Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Is er een huismiddeltje ,of een professioneler middel ,om bijna onzichtbare glassplinter(tjes) uit de huid te verwijderen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

pincet, eventueel met loep.

Je kunt ook plakband proberen. Maar alles wat je in drukt zal het moeilijk maken om het er uit te krijgen.

Als het 'gruis' is zal het niet zo erg zijn en na verloop van tijd vanzelf uit de huid vallen.

Als het zeer doet moet je naar de dokter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Afhankelijk van de plaats waar het glas zich bevindt, is het mogelijk dat het glas dichtbij een belangrijke structuur zit, zoals een pees, een bloedvat, een zenuw ed. Als het glas er blijft zitten en er treedt vaak beweging op op die specifieke plaats, dan is het ev. mogelijk dat het stukje glas die structuur toch nog zal beschadigen, waardoor de functie van die structuur uitvalt (bv. beschadiging van een pees waardoor beweging van die spier (deels) onmogelijk wordt).

Een delicate plaats is bv. thv. de vingers, of ev. de hand. In dat geval is het sowieso aangewezen om een arts te raadplegen, als men voelt dat er daar nog glas zit. Het zou dan zeker niet de eerste keer zijn dat er een handchirurg aan te pas komt om de kleine splintertjes glas te verwijderen.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 5

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Is er nieuwe apparatuur waardoor glassplinters tegenwoordig wel zichtbaar gemaakt kunnen worden?
Mijn man heeft jaren geleden glassplinters in zijn hand gekregen en heeft nu veel last van zenuwpijn. Er kon destijds niets gedaan worden omdat glas geen lood meer bevat en dus onzichtbaar is op foto's.
 
Met vriendelijke groet,
Angelique

Berichten: 1.816

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Gaat het om echte splinters, of glasvezels van bijv, isovert of glasvezelmateriaal voor polyester ed?
 
Wat bedoel je met bijna onzichtbaar? Ofwel wat zie je op je huid?
 
@Angelique1, wel eens om een echo gevraagd?. Glas weerkaatst geluid. 
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Glas is in principe gewoon zichtbaar op een röntgenopname, ongeacht of het lood bevat. Of de desbetreffende splinter moet zo klein zijn of op een plek zitten waardoor er overprojectie is van bot waardoor je het niet ziet.

Maar dat glas niet zichtbaar is omdat het geen lood bevat is een foute aanname. Bij glasverwondingen wordt in de regel daarom altijd een röntgenfoto gemaakt om te kijken of er geen glas meer in het lichaam zit.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Heel erg bedankt voor jullie reactie. Het is gewoon glas dat uit een kamerdeur is gesprongen en er zitten heel kleine splinters daarvan in zijn handen. Rechts meer dan links.
De chirurg destijds vertelde dat mijn man niet bang hoefde te zijn dat ze zouden gaan zwerven door zijn lichaam vanwege de fijnmazige structuur in de hand.
Nu krijgt hij medicatie tegen zenuwpijn, maar ik vroeg me af of er (ook al is het zoveel jaar later) toch nog iets aan te doen is. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

In de regel: nee, helaas niet. Beschadigde zenuwen genezen niet tot nauwelijks afhankelijk van de ernst van beschadiging. Als hij zo lang na dato zenuwpijn heeft, dan verwacht ik niet dat het spontaan geneest, daarom zijn medicijnen tegen neuropatische pijn een uitstekende keuze. Deze kunnen hele forse zenuwpijnen toch nog dragelijk maken en kwaliteit van leven verbeteren.

Ook goed om te beseffen is dat er helemaal geen glas meer in zijn lichaam hoeft te zitten teneinde zenuwpijn te veroorzaken. Met name als den röntgenfoto geen glas liet zien destijds. Is er eenmaal een beschadiging, dan heeft een persoon daar in meer of mindere mate altijd wel last van.

Hele grote MAAR: we weten natuurlijk niet exact de medische geschiedenis van jouw echtgenoot. Hoewel wij hier in grote lijnen informatie kunnen geven hoe het gemiddeld zit bij de meeste mensen, kunnen we lastig op een individuele casus details verschaffen. Daarvoor ben je het beste op je plek bij een neuroloog.

Desalniettemin veel sterkte, zeker naar je man gericht.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Glas in zacht weefsel zou je inderdaad best moeten zien op rontgen. Normaal glas bestaat voor een goed deel uit silicaat, en dat is voor rontgen aanzienlijk denser dan de koolstof, zuurstof, stikstof en waterstof waar zacht weefsel voornamelijk uit bestaat. 
 
Het lijkt me stug dat er geen enkele hoek te vinden is waarbij glas in een hand niet verborgen is achter bijvoorbeeld bot. Misschien is een CT nodig om het te vinden, maar als het er nog zit kan het haast niet onvindbaar zijn tenzij het hele kleine partikels (<< 1mm3 oid) zijn. 
 
Uiteraard kan de mechanische schade gedaan zijn en dat glas inmiddels helemaal verdwenen zijn. Bij iemand die door zn hand geschoten is hoef je ook niet te gaan zoeken naar te kogel terwijl het trauma vrij evident is. 
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Glassplinter(s) uit de huid verwijderen ?

Die glasdeeltjes zullen inderdaad heel klein zijn. De chirurg heeft er toen uitgehaald waar hij bij kon zonder schade aan te richten. Ik begrijp heel goed wat jullie zeggen, Heel hartelijk bedankt voor jullie reactie en medeleven.

Reageer