Tracheotomie of andere methoden?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 5

Re: Tracheotomie of andere methoden?

ArcherBarry schreef:

Opmerking moderator

laten we de discussie op de bal houden en vooral geen persoonlijke aanvallen. Persoonlijke aanvallen zullen pertinent verwijderd worden.
Excuseer mij, maar ik denk niet dat ik iemand persoonlijk aanval.
Als de man zijn vakgebied geneeskunde is dan zou hij moeten weten wat de wet is, en zou hij toch moeten weten dat het op z'n minst onachtzaam is om zo'n informatie te verspreiden via dit forum. 
Het juiste antwoord was dan ook: "neen dit kan enkel door een arts worden uitgevoerd, tenzij in extreme omstandigheden daartoe opgeleide mensen".
De wet voorziet dit ook zo (grotendeels).
Ik begrijp niet zo goed dat er zich hier blijkbaar niemand vragen stelt bij het feit dat een arts( in opleiding?) burgers adviseert om een scherpe pen in iemand zijn trachea te rammen... 
Ondanks uw zogenaamde "waarschuwing" zet u burgers toch maar even aan om te oefenen, ronduit gevaarlijk!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Ik adviseer helemaal niets. Ik geef antwoord op een vraag, welke anatomie daarbij komt kijken, welke scholing je moet hebben en ik the worst case scenario, met andere woorden: zonder ingrijpen overlijdt de persoon, welke huis-tuin-en-keukenmiddelen gebruikt zouden kunnen worden om de kans op overlijden te verlagen van 1 naar een kans < 1. That's all.

Als dat niet duidelijk werd uit mijn posts dan zal ik daar voortaan beter op letten, maar mijns inziens moet je wel erg je best doen, kwade intenties te vinden in mijn posts.

En hiermee heb ik alles gezegd wat ik wilde zeggen. Ik waardeer je zorgen over optimale medische zorg, maar je hebt helaas niet altijd een chirurgisch setje bij de hand als je midden in de Sahara door een scorpioen in je keel wordt gestoken en deze zodanig zwelt dat de enige manier om de kans op overlijden te verkleinen tot < 1, lege artis uitgevoerde procedures te doen onder suboptimale (lees: abominabele) omstandigheden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Tracheotomie of andere methoden?

anusthesist schreef: Ik adviseer helemaal niets. Ik geef antwoord op een vraag, welke anatomie daarbij komt kijken, welke scholing je moet hebben en ik the worst case scenario, met andere woorden: zonder ingrijpen overlijdt de persoon, welke huis-tuin-en-keukenmiddelen gebruikt zouden kunnen worden om de kans op overlijden te verlagen van 1 naar een kans < 1. That's all.

Als dat niet duidelijk werd uit mijn posts dan zal ik daar voortaan beter op letten, maar mijns inziens moet je wel erg je best doen, kwade intenties te vinden in mijn posts.

En hiermee heb ik alles gezegd wat ik wilde zeggen. Ik waardeer je zorgen over optimale medische zorg, maar je hebt helaas niet altijd een chirurgisch setje bij de hand als je midden in de Sahara door een scorpioen in je keel wordt gestoken en deze zodanig zwelt dat de enige manier om de kans op overlijden te verkleinen tot < 1, lege artis uitgevoerde procedures te doen onder suboptimale (lees: abominabele) omstandigheden.
 
Ah neen? 
U doet nét niet een volledige uitleg hoe een tracheotomie uit te voeren. Dit gaat veel verder dan een anatomische beschrijving. 
<modknip ontoepasselijk dreigement>.
En weet dat ik u helemaal niet persoonlijk aanval, ik ken u niet. Het gaat mij om uw professioneel functioneren waar ik mij vragen bij stel.
U zal ongetwijfeld de beste bedoelingen hebben, het blijft onachtzaam.
 
En u moet mij eens uitleggen hoe u door een schorpioen in de keel wordt gestoken... 
 
U weet niet wie er aan de andere kant zit. Een normale procedure is al niet zo makkelijk laat staan met een pen... 
Ik raad je nogmaals aan de anatomie op te zoeken." 
 
"In principe kun je elk hol voorwerp gebruiken dat tussen het thyroid en cricoid past. Een zakmesje om een sneetje te maken en een balpen zijn al vaak genoeg. Je kunt ook de punt van een balpen verscherpen met een mesje en zo de pen er in één keer insteken. Welke kracht je moet gebruiken spreekt voor zich; genoeg zodat je door de ligamenten heen komt. Als je er door heen bent dan voel je geen weerstand meer en dan zit je goed."
"Naar beneden? Die zitten een aantal centimeters boven het ligamentum cricothyroideum. Als je loodrecht een insteek maakt, kun je niet de stembanden beschadigen.
 
 
"Je moet zoiets natuurlijk alleen uitvoeren als je denkt dat je het kunt en als je denkt dat het de enige oplossing is voor het probleem van het slachtoffer. Als iemand tijdens kamp zich verslikt in een stukje biefstuk en de Heimlich manoeuvre lukt keer op keer niet en het dichtstbijzijnde ziekenhuis is 40 kilometer verderop, dan kun je het best proberen. Nee nee, als je het ook EFFECTIEF kan... 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Opmerking moderator

Ik heb al eerder gewaarschuwd om niet op de man te spelen, helaas kan een discussiedeelnemer daar niet aan voldoen. Daarom gaat dit topic tijdelijk op slot voor moderator overleg!
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gesloten