'Lift off' auto / verbruik

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

'Lift off' auto / verbruik

In mijn hybride auto zitten enkele knoppen waarmee de karakteristiek van de benzinemotor kan worden aangepast. "Eco" voor 'economisch' rijden, "Pwr" voor een 'snelle en soepele reaktie'.
Ik leg dagelijk 2x50 km af, waarvan 2x10 km binnen de bebouwde kom, en ik wil graag zo zuinig mogelijk rijden. Op de snelweg houd ik een zo constant mogelijke snelheid van 109 km/u aan, wanneer er sneller dan 100 km/u gereden mag worden, en ik houd 104 km/u aan wanneer er 100 km/u geldt. Ik houd zo veel mogelijk rechts, waarbij ik af en toe een vrachtwagen in haal. De snelheid is die volgens de GPS.
Toen ik de wagen net had, stelde ik de "Eco" stand in, en lag het verbruik -gemeten aan de pomp- steeds tegen de 5,61 ltr/100 km (net onder de 1 ltr op 18 km). Het verbruik viel me wel een beetje tegen, want ik had een veel gunstiger verbruik verwacht. Van de andere kant was het een stuk beter dan de 7 ltr/100 km wat ik gewend was met de vorige auto.
Na enkele maanden met steeds eenzelfde verbruik, had ik enkele tanks leeggereden zonder de "Eco" instelling te gebruiken, waarbij de rijstijl ongewijzigd bleef: gelijkmatig optrekken, en daarbij zorgen dat de naald op de 'verbruiksmonitor' zo min mogelijk uit het groene (zuinige) gebied komt. De auto tijdig laten uitrollen, en spaarzaam gebruik van de remmen maken.
Tot mijn verbazing was het verbruik in de normale instelling gunstiger dan in de "Eco" instelling: zo tussen de 5,4 en 5,2 ltr /100 km. Uiteraard ging ik toen enkele tankbeurten proberen te rijden in de "Pwr" stand, en inderdaad: het verbruik nam weer af, en lag inmiddels tussen de 5,0 en 4,8 ltr/100 km.

Nu mijn vraag:
wat is -natuurkundig gezien- de meest gunstige rijstijl? Is dat vanaf stilstand zo langzaam mogelijk versnellen (dat is anders dan zo gelijkmatig mogelijk), of kun je beter zo snel mogelijk naar de gewenste eindsnelheid versnellen? Of zit er wellicht een optimum ergens tussenin?
Ik meen me te kunnen herinneren dat de tweede optie -zo snel mogelijk naar de eindsnelheid- energietechnisch gezien, het meest gunstig is. Welke berekening zit hierachter?

Berichten: 12.262

Re: 'Lift off' auto / verbruik

Wat voor auto is het?

Hybride kan veel betekenen. De meeste besparing heb je als je regeneratief kunt remmen en optrekken, in hoeverre dat praktisch haalbaar is is nogal afhankelijk van het vermogen van de electromotor.

Wat dat 'eco' knopje doet zou ik niet weten, misschien beperkt het softwarematig het vermogen van de verbrandingsmotor (dwz je kan gewoon geen plankgas meer geven, maar als je dat toch al niet deed helpt het niets).

5.6 of 5.3 liter per 100 km is een klein verschil - ik denk niet eens significant gezien het altijd afhankelijk is van het verkeer om je heen, maar ook van bijvoorbeeld het weer.

Natuurkundig gezien is ook te theoretisch: in principe zou zo langzaam en weinig mogelijk versnellen en vertragen het zuinigste zijn, evenals zo langzaam mogelijk rijden ivm luchtweerstand. Je kunt echter moeilijk 60 gaan rijden op een snelweg: strict verboden is het niet eens, het scheelt extra brandstof omdat je zo nu en dan een duw in de rug krijgt van een vrachtwagen, maar verstandig is het niet.

Praktisch gezien kun je wel achter een vrachtwagen blijven 'hangen' en het met 80 km/h doen, dat scheelt flink wat brandstof vergeleken met 109. Je zou nog meer besparen als je vlak achter de vrachtwagen in diens kielzog zou gaan rijden, maar dat is gevaarlijk en verboden.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: 'Lift off' auto / verbruik

Dank voor je reaktie :- )
Het betreft een Toyota Auris. Ik probeer gevaarlijk rijgedrag te vermijden, dus ga ik niet 60 km/u, of in het kielzog van een vrachtwagen rijden. Maar daar gaat het me hier eigenlijk niet om.

Mijn constatering is dat sneller, en met meer vermogen, naar de gewenste eindsnelheid rijden, minder brandstof kost dan relatief langzaam naar je eindsnelheid optrekken. De vraag is dan welke natuurkunde daar achter zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: 'Lift off' auto / verbruik

Back2Basics schreef: di 17 sep 2019, 13:41 De vraag is dan welke natuurkunde daar achter zit?
Op zich maakt het voor de noodzakelijke energie niet uit of je nu langzaam of snel op snelheid komt.
Langzaam op snelheid komen zou een fractie zuiniger moeten zijn, niet omdat het op snelheid komen dan minder energie kost maar omdat je dan gemiddeld wat langzamer rijdt en daardoor gemiddeld wat minder luchtweerstand hebt.

Waarschijnlijk moet het verschil gezocht worden in de eigenschap van de motor. Mogelijk is die wat efficiënter bij een hoog vermogen, dus als je snel optrekt. Maar van motoren heb ik weinig verstand.

Berichten: 12.262

Re: 'Lift off' auto / verbruik

Op zich maakt het inderdaad niet uit hoe hard je optrekt, al kan dat bij zo'n Auris hybride wel verschil maken. Er zit een elektromotor in die ca 50 kW kan leveren, naast de verbrandingsmotor die afhankelijk van het type in de orde van 100 kW+ kan leveren.

Als je lading in de accu hebt zitten dan kun je bij langzaam optrekken een heel eind komen op stroom, die je weer terug kunt winnen door regeneratief remmen.

Let wel dat de accu heel beperkt is, ik geloof ca 2-3 kWh in dit soort auto's: Genoeg om mee op te trekken, maar serieus rijden kan je er niet op. Rustig versnellen en vooral afremmen werken het beste in zo'n systeem, wellicht dat die 'eco' knop hier iets in beperkt oid. Het lijkt hier averechts te werken, geen idee waarom.

De efficientie van een benzinemotor is wel afhankelijk van het toerental, afhankelijk van het type, maar ergens tussen 1500 en 3500 is meestal het meest efficient.

Reageer