De betrouwbaarheid van de PCR-test op corona / sars-cov-2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 55

De betrouwbaarheid van de PCR-test op corona / sars-cov-2

Goedemorgen! In allerlei facebookgroepen echoot de roddel dat de test helemaal niet betrouwbaar is. Ik heb er geen verstand van, zij ongetwijfeld ook niet, maar ik denk: ook met een bot mes kun je snijden. Als het percentage positieven parallel oploopt met het het aantal ziekenhuisopnames, zal het toch wel een bruikbaar instrument zijn.
Heeft iemand hier er verstand van?
Veel dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De betrouwbaarheid van de PCR-test op corona / sars-cov-2

Ja, ik heb er verstand van. Wat wil je precies weten? Kort gezegd, een PCR test geeft aan of er in het sample genetisch materiaal van het virus aanwezig is. Dit wordt als een proxy voor de aanwezigheid van het virus gebruikt.

Specifiek over betrouwbaarheid gesproken: Als een test betrouwbaar is dan geeft deze consequent hetzelfde resultaat wanneer je hetzelfde sample test. Dit kan je testen voor een PCR, en je zal zien dat de waarden die worden gemeten wanneer je de test herhaald op hetzelfde monster dit meestal binnen een enkele Ct waarde zal vallen. Zelfs al zou er een grotere variatie in Ct waarden zijn (zeg 3 of 4 Ct waarden) dan is je test misschien niet betrouwbaar, maar ondanks dat zla de conclusie nog steeds hetzelfde zijn.. Positief voor corona.

Reageer