Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Als de trek in zekere voedingsmiddelen door de hormoonspiegel gestuurd wordt is het vervolgens de vraag of de hormoonspiegel op tekorten aan zekere stoffen reageert zodat een soort van primitief regelmechanisme ontstaat. Overigens heb ik geen idee of dat ook zo is, ik ben niet deskundig op dit gebied. Het is slechts een vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Er zijn veel mensen die boodschappen doen voor de hele week (ik soms ook) maar meestal zeg ik dat ik niet weet in wat ik zin heb overmorgen  :roll: 
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

megabon schreef: Er zijn veel mensen die boodschappen doen voor de hele week (ik soms ook) maar meestal zeg ik dat ik niet weet in wat ik zin heb overmorgen  :roll:
 
Als je momenteel nergens gebrek aan hebt is er (evolutionair gezien) ook geen reden waarom je een specifieke trek naar bepaalde voedingsmiddelen zou moeten hebben.

Berichten: 12.262

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

In die zin denk ik dat de meeste van ons de luxe hebben om gewoon voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen, en geen gebrek oplopen.
 
Toch zie je wel eens dat mensen (al dan niet zwanger) opeens zin krijgen om iets te eten dat ze anders eigenlijk nooit eten of voorheen niet lekker vonden en dergelijke. Of dat gevolg van een gebrek aan iets in dat in dat specifieke voedingsmiddel zit, is feitelijk ook mijn vraag. Weten we onbewust wat waarin zit?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Heeft het ook niet te maken met de smaakpapillen. Ik meen mij te herinneren dat ik ooit eens op tv een wetenschappelijk programma heb gezien die over smaak ging. Extraverte mensen hebben een ander smaakpalet dan introverte mensen. De test die ze uitvoerde is bij het zien van een citroen maken sommige mensen meer speeksel aan vooral introverte mensen

Ook die zelfde groep lust meestal geen bier er zijn altijd uitzonderingen
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Dat zou in het algemeen maar zo kunnen zijn, maar dat toont nog niet echt een verband aan tussen trek hebben in iets specifieks omdat dat iets bevat wat je lichaam nodig heeft. 
 
Qua macronutrienten geloof ik het allemaal wel - honger is een vrij duidelijk begrip en iets dat vrijwel iedereen ervaart na een tijdje niet of weinig gegeten te hebben. 
 
Ik doel meer op specifieke gevallen, bijvoorbeeld wanneer je te weinig selenium hebt en daardoor trek krijgt ik pakweg paranoten of vis of iets dergelijks... maar dan zonder dat je weet of ervaart wat de gevolgen van seleniumtekort zijn, en zonder dat je weet welke voedingsmiddelen er rijk in zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Benm schreef:...

Toch zie je wel eens dat mensen (al dan niet zwanger) opeens zin krijgen om iets te eten dat ze anders eigenlijk nooit eten of voorheen niet lekker vonden en dergelijke. Of dat gevolg van een gebrek aan iets in dat in dat specifieke voedingsmiddel zit, is feitelijk ook mijn vraag. Weten we onbewust wat waarin zit?
 
Omgekeerd komt het ook vaak voor dat zwangere vrouwen ineens geen koffie meer lusten, sterker nog misselijk worden van de lucht van koffie. Ook de lucht van vlees braden kan voor een zwangere vrouw tot misselijkheid leiden. Er is mij destijds door de gynaecoloog verteld dat dit komt door het verhoogde oestrogeengehalte dat zorgt dat een zwangere beter kan ruiken. Zo zou voorkomen worden dat ze dingen zou eten die schadelijk kunnen zijn voor de vrucht.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Stel dat je 2 dagen geen eten krijgt vervolgens laten we je los in een supermarkt en mag je nemen wat je wil wat zou je dan nemen?
 
Ik denk  dat je ervaringen in het verleden zijn die de bovenhand nemen dus iets wat je lekker vond in het verleden. 
Dit is ook cultuur gebonden en ook wat je als kind te eten kreeg.
 
Best wel een complexe vraag.
 
Ik heb zelf in de voedingssector gewerkt en de kennis die je hebt of wat je leert tijdens je opleiding bepaald wel wat je eet.
Neem nu een diëtist(e) zij eten toch gezonder als een "leek".
one day you will know

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

megabon schreef: Neem nu een diëtist(e) zij eten toch gezonder als een "leek".
Hangt er heel erg vanaf in welke sector een diëtist werkzaam is. Want 'gezond' eten is subjectief. De één heeft een intolerantie en mag daarom bijvoorbeeld geen graanproducten eten. Een ander kan weer geen melk verdragen. Geneeskundige voedingsteams kunnen op basis van die informatie een optimaal dieet samenstellen voor een patiënt zodat zij zo gezond mogelijk eten. 
 
Voedingsteams die werken voor topmodellen, topsporters, etc. gaan juist weer uit van een dieet waarbij ze bijv. het vetpercentage op een bepaald level proberen te houden, maar wel extra voedingsstoffen voor bijv. spieren. 
 
Het is maar net in wat voor situatie iemand zit en welke intoleranties een persoon heeft wat uiteindelijk bepaalt of een dieet 'gezond' of 'ongezond' is. Als we het hebben over huis-tuin-en-keuken diëtisten (zoals Fajah Lourens), die per se een boekje willen schrijven om er nog enigszins toe te doen, daar word ik echt heel erg allergisch van omdat ze feitenvrij lullen. Die komen dan met beweringen dat je moet stoppen met brood eten, of alles wat vet in zich heeft moet vermijden.
 
Om gezond te zijn kun en moet je gewoon alles eten, zolang het maar gevarieerd en met mate is. Wil je niet aankomen? Eet dan niet meer dan je nodig hebt op een dag. Eet je toch meer, ga dan een uurtje sporten. Je hoeft echt geen voedselexpert te zijn om 'gezond' te eten.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 567

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Smaak in de mond is de primaire sensatie van drank en voeding. Er is daar al een selectie van wat je tot je neemt.

In de maag en de darmen is geen smaak. Maar er zijn wel chemische, en cellulaire sensaties in de wand. Deze processen kunnen misschien gedeeltelijk fungeren hoe selectief men eet en drinkt.

De volgende stap is de bloedbaan. De bestanddelen in het bloed starten hun biochemische en cellulaire werking en een sensatie in het lichaam.

Mensen kunnen zich gezond voelen en weten hoe dat komt, of ze weten het niet.

Mensen kunnen zich ongezond voelen en weten hoe het komt, of ze weten het niet.

Het is precies of er een spectrum is dat gaat van cognitief trek hebben in iets tot en met je smaakpapillen. En ook weer in de andere richting.

Berichten: 12.262

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Ik ben het wel met Beresteyn eens. 
 
Wat men onder 'gezond' verstaat is nogal een subjectief begrip geworden. Naar mijn idee is een 'gezond dieet' iets waarbij je geen deficienties oploopt, en niet meer of minder calorien binnen krijgt dan noodzakelijk zijn om een gezond gewicht te behouden. 
 
Topsporters zijn geen 'gezonde' mensen in medische zin, verre van. Je lichaam dusdanig afraggen dat je 100 meter kunt rennen binnen 10 seconden is economisch wellicht best goed voor je, maar je algehele gezondheid gaat er echt niet op vooruit als je je in allerlei bochten moet wringen om dat voor elkaar te krijgen... nog afgezien van wat een dergelijke overbelasting op lange termijn kan beschadigen. Topsport is eerder een soort automutilatie voor geldelijk gewin. 
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Ik wil geen volkshelden vernederen. Maar André Hazes is maar 53 jaar geworden. Iedereen kan op elke leeftijd sterven. Maar bij hem link ik het ook een beetje aan roken, alkohol, en excessen van vlees.

Berichten: 567

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Ik wil ook in eigen boezem kijken. En haal de Belgische top politieker Jean-Luc Dehaene aan.
Nomaal hieronder met foto.
Hij is onder andere 7 jaren eerste minister geweest.
Op het einde van zijn carrière heeft hij nog een bank geleid die zwaar in de problemen zat.
Hij kon zwaar tafelen (vermoedelijk had hij Morbide Obesitas). Hij schoof soms aan tafel bij de koning.
Toch is hij 74 jaar geworden. Je moet weten dat deze mensen een privé -of lijfarts hebben.
Ik vermoed dat ze ook de duurste medicijnen nemen .
Zoals dure anti-cholesterolmiddelen, middelen tegen aderverkalking, enz. Zo ook de duurste voedingssupplementen vermoed ik.
Aan de foto kan je misschien zien dat hij graag een bepaalde vleessoort at ?
Zo een dier waar ze de krulstaart vanaf knippen. En er in België evenveel zijn als mensen.
 
 
Bijlagen
JEAN-LUC DEHAENE ..jpg
JEAN-LUC DEHAENE ..jpg (51.93 KiB) 2780 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

Dat soort anecdotische gevallen zeggen eigenlijk niets. Churchill dronk naar eigen zeggen 2 flessen champagne per dag, rookte iconische sigaren, en was verre van mager... maar werd daarmee toch 90 jaar, behoorlijk oud voor iemand van zijn generatie. Niet dat de laatste 10 a 15 jaar in goede gezondheid waren, maar als je puur naar het getal kijkt evenwel opmerkelijk.
 
Wat het verschil verklaart blijft een beetje een lastige, mogelijk genetica, http://healthland.time.com/2011/08/05/even-the-long-lived-smoke-drink-and-dont-exercise/ ?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Trek en kennis van voeding - verband hier tussen?

We worden meer aangetrokken door vetten en suikers.
one day you will know

Reageer