Corona registratie ziekenhuizen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 7

Corona registratie ziekenhuizen

Goedendag,

Je hoort verhalen van mensen die door een aandoening in het ziekenhuis worden opgenomen en dan als corona patiënt worden geregistreerd om te worden bijgeteld in de corona statistieken. Is dit een spookverhaal of zit hier een kern van waarheid in?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Natuurlijk is dat een onzinverhaal. Wie zou daar belang bij hebben?

Berichten: 7

Re: Corona registratie ziekenhuizen

De Overheid zou zo meer draagvlak kunnen krijgen maar het is inderdaad wel vergezocht. Het is moeilijk te geloven wat wel en niet waar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Zelfs al zou het zo zijn dat er met de rede van opname wordt gerommeld, dan blijft het feit toch nog steeds overeind dat het aantal ziekenhuis opnames en vooral de ic bezetting veel hoger is dan in de jaren voor Covid?

Heb je zelf geen vrienden, kennissen of familie die in de zorg werkzaam zijn? De verhalen die ik van deze mensen uit eigen kringen hoor over het afgelopen jaar komen behoorlijk overeen waar het gaat om werkdruk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Het is extreem ver gezocht.

Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.

Bovendien zouden de cijfers dan sterk afwijken van die in buurlanden - tenzij daar hetzelfde gebeurt.

Ik zie geen steekhoudende reden om te twijfelen aan de officiële cijfers.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Corona registratie ziekenhuizen

MaartenRo schreef: vr 12 mar 2021, 15:13 De Overheid zou zo meer draagvlak kunnen krijgen.
Draagvlak waarvoor? Alle lockdowns en andere maatregelen zijn ontzettend slecht voor de economie, dus die maatregelen zullen ze alleen maar willen nemen als dat echt strikt noodzakelijk is.

Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Xilvo schreef: vr 12 mar 2021, 15:54 Ook hier geldt wat bij zoveel samenzweringstheorietjes geldt: Er zouden heel veel mensen bij betrokken moeten worden (artsen, verpleegkundigen, patiënten en familie van patiënten) die bovendien niets te winnen zouden hebben over deze zaken te liegen. Zoiets zou onherroepelijk uitkomen.
Het woord complottheorie heeft een beetje de lading dat het altijd om waanideeën gaat, dat complotten sowieso niet waar zijn. Terwijl complotten en samenzweringen wel degelijk bestaan.
De lijst met bewezen valse vlag aanvallen is enorm, en dan zijn er ook nog dingen als de zaak met Fred Spijker of operatie Gladio, waarbij tienduizenden mensen betrokken waren. Het bestaan van operatie Gladio is niet bekend geworden doordat iemand van binnen naar buiten kwam, maar omdat ze werden ontdekt. We hebben dus een bewezen complot met tienduizenden deelnemers die moordend door heel Europa tekeer gingen, en ze hielden allemaal netjes hun mond.
Echter, mijn moeder weigert te geloven dat het echt is. Ze kan niet geloven dat de regeringen dit hun eigen burgers hebben aangedaan. Het bestaan van dit complot is door Lubbers zelf toegegeven. We hebben dus een situatie waarin de overheid letterlijk kan zeggen dat ze burgers vermoorden om een politiek beeld te verkrijgen, en sommige (welk percentage weet ik niet) burgers zullen dan nog steeds ontkennen dat een complot bestaat. Hoe moet je dan nog een complot aantonen dat door de daders ontkend wordt?



Dan nu on topic. Het is gebleken dat in Duitsland wel degelijk coronapropaganda werd gemaakt om het erger te laten lijken dan het is, om zo draagvlak te creëren en daarmee makkelijker vrijheden in te kunnen perken. Er wordt dus wel degelijk met cijfers gerommeld.
Of er ook in Nederland met de ruwe cijfers wordt gerommeld is niet aangetoond, maar daarmee is ook niet zeker dat het niet het geval is. Ziekenhuizen kunnen ook met de administratie rommelen om zo meer geld van de verzekeringen te krijgen. Wat wel zeker is, is dat er gerommeld wordt met de weergave van de cijfers. Zo wordt het aantal positieve testuitslagen als functie van tijd, gebracht als aantal besmettingen, en er wordt niet gecorrigeerd voor het aantal testen. Tja, als je meer zoekt, zul je ook meer vinden.
Ook is er geen standaard voor het meten van corona. Dit verschilt ook van land tot land, en van moment tot moment. Het is dus helemaal niet redelijk om het verloop in Spanje met Zweden te vergelijken, als er niet voor al deze verschillen wordt gecorrigeerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Ziekenhuizen kunnen ook met de administratie rommelen om zo meer geld van de verzekeringen te krijgen.
Fraude is overal mogelijk. Maar als dit gebeurt (en je hebt er geen aanwijzingen voor, neem ik aan) dan is dat nog niet omdat het een opdracht van de overheid is.
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Wat wel zeker is, is dat er gerommeld wordt met de weergave van de cijfers. Zo wordt het aantal positieve testuitslagen als functie van tijd, gebracht als aantal besmettingen, en er wordt niet gecorrigeerd voor het aantal testen. Tja, als je meer zoekt, zul je ook meer vinden.
Er wordt niet gerommeld. Ook het aantal testen is zonder moeite op de site van het RIVM te vinden.
Uiteindelijk is ook niet het aantal besmettingen van belang maar de belasting van de zorg, ziekenhuizen. Als die uit de hand loopt is het al te laat, dus zul je op basis van andere indicatoren tijdig de maatregelen moeten bijstellen.
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56 Ook is er geen standaard voor het meten van corona. Dit verschilt ook van land tot land, en van moment tot moment. Het is dus helemaal niet redelijk om het verloop in Spanje met Zweden te vergelijken, als er niet voor al deze verschillen wordt gecorrigeerd.
Waarom is dit van belang?

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Omdat er niet er niet per se gerommeld wordt met de cijfers op zich, maar met de weergave ervan.
Dus ja het aantal testen is terug te vinden op de site van het RIVM, maar de berichten die in het nieuws komen zijn daar niet voor gecorrigeerd. En ook daar kan de perceptie mee worden beïnvloed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:20 Omdat er niet er niet per se gerommeld wordt met de cijfers op zich, maar met de weergave ervan.
Door wie wordt er gerommeld? Met welk doel?
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:20 Dus ja het aantal testen is terug te vinden op de site van het RIVM, maar de berichten die in het nieuws komen zijn daar niet voor gecorrigeerd. En ook daar kan de perceptie mee worden beïnvloed.
Ja, dat kan. Maar heb je daar aanwijzingen voor?
Om hier allerlei manipulaties te suggereren zonder bewijs of onderbouwing lijkt me niet zinvol

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Er wordt gemeld hoeveel nieuwe besmettingen er per dag zijn. Maar er wordt niet gemeld hoeveel er meer of minder is getest. Dat geeft dan toch een vertekend beeld van de situatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 19:49 Er wordt gemeld hoeveel nieuwe besmettingen er per dag zijn. Maar er wordt niet gemeld hoeveel er meer of minder is getest. Dat geeft dan toch een vertekend beeld van de situatie?
Ga klagen bij jouw krant/nieuwssite/omroep. Zij beschikken over de cijfers van het RIVM, die je zelf trouwens ook kunt raadplegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Corona registratie ziekenhuizen

kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56
Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Dat klopt, maar mijn punt is dat de topic starter dat ook doet, alleen heeft zijn aanname totaal geen onderbouwing. Ik geef in elk geval een logische reden voor mijn aanname. Dat wil niet zeggen dat mijn aanname correct is, maar wel dat mijn aanname beter onderbouwd is dan die van hem, en dus is het aan hem om met betere argumenten te komen.

Berichten: 7

Re: Corona registratie ziekenhuizen

Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 20:11
kwasie schreef: vr 12 mar 2021, 17:56
Math-E-Mad-X schreef: vr 12 mar 2021, 16:46 Als de overheid al zou liegen over de cijfers, dan zouden ze het aantal corona gevallen dus juist lager uit willen laten vallen.
Dat is een standpunt gebaseerd op een aanname van de motivatie van de overheid.
Dat klopt, maar mijn punt is dat de topic starter dat ook doet, alleen heeft zijn aanname totaal geen onderbouwing. Ik geef in elk geval een logische reden voor mijn aanname. Dat wil niet zeggen dat mijn aanname correct is, maar wel dat mijn aanname beter onderbouwd is dan die van hem, en dus is het aan hem om met betere argumenten te komen.
Ik doe geen aanname, ik geef aan dat ik gehoord heb dat er verhalen zijn over patienten die onterecht als corona patient worden geregistreerd en ben benieuwd naar de meningen/inzichten van anderen om hier meer over te weten te komen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Corona registratie ziekenhuizen

MaartenRo schreef: vr 12 mar 2021, 22:20 ik geef aan dat ik gehoord heb dat er verhalen zijn ...
Dat is al zo vaag dat het hier niet thuis hoort.

Reageer