Polyradiculitis

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Polyradiculitis

Wie kan mij wat meer vertellen over polyradiculitis en de mogelijke behandeling ervan, en wat bij het uitblijven van behandeling?

tavy

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Polyradiculitis

Polyradiculitis is een medische term voor pijn in meerdere verzorgingsgebieden van de spinale zenuw die ontstaat doordat de wortel (radix) op één of andere manier wordt geprikkeld. De behandeling heeft dus met de oorzaak te maken; dit kan varieren van meerdere hernia's tot de ziekte van Lyme.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Polyradiculitis

hallo, kan u mij vertellen wat de bron is om polyradiculitis te linken aan Lyme? Bij mij werd nl. polyradiculitis (via EMNG) gediagnosticeerd eind 2013 en ik ben reeds chronisch ziek sinds 1998, Lyme werd nooit onderzocht?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Polyradiculitis

Een radiculitis zoals eerder gezegd is een ontsteking van de zenuwwortel. Als er géén structurele oorzaak voor wordt gevonden middels beeldvorming (MRI) dan moet je verder zoeken als je op basis van klinische

gronden denkt aan een radiculair syndroom; dus bijvoorbeeld pijn of andere gevoelsstoornissen in een bepaald dermatoom, zwakte van de spieren die door dezelfde wortel worden geinnerveerd en het liefst nog een verlaagde of afwezige reflex die over die wortel gaat (reflexen liegen nooit ;) ). Maar ook een EMG dat pleit voor een radiculopathie is een sterk teken dat de zenuwwortel op één of andere manier dysfunctioneert.

Wat wij tegenwoordig standaard doen in dit soort gevallen is bloed prikken op Borrelia en een ruggenprik doen om te kijken naar ontstekingsreacties en natuurlijk opnieuw de Borrelia bepalen in het hersenvocht.

Niet alleen Borrelia, maar een scala aan andere organismen kunnen een polyradiculitis veroorzaken; het Varicella Zoster virus is hier de bekendste van. Hoeft overigens niet altijd gepaard te gaan met blaasjes (de zogenaamde herpes sine herpete).

Daarnaast kan een legio aan auto-immuunziekten leiden tot een polyradiculitis.

Nu ken ik je casus verder niet, maar als het EMG écht een polyradiculopathie c.q. polyradiculitis liet zien is dat écht een reden voor verdere analyse.

Zie ook: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/mesh/68020852
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer