Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Mmmm....

Het toeval wilt dat ik voor een klant een vergelijking heb gemaakt tussen twee schakelende voedingen. Allebei leverden ze iets meer dan 200W bij 24VDC en konden ze voedingsspanningen aan tussen ruwweg 95VAC en 250VAC. De ene was van een "gekend" merk (V1), de andere was een "wit product" (V2). Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van een TCO studie voor een bepaalde licht industriële machine.

De studie moest uitmaken welke voeding op langere termijn interessanter was en of er, in het algemeen, meer onderzoek nodig was voor het opstellen van een BOM die niet enkel de productiekostprijs maar ook de TCO minimaliseert. Eén van de uitgangspunten was dat, wat waar is voor de voeding (grootste kostfactor in dit ontwerp) waarschijnlijk waar is voor de rest van de elektronica.

Wat bleek (beperkt tot het kader van deze discussie):
  • De efficiëntie van de voeding was afhankelijk van de voedingsspanning. V1 was minder afhankelijk van de spanning dan V2. V1 lijkt te zijn ontworpen voor voedingsspanningen van 130V en 230V. V2 lijkt niet geoptimaliseerd te zijn.
  • De efficiëntie van de voeding was afhankelijk van de belasting. V1 was minder afhankelijk van de belasting dan V2.
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Of spanningsoptimalisatie zin heeft, is afhankelijk van een aantal factoren, namelijk:
 
De techniek die er gebruikt wordt om de netspanning aan te passen
  • Sommige partijen werken met spaartransformatoren. Deze hebben op zichzelf al een transformatorverlies. Andere werken met lijnreactoren, welke vele malen efficiënter zijn en minimale verliezen hebben, doordat deze uitgaan van tegen-elektromotorische kracht. 
Het type belasting. Het ene type apparatuur heeft veel meer voordelen van spanningsoptimalisatie dan het andere.
  • De grootste besparingen kunnen worden behaald bij 3-fase motoren. Inductieve belastingen hebben over het algemeen het meeste voordeel van spanningsoptimalisatie. Misschien heeft een motor minder vermogen, de draaisnelheid van een elektromotor wordt bepaald door het aantal windingen en de frequentie, niet door de spanning.
  • Ohmse belastingen als gloeilampen zullen minder hard branden, maar ook  langer meegaan. Osram geeft aan dat een halogeenspot welke op een 5% hogere spanning dan de ontwerpspanning gebruikt wordt, een 40% kortere levensduur heeft. Een waterkoker zal een lager vermogen hebben en dus minder verbruiken, maar ook langer aan moeten staan. Daarom per saldo ongeveer gelijk in verbruik.
  • Belastingen als UPS-en en computers met AC/DC voedingen, hebben een minimaal voordeel van spanningsoptimalisatie, omdat deze apparatuur een vast vermogen vraagt. 
De originele netspanning. 
  • Bij het toepassen van spanningsoptimalisatie is het belangrijk om af te stemmen op de ontwerpspanning van de apparatuur die erachter hangt en niet klakkeloos de spanning te verlagen tot het het absolute minimum. (netbeheerders zijn verplicht om de spanning bij het PoC te leveren tussen 207 en 253 volt) Onder geen beding moet de spanning daaronder komen. De optimale werkingsspanning van de meeste apparatuur ligt tussen 216 en 220 Volt.
  • Afbeelding 
  • Wanneer een lijnreactor gebruikt wordt, zit een groot deel van de besparing in de tegenspanning, welke tegen- elektromotorische kracht opwekt. Zie de demonstratie in deze video
Uit de voorgaande comments leid ik af dat de meesten van ons denken dat het spanningsniveau in Nederland constant is en een vast gegeven. Er komt echter nooit altijd 230V uit het stopcontact. Spanning werkt als vraag en aanbod op een markt. Aanbod hoog, vraag laag -> Hoge spanning, en andersom. Stroom loopt van een hoge naar een lage spanning. Met de huidige decentrale opwek, waarbij iedereen zonnepanelen installeert, wordt het voor de netbeheerders steeds lastiger om het spanningsniveau binnen de normen te houden uit de Code Netbeheer NEN 50160. Dit heeft wel degelijk invloed op het elektriciteitsverbruik in je installatie. 

Berichten: 2

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Onlangs is een dergelijk systeem aangeboden door een firma die beweerde dat het 10% van mijn elektraverbruik zou besparen. Spanningsoptimalisatie werkt alleen op Ohmse verbruikers(wisselstroom). Nu is het zo dat ik veel verlichting heb welke oud is (wisselstroom)en ik wil over gaan naar LED (gelijkstroom). Als ik alles vervang voor LED zal ik met spanningsoptimalisatie er geen besparing aan overhouden. Als ik het zo laat wel, maar waarom zou ik €30.000 investeren in mijn oude verlichting?? Ik ga over naar LED en dat bespaard me 75%! ze beweren het aan te kunne tonen, maar vraag dan of ze de besparing ook garanderen als je alles vervangt voor LED. Bij mij gaven ze aan dat het dan geen zin heeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

elektrofanatic schreef: Ik ga over naar LED en dat bespaard me 75%!
Dan hoop ik dat je vergelijkt met gloeilampen.

Berichten: 12.262

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

Dat is wel de gangbare vergelijking inderdaad, en dan nog gloeilampen van het minst efficiente type, zeg maar de ouderwetse 'peertjes'.
 
Vergeleken met halogeenspotjes is het al minder spectaculair, en vergeleken met TL is de besparing tamelijk beperkt. Als je al TL hebt hangen kun je je afvragen of het de investering waard is die te vervangen voor led verllichting als de levensduur van die armaturen nog niet bereikt is. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Zin/onzin spanningsoptimalisatie?

idd

Reageer