Zonnecollectoren voor verwarming: lood om oud ijzer?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12.262

Re: Zonnecollectoren voor verwarming: lood om oud ijzer?

Niet direct. Mogelijk heeft het enig nut icm een warmtepomp systeem: je zou de 'koude kant' daarvan kunnen verwarmen met het water uit de zonnecollector. Dat geeft een kleiner verschil tussen warme (binnen) en koude (buiten) kant van het systeem, en bespaart daarmee electriciteit. Technisch gezien geen groot probleem, of het economisch haalbaar is is een andere vraag...

Berichten: 7

Re: Zonnecollectoren voor verwarming: lood om oud ijzer?

Ik heb er een beetje op doorgezocht, en er lijkt iig. een bedrijf in Gemert te zitten dat dit soort oplossingen bouwt (warmtepomp die energie onttrekt uit water uit een zonnecollector). Geen idee of linken of namen noemen op dit forum is toegestaan, dus dat vermijd ik liever.

Berichten: 12.262

Re: Zonnecollectoren voor verwarming: lood om oud ijzer?

Een link naar een relevant product dat van deze techniek gebruik maakt lijkt me geen probleem!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zonnecollectoren voor verwarming: lood om oud ijzer?

michie1 schreef: di 16 jul 2019, 18:19 Zonnecollectoren wekken in de wintermaanden energie op, en ook nog eens in de juiste vorm (warmte!) Het verschil is alleen niet groot genoeg om bruikbaar te zijn voor huisverwarming. Zijn er geen systemen denkbaar die met het 15-20 graden water dat een zonnecollector in de winter levert toch nog binnenshuis warmte kunnen afgeven?
Dat zit volgens mij ingebouwd in de meeste systemen: een warmtepomp om de warmte uit die zonneboiler op te waarderen tot een hogere temperatuur.

Reageer