Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Ik ben op zoek naar de medische naamgeving van een aandoening die cystes kan veroorzaken. De aandoening waar ik specifiek naar op zoek ben heeft bij een patiënt honderden cystes in een been veroorzaakt. De cystes zitten door het hele been heen; zijn niet geconcentreerd op specifieke plekken en zitten onderhuids. De betreffende patiënt kan (nog) uitstekend lopen, maar er moet wel binnen enkele maanden een operatie uitgevoerd worden om blijvende schade of erger te voorkomen. Daarnaast beweert de patiënt dat ze kan overlijden als er een infectie optreedt in een cyste en het materiaal van de cyste en in het bloed terecht komt. 
 
Hoewel ik de informatie in de laatste zin niet kan valideren, klopt de rest sowieso wel. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
 
________
Disclaimer
Dit betreft geen persoonlijk medisch probleem, maar is wel gebaseerd op een echte patiënt (waar ik op geen enkele manier mee contact heb). Er kunnen in dit topic suggesties gedaan worden voor mogelijke aandoeningen. Dit zou men kunnen interpreteren als een quasi diagnose. Dit is zeer onverstandig en raad ik ten zeerste af. Aan dit topic kunnen dan ook geen rechten ontleend worden. Dit topic is slechts informatief en educatief opgezet.
► Mocht u medische klachten hebben, dan raad ik u sterk aan om een arts te raadplegen.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Wellicht heet het "Familial Multiple Lipomatosis"?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

wellicht een variant op Polycystic Ovary Syndrome?
 
misschien om het bloed eens na te laten kijken op de (geslachts) hormoon levels?
 
 

 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Back2Basics schreef:  
wellicht een variant op Polycystic Ovary Syndrome?
 
misschien om het bloed eens na te laten kijken op de (geslachts) hormoon levels?
 
 
Bij PCOS komen de cysten naar mijn weten niet buiten de ovaria voor.
 
De vraag waar ik mee zit is of het wel echt cysten betreft of dat het andere zwellingen zijn die worden afgegeven als cysten. Hoe zeker ben je dat het cysten zijn Jeronimo?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Absoluut niet zeker, hoewel het desbetreffende persoon dat wel beweert na een bezoek aan een arts. Wat ik in ieder geval 100% zeker weet is dat er zo'n honderd relatief kleine plekken, waarvan sommige gevoeld kunnen worden als een onderhuidse bobbel, aanwezig zijn in minimaal één been. Je kan eigenlijk ook vrij weinig met deze informatie, maar was wel benieuwd.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 303

Re: Tientallen tot honderd cysten; naam aandoening?

Aangezien het het been betreft, kunnen het niet gewoon spataderen (varices) zijn, al dan niet in het kader van een onderliggend syndroom?
Verder is er veel te weinig informatie. Komt het overal op het lichaam voor, dan klinkt het meer als een diffuse nodulaire eruptie. Afhankelijk van de consistentie van de nodu(lu)s is er dan mogelijk sprake van lipomatose (lipoom; vast-elastisch) of een zeldzaam nodulair beeld, zoals neurofibromatose type 1, syndroom van Brooke-Spiegler, etc. Het feit dat het vooral aan één ledemaat voorkomt, kan ook nog betekenen dat het meer iets infectieus is, zoals sporotrichose (rose gardener's disease), maar nogmaals, er is veel te weinig informatie hier. Een echt cysteus beeld lijkt me onwaarschijnlijk overigens.

Reageer