Corona en bloedtransfusie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

Corona en bloedtransfusie

Ik vroeg mij af of een bloedtransfusie zou helpen op het hoogtepunt van de ziekte .Ik zou denken dat als je 1/3 of meer vervuild bloed vervangt voor schoon fris bloed dat dat een aanzienlijk verschil zou kunnen uitmaken .
Misschien gebeurt het al hoor maar ik heb er nog niks over gehoord .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Corona en bloedtransfusie

Het enige wat je er mee bereikt is dat binnen no-time het "schone bloed" ook weer vervuild is (met alle complicaties van bloed toediening an zich).

Wanneer je met microbiologie spreekt dan heb je het over getallen van 100.000 eenheden (virussen/bacteriën/etc)/ml, soms nog hoger, soms lager. 30% reductie heeft dus eigenlijk geen nut op zulke getallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Corona en bloedtransfusie

Daarentegen wordt in een enkel geval wel het bloed van een persoon met antistoffen gebruikt voor toediening bij een nieuwe patient. Zodra je positief getest wordt op Covid 19 krijg je een uitnodiging tot doneren opgestuurd door Sanquin.

https://www.sanquin.nl/bloed-doneren/so ... anti-covid

Berichten: 3.777

Re: Corona en bloedtransfusie

Maar dan is het doel dus niet het vervangen door schoon bloed zoals TS aangeeft, maar het toedienen van antistoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Corona en bloedtransfusie

Dat is inderdaad juist.

Berichten: 454

Re: Corona en bloedtransfusie

Vermenigvuldigen virussen zich sneller als Bacteriën ? Geloof dat bacteriën zich om de 20 minuten kunnen Delen .Dan zou het inderdaad snel op het oude niveau zitten . Maar ik dacht dat het oude bloed misschien ook aangetast zou zijn en daarom geen afweer meer zou hebben of zuurstof .Ze kunnen zich natuurlijk wel vermenigvuldigen binnen 20 minuten maar dat zal dan niet de tijd zijn waarop ze een cel kunnen veroveren toch !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Corona en bloedtransfusie

virussen vermenigvuldigen zichzelf niet zoals andere micro-organismen dat doen. Virussen dringen een geschikte cel van een gastheer binnen en "kapen" deze cel tot het maken van nieuwe virussen. Op een moment barst deze cel open en komen er in één klap grote hoeveelheden virussen vrij in het lichaam.

Best een ingineus systeem voor iets dat zelf geen metabolisme heeft

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Corona en bloedtransfusie

Dit doet de aanname dat verlagen van de aanwezigheid van het virus in het bloed het probleem kan oplossen.
Dat zou kunnen, maar hoeft niet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat met een constante doorspoeling van bloed, er nauwelijks iets verandert aan de longen.

Berichten: 454

Re: Corona en bloedtransfusie

Ik heb nog even de Wikipedia pagina van virussen doorgenomen en het zijn inderdaad vernuftige wezentjes .Ze zijn het toppunt van parasieten .Snap eigenlijk alleen nooit dat ze zeggen dat het niet leeft .Ook al hebben ze geen D.N.A en hebben ze een gastcel nodig om zich voort te planten ze planten zich voort .Dus ik vind dat ze leven dan .Maar dat is mijn mening .
Ja ik zou inderdaad kunnen begrijpen dat als het in de longen begint dat bloed doorspoelen op zich niet snel resultaat heeft . Maar eigenlijk snap ik iets niet .Ik dacht altijd dat bloed alles hersteld in je lichaam (stamcellen bv).Maar stamcellen worden weer geproduceerd in het merg .Maar hoe groeit het merg dan ? ik bedoel ik zit hier een beetje met een kip en een ei probleem . Bloed lijkt mij dan wel weer afhankelijk van de darmen omdat die rechtstreeks voedingsstoffen doorspelen naar het bloed uit voeding via bacteriën .

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Corona en bloedtransfusie

Bloed- en de lymfe-vaten zijn het wegennetwerk van je lichaam. Bloed zelf herstelt niks, maar het vervoert de stoffen die nodig zijn om te herstellen.

Virussen liggen op de scheidingslijn tussen leven en levenloosheid. Er is geen sluitende definitie van leven. Dus afhankelijk van de definities kunnen virussen al dan niet tot het leven worden gerekend. Virussen hebben wel erfelijk materiaal, maar geen inwendige metabolisme. Vuur heeft bijvoorbeeld metabolisme en als je niet voorzichtig bent met de definitie, dan kan vuur binnen de categorie leven vallen. Prionen worden niet tot het leven beschouwd, deze hebben namelijk geen erfelijk materiaal.

Berichten: 454

Re: Corona en bloedtransfusie

Nou bloed herstelt niks ? De stoffen en cellen die bloed vervoeren zoals witte bloed cellen ,bloedplaatjes en stamcellen zijn bloed toch ! Maar jij bedoeld dat de stoffen cellen in het merg gemaakt worden neem ik aan .Maar toch lijkt het me dat het merg ook voedingstoffen van het bloed moet krijgen om te groeien en te herstellen .Dus dan lijkt het me dat het toch een beetje hand in hand gaan. Neemt de kwaliteit van het bloed af dan ook van het merg Naarmate je ouder word .
Inderdaad is de scheidslijn over de definitie leven lastig te bepalen . Over vuur heb ik inderdaad ook es zoiets gedacht .Zeker omdat we uiteindelijk allemaal een soort dominosteen herhaal reactie zijn .Wel jammer voor de prionen geen levensverzekering voor hun dus .Erfelijk materiaal is dus een vereiste in een levens vorm .

Reageer