stemvorkproeven Rinne en Weber

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

stemvorkproeven Rinne en Weber

Welke stemvorkproeven vindt u bij een patient met een neurosensorieel gehoorverlies rechts:
 
het antwoord luidt: Weber lateraliseert naar link, Rinne bilateraal positief
 
Ik snap waarom Weber naar links lateraliseert: je botgeleiding rechts is aangetast dus je zal die links beter horen, maar wat bedoelen ze met bilateraal positieve rinne test? Bedoelen ze aan de twee oren? Want ik dacht dat een Rinne test maar positief was als er neurosensorieel gehoorsverlies was, wat in dit geval enkel rechts is.
 
Alvast bedankt
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: stemvorkproeven Rinne en Weber

Bilateraal betekent inderdaad beiderzijds (unilateraal = aan één kant, contralateraal = aan de andere kant en ipsilateraal = aan dezelfde kant).

Rinne is alleen negatief bij een geleidingsverlies aan dat oor (kan een overigens een combi zijn van, dat is wel een pitfall bij het interpreteren van de proeven). Bij een puur perceptief gehoorsverlies zal de luchtgeleiding ook gewoon beter zijn dan de botgeleiding en zal de Rinne positief zijn. Hij is dus alleen negatief bij geleidingsverlies (cerumen, geperforeerd trommelvliee, otostenose etc.).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: stemvorkproeven Rinne en Weber

Bedankt! Wel raar dat de test sws positief is, en pas negatief wordt als er een probleem is. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: stemvorkproeven Rinne en Weber

Ja, daar ga ik ook altijd mee de mist in haha :D
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer