Werking van natriumchlorideoogzalf en osmose

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 247

Werking van natriumchlorideoogzalf en osmose

Ik heb een vraag over de de werking van osmose bij een natriumchloride oogzalf. In deze casus krijg ik als als recept een 2,5% natriumchlorideoogzalf op te maken. In de regel worden 5,0% natriumchlorideoogzalfen toegepast bij de behandeling cornea-oedeem, maar de arts die kiest voor een lager % in verband met irritatie aan het oog. 

Een natriumchloride oogzalf bestaat uit een waterfase (20 gram)vetfase (vloeibare paraffine, wolvet en witte vaseline) + emulgator (75 gram) en natriumchloride (5 gram). 

Het percentage 5%, van het originele product slaat op het percentage natriumchloride per 100 gram zalf. Dus in totaal zit er in 100 gram zalf 5 gram natriumchloride. 

Nu is het aan mij de taak om een 2,5% zalf te ontwerpen. Wat ik in eerste instantie in gedachten had was om gewoon de natriumchloride hoeveelheid te halveren. Het gewicht wat ik verlies vul ik aan met de vetfase. Op deze manier blijft mijn waterfase gelijk. Het probleem waarmee ik dan wel zit is dat de waterfase niet meer geconserveerd is. Bij 25% natriumchloride concentratie in de waterfase is deze geconserveerd. Bij de 5% zalf is dit het geval, maar bij de 2,5% zalf zit ik hieronder. Dus ik conserveer dan door een bezalkoniumchloride-natriumedetaat oplossing als waterfase te gebruiken. 

Een andere optie die ik van medestudenten hoorde was om de waterfase te verminderen. Naast de natriumhoeveelheid werd ook de waterhoeveelheid gehalveerd. Dit zorgt ervoor dat in de waterfase de concentratie gelijk blijft. Het voordeel hiervan is dat de waterfase een concentratie van 25% houdt en dus geconserveerd blijft. Er is dan ook geen conserveermiddel nodig. 

Maar dan is de vraag... Wat is beter? In beide gevallen wordt aan het recept van de arts voldaan. Beide hebben een concentratie van 2,5% (ten opzichte van de totale hoeveelheid zalf). Echter, verschillen de concentraties in de waterfase. 

Gevoelsmatig heeft optie één mijn voorkeur, omdat hier de concentratie van de waterfase daadwerkelijk verminderd wordt. In optie twee neemt de totale hoeveelheid NaCl wel af, maar blijft de concentratie hoog. In zijn totaliteit heeft de zalf wel in beide gevallen minder natriumchloride.
 
Maar het kan natuurlijk zijn dat het helemaal niet uitmaakt. Misschien iemand die hier een idee over heeft? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Werking van natriumchlorideoogzalf en osmose

Een belangrijke vraag is, wat voor emulsie heb jij?
 
Als jij een water in olie emulsie hebt, dan is het mogelijk de hoeveelheid water te verminderen. Echter als jij een olie in water emulsie hebt (net als Mayonaise) dan heb jij toch minimaal 15 a 20% water nodig om de emulsie te krijgen. Veel hangt hier bij af van welke emulgator jij gebruikt.
 
Ik kan mij voorstellen dat een olie in water emulsie hier beter is zodat de NaCl makkelijker op plaats van bestemming kan komen.
 
Een ander punt van aandacht lijkt mij het gekozen conserveermiddel. De reden voor de lagere concentratie NaCl is vermindering van irritatie, hoe irriterend is het gekozen conserveermiddel?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Werking van natriumchlorideoogzalf en osmose

Als in de waterfase 12.5% zout zit zou ik me niet druk maken over bactieriele groei. 
 
Niet dat er geen bacterien bestaan die daarin kunnen leven (en ook wel in 25%) maar die kom je normaliter niet tegen, en pathogeen zijn ze waarschijnlijk ook niet. 
 
2.5 gram zout ipv 5 gram gebruiken en verder hetzelfde doen lijkt me prima. Je komt dan op 97.5 gram totaal, maar neem aan dat de nauwekeurigheid niet zo groot is dat dit een probleem zou zijn. 
Victory through technology

Reageer