Horner syndroom: anhydrase

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Horner syndroom: anhydrase

Horner syndroom ontstaat door uitschakeling van de cervicale orthosympathicus, hierdoor zou onder andere anhydrase ontstaan. Dit begrijp ik niet van in mijn cursus vind ik ook dat de os instaat voor secretie inhibitie ? Als dit wegvalt dan zou er toch juist meer secretie zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Horner syndroom: anhydrase

Anhydrase zou wel heel bijzonder zijn, waarschijnlijk bedoel je anhidrose? ;)

Wat altijd goed is om te begrijpen is dat 'Horner-syndroom' een verzamelnaam is voor het volgende klinische effect: een ptosis, een miosis met daarbij wel of niet een anhidrose. Iemand met alleen een ptosis en miosis maar géén anhidrosis, heeft dus nog steeds een Horner, alleen een partiële of incomplete, hoe je wil.

Afhankelijk van wáár de laesie zit, krijg je verschillende verschijnselen. Je moet dus het verloop van de sympaticus weten en zoals altijd in de neurologie, anatomie:

1ste orde neuron bevindt zich in de hypothalamus

2de orde neuron bevindt zich in de nucleus intermediolateralis van het myelum t.h.v. C8-Th1

3de orde neuron bevindt zich in de sympatische zijstreng (ganglion cervicale superior)

Een laesie van het 1ste orde neuron of zijn verloop (tussen hypothalamus en nucleus intermediolateralis) levert op: miosis, ptosis + anhidrosis van de héle ipsilaterale lichaamshelft (dus niet alleen gezicht)

Een laesie van het 2de orde neuron of zijn verloop (tussen myelum en sympatische zijstreng) levert op: miosis, ptosis + anhidrosis van het ipsilaterale gelaat

Een laesie van het 3de orde kan afhankelijk van waar de laesie exact zit wel of geen anhidrosis van het gelaat geven. De sympatische vezels die naar de zweetklieren van het gelaat gaan lopen samen met de vezels die naar het oog gaan tót ongeveer de bifurcatie van de arteria carotis communis in de carotis interna en externa. Een laesie vóór die bifurcatie levert dus anhidrosis in het gelaat op plus een miosis en ptosis. Na de bifurcatie splitsen de vezels zich: de sympatische vezels naar de zweetklieren van het gelaat lopen langs de carotis externa, de vezels naar het oog lopen langs de carotis interna. Een carotisdissectie van de carotis interna (die véél vaker voorkomt dan een dissectie van de externa; dat laatste heb ik eigenlijk nog nooit gezien of van gehoord, maar kan vast wel) zal dus alleen een miosis en ptosis geven, géén anhidrosis in het gelaat.

Dus zo kun je op basis van de kliniek vrij exact weten waar het probleem is en zien we in de praktijk bijna alleen partiële Horners omdat het probleem bij een Horner bijna altijd een carotisdissectie is. Soms heb je iemand met een Pancoasttumor (longtop) die de sympaticus beschadigt (omdat de sympaticus over de longtoppen heen loopt) waarbij je dan wel een anhidrosis ziet. En nog zeldzamer zijn hernia's op het niveau van C7-Th1 die C8 aantikken en een Horner veroorzaken. Maar je kunt je zo'n beetje elk probleem voorstellen: van infarcten in de hypothalamus tot tumoren in de hals.

Nu had ik niet zo'n uitgebreid verhaal geschreven als de sympaticus niet naar de zweetklieren ging, dus dat doet het wel ;) Ik denk dat ze met secretie bedoelen, de secretie van de SPEEKSELklieren of TRAANklieren, en niet de zweetklieren. De speekselklieren en traanklieren worden inderdaad niet door de sympaticus maar parasympaticus geïnnerveerd. En als in je boek staat dat de sympaticus wél de zweetklieren inhibeert, dan is dat fout :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Horner syndroom: anhydrase

Bedankt voor je antwoord! ze hadden het waarschijnlijk idd over de secretie van de traanklier en de speekselklier die geremd wordt door de orthosympaticus :) 

Reageer