Mobiele airco verbeteren

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

van 1.3 naar 3.8 bar ?
Ik neem aan dat je bedoelt van 1.2 Mpa naar 3.8 Mpa ?

Kookpunt van R410A bij 12 bar is 11.5 oC. Als die damp in een compressor gecomprimeerd wordt naar 38 bar zal de temperatuur aan de uitlaat van de compressor in de orde van 85 - 90 oC zijn, afhankelijk van het rendement van de compressor.

Bij 38 bar condenseert R410A bij een temperatuur van 60 oC. In de condenser wordt het hete gas afgekoeld van zeg 88 oC naar 60 oC waarna het volledig condenseert op 60 oC. De condenser voert dus wat voelbare warmte af en voor de rest condensatiewarmte.

Het lijkt me echter dat normaliter de condenser niet op 38 bar en 60 oC maar een lagere druk zal opereren, bijvoorbeeld 30 bar en 50 oC.
Die gespecificeerde 3.8 MPa zal vermoedelijk de maximaal mogelijke druk zijn.

R410A-saturated properties table.pdf
(50.39 KiB) 83 keer gedownload
Log(p)-h diagram R410A.pdf
(52.33 KiB) 104 keer gedownload

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

Er zit dus een verschil van 75 °C tussen 12 bar en 38 bar
De temperatuur aan de koude kant moet lager zijn dan 11 °C vermits de uitgeblazen lucht 11 °C heeft op lage ventilatie
De 15 °C is op sterkste ventilatie
De temperatuur na de condensor moet dus ook onder de 60 dalen om te condenseren
Mag ik dan aannemen dat de temp na ontspanner ook 75 °C daalt ?

Dan kom ik ongeveer tot de volgende werking
Als je start met een condensor die moet onder de 60 °C zitten
Dan zou langs de koude kant -15 graden zijn die lucht koelt van 25 naar 15 graden
Waarbij de temperatuur oploopt tot boven het vriespunt anders werkt het niet goed
Dan komt de temperatuur na compressie terug naar 75
Die dan gekoeld wordt met binnelucht tot 60 °C om te condenseren

Dit zal wel wat te veel op de limiet zitten maar ik denk dat het in de buurt komt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

Er zit dus een verschil van 75 °C tussen 12 bar en 38 bar
Ja, en nee.
Er zit een verschil van ongeveer 75 oC tussen compressor uitlaat en verdamper, maar dat is niet echt belangrijk.
Het gaat vooral om het verschil in temperatuur tussen condensor en verdamper, dus bijvoorbeeld om het verschil tussen 60 en 11 oC.
De temperatuur aan de koude kant moet lager zijn dan 11 °C vermits de uitgeblazen lucht 11 °C heeft op lage ventilatie
Dat betekent dus dat de verdamper in die situatie niet op 12 bar & 11 oC opereert maar op bijvoorbeeld 10 bar & 7 oC. Zie tabel in pdf die ik eerder postte.
Die gespecificeerde 1.2 MPa is vermoedelijk de maximale druk in de verdamper, niet altijd de normale.
Mag ik dan aannemen dat de temp na ontspanner ook 75 °C daalt ?
Nee. De temperatuur na de ontspanner is gelijk aan die in de verdamper en wordt alleen bepaald door de druk in de verdamper. Zie tabel in pdf die ik eerder postte.
Als je start met een condensor die moet onder de 60 °C zitten
Ik zie niet wat je bedoelt. Als je start is de condensor op kamertemperatuur.
Dan zou langs de koude kant -15 graden zijn die lucht koelt van 25 naar 15 graden
Nee, niet -15 oC maar waarschijnlijk in de orde van 7 tot 11 oC.

Berichten: 12.262

Re: Mobiele airco verbeteren

De koude kant blijft normaliter inderdaad in de buurt van de 10 graden.

Bij split units heb ik wel eens gezien dat ze iets te enthousiast waren en de koude kant beneden het vriespunt kwam: dat is niet zo best voor de werking van het systeem aangezien het water dat toch al condenseert op de verdamper dan bevriest en het systeem blokkeert.

Mobiele airco's zullen dat probleem niet zo snel oplopen, maar bij split units kun je de maffe situatie krijgen dat je de airco een tijde uit moet zetten om de binnen-unit te laten ontdooien :D

Reageer