Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

Ik heb een tijd lang soms opgestaan rond 4 á 5 uur met weksignaal.
Momenteel sta ik ook al een tijd op rond 4 á 5 uur zonder weksignaal (bij het plassen gaan).
Ik ben tot de ontdekking gekomen dat als ik met een weksignaal opsta,
ik nog vele uren moe ben.
En ik niet moe ben als ik zonder weksignaal opsta, en ik vlotter de dag begin.
Is dit een interessante ontdekking voor mensen die vroeg moeten opstaan ?
Bestaat er hoe dan ook een "ideale" manier van opstaan ???

Berichten: 1.816

Re: Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

De ideale manier van opstaan is, met het juiste been uit bed te stappen en Carpe Diem te zeggen.
 
Maar probeer de Bolero eens of zo iets, maakt je niet abrupt wakker, zoals een schelle bel van een wekker. Kwestie van wat elektronica enz.
 
www.youtube.com/watch?v=3KgpEru9lhw

  •  
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

Een weksignaal of wekker is een kunstmatige manier van wakker worden, dat zegt eigenlijk al alles: kunstmatig. Je wordt dus niet wakker omdat je aan het einde van je slaapcyclus zit en de hormonen zo zijn uitgebalanceerd dat je geen slaap meer nodig hebt.

De crux is derhalve om zo te gaan slapen dat je bioritme je gewoon wakker maakt. Als je van jezelf weet dat je zeker 8 uur slaap nodig hebt terwijl je wekker om 5:00 gaat, dan hoor je dus om 21:00 in je bed te liggen. Als je dat een tijdje doet, zul je merken dat je op een dag vanzelf rond 5:00 wakker wordt (waardoor je je wekker wat later kunt zetten als 'back up').

Daarentegen zul je nooit spontaan om 5:00 wakker worden als je steeds om 23:00 naar bed gaat. Ondanks dat je dit elke dag doet, blijf je een '8 uur slaper' en zul je altijd die wekker nodig hebben. Een teken trouwens dat je onvoldoende slaap krijgt.

Probeer er dus zo mee te spelen dat je -zoals jij- op een dag vanzelf wakker wordt. Dat leidt inderdaad tot minder vermoeidheidsklachten, hoewel een substantieel deel best psychisch is volgens mij.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

Thionyl schreef:  
De ideale manier van opstaan is, met het juiste been uit bed te stappen en Carpe Diem te zeggen.
 
Maar probeer de Bolero eens of zo iets, maakt je niet abrupt wakker, zoals een schelle bel van een wekker. Kwestie van wat elektronica enz.
 
www.youtube.com/watch?v=3KgpEru9lhw

  •  

 
 
Haja, da's zeker ideaal. Maar niet indien je met het goede been uit het verkeerde bed stapt. :oops:

Berichten: 12.262

Re: Verschil opstaan met of zonder weksignaal !

Ik weet niet hoe wetenschappelijk verantwoord het is, maar heb wel eens wat gelezen over een wekker-app die probeert een gunstig moment (binnen een bepaald tijdsinterval) te kiezen. Het idee erachter is denk ik om een moment te kiezen waarop je minder diep slaapt, en dat te bepalen aan de hand van je bewegingen (telefoon moet dus in je bed liggen, niet op een nachtkastje).

Of het werkt: geen idee. Proberen kan vast geen kwaad ;)
Victory through technology

Reageer