Patiënt nuchter voorafgaand aan CT

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Pati

Een patiënt die voor een CT-scan komt moet 4 uur van tevoren nuchter zijn. Wat is de reden hiervan? Is dit alleen wanneer er gebruik wordt gemaakt van IV-contrast, oraal contrast of allebei? Is het om het orale contrast goed zichtbaar te maken in de maag/darmen? 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pati

Hangt af wat je op beeld wilt zetten.

Heb nog nooit gehoord dat iemand voor een natieve CT-cerebrum nuchter hoeft te zijn...

Een CT-abdomen is een ander verhaal.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Pati

Ik heb het hier over een CT-abdomen, dat heb ik niet duidelijk aangegeven inderdaad..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Pati

Ja, door de contrastvloeistof zie je beter rijk gevasculariseerde structuren zoals bepaalde tumoren. Omdat de buikholte zo propvol zit met organen en met name een waar rioolsysteem aan darmen, maakt dat het voor de radioloog een stuk eenvoudiger te zien. Daarnaast kan er een eventuele contrastlekkage opgespoord worden wat bijvoorbeeld pleit voor een perforatie van een hol orgaan (en bij iv contrast een inwendige bloeding).

Het nuchter zijn is inderdaad om zo min mogelijk andere structuren te hebben die het beeld kunnen vertroebelen. En dan bedoel ik met andere structuren simpelweg poep :D Maar ook natuurlijk maaginhoud o.i.d. Daarom worden patiënten van tevoren ook altijd gelaxeerd. Een andere reden die nog wel eens vergeten wordt is -mocht er een allergische reactie optreden en de patiënt anafylactisch worden of als er andere spoedcomplicaties optreden- dat er zo min mogelijk kans is op aspiratie tijdens het intuberen c.q. op basis van misselijkheid en braken rondom de narcose.

Voor het MRI-tijdperk werden veel andere CT's ook met contrast verricht; bijvoorbeeld het aantonen van een hersentumor middels een CT-cerebrum met contrast. Deze onderzoeken zijn grotendeels obsoleet geworden vanwege de opkomst van de MRI. Zelden wordt het nog gedaan als mensen allergisch zijn voor gadoliniumcontrast (hoewel joodhoudend contrast wat bij CT's wordt toegepast veel vaker allergische reacties teweegbrengt en bovendien wil joodcontrast nog wel eens een nefropathiebeeld geven) of als mensen andere contra-indicaties hebben voor een MRI zoals niet-MRI compatibele pacemakers of andere ferromagnetische materialen. Claustrofobie zie je nog vaker is mijn ervaring en is een vrij groot probleem bij MRI's.

Maar ik dwaal af.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Pati

Dank voor je uitleg, het is me helemaal duidelijk. 

Reageer