Smeltend ijs op aarde

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltend ijs op aarde

Het weer zijn allemaal hogere orde tijdprocessen. Een lokale korte termijn responsie reageert helemaal anders dan globale lange termijn tijdreponsie (30+ jaren). Dit zijn allemaal zeer ingewikkelde wiskundige modellen om globale lange termijn effecten te zien.

Het kan misschien zo zijn dat men in een lokaal kortetermijn instabiele fase zit, misschien de minima 11 jaren cyclus zon: Wiki. Zeg maar minima in oscilatie, stel je baseerd dan je hele studie ernaar maar men zit in een minima! Zo kan men de verkeerde conclusie trekken. Dit is maar een voorbeeld wat ik verzinnen kan. Dit bedoel ik met mijn vragen:

Waar?
Waardoor?
Welke randvoorwaardes?
Hoe?
Mechanisme?
Beschrijf (getallen, berekingen en data)?
Bevestig en bewijs?

Het is allemaal niet recht toe recht aan. Bestudeer en U zult de natuur en wetenschap nog meer respecteren.

Berichten: 334

Re: Smeltend ijs op aarde

Xilvo schreef: zo 18 okt 2020, 21:34
Herman66 schreef: zo 18 okt 2020, 21:21 Ik poneer niks. Het KNMI zegt dat de neerslag in het zomerseizoen toeneemt en daardoor ook de verdamping. Van andere onderzoekers hoor ik dat het water versnelt wordt afgevoerd of in het riool verdwijnt.
Dan klopt er iets niet.
Waarom klopt er iets niet? Beide zaken kunnen waar zijn.
Nederland is erop ingericht om het regenwater sneller af te voeren ten gunste van de landbouw. Ook verdwijnt er steeds meer regenwater in het riool door een toename van verstedelijking. Dat wordt ook telkens verteld in de nieuwsberichten.

Berichten: 334

Re: Smeltend ijs op aarde

En die toename valt misschien ook nog wel mee

https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... &reverse=0

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Smeltend ijs op aarde

Opmerking moderator

Welke toename, en hoe blijkt uit de gegevens op die website dat die meevalt?

Berichten: 334

Re: Smeltend ijs op aarde

De toename van neerslag. Periode 1980 t/m 2010 is 20 mm natter dan periode 1970 t/m 2000.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltend ijs op aarde

Inderdaad valt er gemiddeld merkbaar meer regen. Ik heb van die KNMI gegevens een voortschrijdend gemiddelde van de voorgaande 20 jaar geplot, en het is duidelijk dat er de afgelopen 20 jaar zo'n 100 mm per jaar meer viel dan in de 1e helft van de vorige eeuw.
Image1.jpg
Desondanks verdroogt Nederland, en dat komt hoofdzakelijk doordat het water minder opgenomen wordt in de bodem.

Er zijn hiervoor een aantal oorzaken aan te wijzen:
Onze ingrepen, zoals verharden van het oppervlak, kanaliseren en dat soort zaken waardoor het water rap afgevoerd wordt naar de zee voor het voldoende in de bodem opgenomen kan worden. Daarnaast wordt het grondwaterpeil ten faveure van de landbouw (te?) laag gehouden wat ook verdroging oplevert. En in de derde plaats is de regen zelf veranderd. Minder langdurige druilbuien die zeer goed zijn voor de wateropname, en meer felle korte buien die over het oppervlak spoelen naar sloten, rivieren en de zee zonder dat er in die korte tijd veel opgenomen kan worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.905

Re: Smeltend ijs op aarde

Herman66 schreef: ma 19 okt 2020, 01:23 De toename van neerslag. Periode 1980 t/m 2010 is 20 mm natter dan periode 1970 t/m 2000.
Dat is correct, voor de zomerperiodes, waarin de neerslag gemiddeld ca 200 mm is.
Je hebt het dus over een toename van 10% terwijl het tijdvak 10 jaar verschoven is.

10% in tien jaar is zeker niet weinig.

Je moet altijd voorzichtig zijn met waardes met een grote spreiding (standaardafwijking van het steekproefgemiddelde bij n=30 is 13) maar dat de toename meevalt blijkt zeker niet uit jouw gegevens.

Berichten: 334

Re: Smeltend ijs op aarde

Meteorologisch gezien is dat misschien veel.....maar eigenlijk zijn het maar 4 verdampingsdagen. KNMI rekent 5 mm per dag voor verdamping. Op de zwarte grond in het voorjaar is dat zeer snel verdampt. Meer zwarte grond betekent meer meer absorptie van energie. Hogere temperatuur betekent meer verdamping.
Dit jaar zelfs voor het verdampingsseizoen begon was de bovenste gemiddeld 15 cm al helemaal uitgedroogd door extreem droge continentale polaire lucht in de laatste 2 weken van maart.

Reageer