Hartslag in rust verschil tussen mannen en vrouwen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Hartslag in rust verschil tussen mannen en vrouwen

Hi, zitten hier ook cardiologen (in opleiding) die mijn vraag zouden kunnen beantwoorden? Ik graag zou nml graag het verschil willen weten in de hartslag (Slagen per minuut) tussen mannen en vrouwen van gemiddelde leeftijd en gezond. Gaat om de hartslag in rust (niet zijnde slaap). Op internet vindt ik de getallen tussen 60 en 100 slagen. Wat nogal een range is. Ik begreep dat bij mannen het gemiddeld 70 slagen per minuut is een bij vrouwen meer richting de 78.

En is er bij een hartslag van onder de 60 (dus zeg 58 slagen per minuut) gelijk al sprake van bradycardie? Of is er een schemer gebied? En ligt dan de grens wanneer hert bradycardie ouds, voor vrouwen daarmee ook wat hoger door hun hogere gemiddelde hartslag?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Berichten: 3.860

Re: Hartslag in rust verschil tussen mannen en vrouwen

Romy-the-first schreef: zo 18 sep 2022, 21:37 En is er bij een hartslag van onder de 60 (dus zeg 58 slagen per minuut) gelijk al sprake van bradycardie? Of is er een schemer gebied? En ligt dan de grens wanneer hert bradycardie ouds, voor vrouwen daarmee ook wat hoger door hun hogere gemiddelde hartslag?
Ik denk dat dat te kort door de bocht is. mijn hartslag in rust is tussen ca 48 en 60 slagen per minuut. Hangt een beetje ervan af hoe goed ik ben uitgerust. en bij zware inspanning bv op de racefiets kwam ik maximaal op ca 185 a 190 toen ik een jaar of 30-40 was. Zal dus ook afhangen van training en mogelijk ook lengte. (grote machines hebben een lager toerental dan kleine.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Hartslag in rust verschil tussen mannen en vrouwen

Ik denk dat het inderdaad een schemergebied is. Mijn hartslag (vrouw van 75) in rust is meestal rond de 50, met ook wel 'uitschieters' naar 45, soms zelfs 42. Nou gebiedt de waarheid mij om te melden dat ik sotalol gebruik (een bètablokker ter voorkoming van boezemfibrilleren), waardoor de hartslag natuurlijk zeer vertraagd wordt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3.860

Re: Hartslag in rust verschil tussen mannen en vrouwen

kortom, je moet de specifieke situatie weten om een conclusie te kunnen trekken. prof wielrenners hebben geloof ik wel een rusthartslag van 30 of zoiets. Lijken bijna dood dus, maar dat is maar schijn.

Reageer