te werken namelijk dat het ene middel de tekortkomingen van het andere middel opheft en visa versa

Reageer