DES of BMS bij patiënten met AF + ACS en medicatiebeleid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 247

DES of BMS bij pati

Ik vraag me af of DES of BMS de voorkeur heeft bij AF + ACS en hoe het medicatiebeleid bij deze twee opties is. 
 
In de ESC-richtlijn vind ik dat nieuwe generatie DES de voorkeur heeft boven BMS bij patiënten met een hoog bloedingsrisico die niet langdurige DAPT kunnen gebruiken, zoals patiënten met indicatie voor een OAC (onder 7.5 Type of stent). 

In figuur 7 van de richtlijn staat ook een beleid voor patiënten die een PCI ondergaan en een indicatie voor een OAC hebben. Begrijp ik het dan goed dat dit figuur de situatie van een DES weergeeft en dat er een ander beleid is voor BMS?

In een van mijn colleges wordt het volgend beleid weergegeven (ik kan alleen niet goed vinden waarop dit is gebaseerd):

HASBLED >= 3

BMS:

1 mnd coumarine + ASA + Clopi

11 mnd coumarine + Clop (of ASA)

Na 12 mnd coumarine 

DES: regime zoals onder 

HASBLED 0-2

BMS of DES

6 mnd coumarine + ASA + Clopi

6 mnd coumarine + Clopi (of ASA)

Na 12 maanden alleen coumarine

Uit figuur 7 uit de richtlijn kan ik helemaal niet opmaken of er gekozen wordt voor een BMS of DES. Ik neem aan DES. Maar wat ik me dan afvraag; bij patiënten met een hoogbloedingsrisico die een DES krijgen; is er dan een indicatie voor 6 maanden coumarine + ASA + Clopi? Of volstaat dan ook één maand? 

 
 
 

Reageer