Duurzaam watergebruik

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: Duurzaam watergebruik

Er zijn nu al veel soorten warmte-terugwin-douchegoten te koop. Ik heb er 1 overwogen bij mijn badkamer renovatie. Goeie gaan richting de 1000 euro. Ik zie op mijn slimme meter dat wij per douchebeurt zo 10 tot 15 cent aan gas spenderen. Ik weet niet meer welk rendement mij toen is beloofd maar aangezien ik in de zomermaanden vrijwel geen gas verbruik bij het douchen door de zonneboiler was het snel duidelijk dat ik deze wtw goot niet snel terug zou verdienen.

https://www.installatievakwinkel.nl/aco-wtw-douche-wtw-douchegoot-rvs-koper-lxbxh-900x128x132mm-aansluiting-90107402?channable=a6797.MzA1MjAwNzAyMTc&gclid=EAIaIQobChMIu5rM8NyX3AIVBjobCh3xHgKTEAQYBCABEgKNxfD_BwE

Berichten: 12.262

Re: Duurzaam watergebruik

klazon schreef: Wat het terugwinnen van het water betreft zie ik helemaal geen winst. Om te beginnen is dat water al behoorlijk afgekoeld als het in het putje verdwijnt. Je moet het dus bijwarmen. En je moet het filteren en rondpompen. Die pomp draait ook niet voor niks en dat filter moet je regelmatig reinigen. Ik denk dat de investering die je moet doen en de praktische bezwaren die er aan kleven groter zijn dan de winst die je behaalt.
 
Het water zelf moet sowieso de riolering in, met alle zeep en dergelijke erin, dat haalt de waterzuivering er wel uit - het gaat puur om de thermische energie. 
 
En ja, die is inderdaad gering: Water van een graad of 30 is een zeer laagwaardige warmtebron, en 70 liter ook nog een minimale hoeveelheid. 
 
Nu moet ik wel zeggen dat 1160 euro voor die warmtewin-goot idioot duur is, het zijn gewoon wat stukjes metaal, dat zou niet meer dan een paar tientjes moeten kosten als het een massaproduct was met concurrerende leveranciers. 
 
Ik zou er wel van uitgaan dat de meeste mensen dagelijks douchen, maar het gemiddelde huishouden is dan wel weer fors kleiner dan 4 personen in nederland, dus het geschatte bedrag in de orde van 50 euro per jaar lijkt me wel redelijk. Daarop een tientje besparen lijkt eigenlijk geen enkele investering te verantwoorden. 
 
Zonneboilers zijn wat dat betreft economisch meer haalbare oplossingen als je een geschikt dak hebt. In Nederland is het nog steeds een tamelijk lastig verhaal, maar je ziet ze heel veel in midden en zuid europese landen, zeker daar waar men geen aardgasnet heeft en het water moet verwarmen tot de einddtemperatuur middels electriciteit of tanks lpg. 
 
Wat dat betreft zie ik het weinig rooskleurig in: als iemand wil investeren in energiebesparing dan is vooral de terugverdientijd van de investering van belang, en die is beter voor dingen als isolatie, electrische zonnepanelen en dergelijke - in ieder geval in nederland. Dat we het zonder aardgas zouden moeten gaan doen zie ik maar als politieke waan - als het niet uit groningen mag komen wegens bodemverzakking komt het wel per pijp uit rusland, of desnoods  per cryogene tanker uit qatar. Dat is allemaal prima te bouwen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Duurzaam watergebruik

Benm schreef: Het water zelf moet sowieso de riolering in, met alle zeep en dergelijke erin, dat haalt de waterzuivering er wel uit - het gaat puur om de thermische energie. 
Volgens de topicstarter ging het ook om het recyclen van het water. Maar dat geeft naar mijn mening nog veel minder winst dan het terugwinnen van de restwarmte. 

Berichten: 12.262

Re: Duurzaam watergebruik

Yeah, maar dat lijkt me a priori al niet haalbaar - dan zou je het uit het putje moeten filteren, bij verwarmen en weer uit de douche laten komen. Dat klinkt al aardig smerig en bovendien denk ik dat dat meer aan filters kost dan aan water of energie kan besparen. Bij iets als een zwembad moet je dat wel doen, maar dat is ook behoorlijk duur in onderhoud, en bovendien ga je daar normaliter niet met shampoo/badschuim en dergelijke aan de slag.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Duurzaam watergebruik

Het is evident dat het idee niet rendabel is en dat het op globaal niveau om verwaarloosbare hoeveelheden gaat. Dank voor de uitwerking Ger.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer