timelapse zeeijs noordpool

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Ik had het over de laatste 10 jaar. De afgelopen 5/6 jaren zijn de warmste ooit waargenomen. Toch is het ijs niet verder afgenomen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: za 16 mei 2020, 13:38 De afgelopen 5/6 jaren zijn de warmste ooit waargenomen.
bedoel je globaal, gemiddeld over heel de aarde, of bedoel je specifiek in de poolregio?

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Globaal. Dit jaar waarschijnlijk top 5 en dan heb je de 7e warmste jaren achter elkaar.
Noordpool was dit jaar wat kouder dan andere jaren door een extreem gesloten en koude poolwervel

https://www.weer.nl/nieuws/2020/wetensc ... oit-wordt/

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: za 16 mei 2020, 13:38 Ik had het over de laatste 10 jaar. De afgelopen 5/6 jaren zijn de warmste ooit waargenomen. Toch is het ijs niet verder afgenomen.
Kun je eens uitleggen hoe je op basis van de grafiek die je toont de conclusie trekt dat het ijs niet verder is afgenomen? Op basis van welke datapunten precies en hoe heb je daaruit de trend bepaald?

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Maandelijkse afwijkingen worden niet groter. Grafiek beweegt al 10 tot 12 jaar zijwaarts dus geen afname van het volume

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: timelapse zeeijs noordpool

Ik had eigenlijk verwacht dat het ijs dichter bij Scandinavië zou liggen.

hoe meten ze het eigenlijk? Gebruiken ze satellietbeelden, en doen ze dat nog op de zelfde manier als toen?
Wat mij lastig lijkt met metingen over lange tijden. Is dat technologie verbeterd, maar om de metingen goed te kunnen vergelijken moet je het met de zelfde methode blijven meten.
Je kan immers met de nieuwe middelen niet even de meting van 40 jaar geleden over doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: zo 17 mei 2020, 00:02 Grafiek beweegt al 10 tot 12 jaar zijwaarts dus geen afname van het volume
Maar is het nu 10 jaar? Of 12 jaar? Wees nu eens helder in wat je beweert en onderbouw dat: wat is het beginpunt van je serie, wat is het eindpunt, hoe heb je van alle tussenliggende punten de trend bepaald (dat kan namelijk ook op meerdere manieren) en hoe groot is die trend? En wijkt die inderdaad niet significant af van 0, en wél significant van de trend in andere periodes?

Berichten: 264

Re: timelapse zeeijs noordpool

Ik zag van de week de drone foto’s van Steffen Graupner. De foto’s van het expeditieschip de “Polarstern” die de geografische Noordpool heeft bereikt. En op de weg daar naar toe (vanaf Groenland) enkel verzwakt ijs is tegengekomen, waar anders dik meerjarig ijs is.
Foto’s die een beeld geven van de huidige toestand van het ijs op de Noordpool locatie.
Grote schotsen bezaaid met “melt ponds”.

Een link naar een van de foto’s:

https://pbs.twimg.com/media/Ef3xSYfX0AA ... name=large

Het ijs daar ziet er niet goed uit. Niet wat je verwacht op die locatie.

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

barthol schreef: zo 23 aug 2020, 01:19 Ik zag van de week de drone foto’s van Steffen Graupner. De foto’s van het expeditieschip de “Polarstern” die de geografische Noordpool heeft bereikt. En op de weg daar naar toe (vanaf Groenland) enkel verzwakt ijs is tegengekomen, waar anders dik meerjarig ijs is.
Foto’s die een beeld geven van de huidige toestand van het ijs op de Noordpool locatie.
Grote schotsen bezaaid met “melt ponds”.

Een link naar een van de foto’s:

https://pbs.twimg.com/media/Ef3xSYfX0AA ... name=large

Het ijs daar ziet er niet goed uit. Niet wat je verwacht op die locatie.
Waarom is het ijs blauw?

Berichten: 264

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: zo 23 aug 2020, 12:32
Waarom is het ijs blauw?
Sneeuwdek ziet er wit uit. Wat er blauwer uitziet op de foto is water op het ijs (melt ponds) of ijs net onder het wateroppervlak.
Als je alles wil weten over de blauwere kleur van melt ponds...
de wetenschappelijke publicatie:

(pdf) “The color of melt ponds on Arctic sea ice”

Berichten: 3.932

Re: timelapse zeeijs noordpool

Wat je ziet is dat het ijs inderdaad behoorlijk is afgenomen, maar wat ik ook denk te zien is dat de stroming/patroon van wervelingen anders is geworden. Ik vergelijk het dan een beetje met een wak in het ijs in een sloot. afhankelijk van hoe de wind staat kan het dichtvriezen of juist verder opern gaan, maar de vraag is waarom de wind anders is gaan waaien. maar de relatie met de temperatuur is zeker niet alles zeggend daarvoor dus om echt iets zinnigs te kunnen concluderen moet je veel meer gegevens en inzichten hebben lijkt mij. Neemt niet weg dat het zeker alarmerende beelden lijken.
Maar aan de andere kant is voor mij nog alarmerender te bedenken dat de mens in 100 jaar harder is gegroeid en meer aard reserves heeft verbruiikt dan in de 100000 jaar daarvoor, dus over die tijd gezien is dat te vergelijken met een bom die er al een dag ligt en nu bezig is in het proces van ontploffen. en hoe ga je dat nog stoppen?

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

barthol schreef: zo 23 aug 2020, 14:28
Herman66 schreef: zo 23 aug 2020, 12:32
Waarom is het ijs blauw?
Sneeuwdek ziet er wit uit. Wat er blauwer uitziet op de foto is water op het ijs (melt ponds) of ijs net onder het wateroppervlak.
Als je alles wil weten over de blauwere kleur van melt ponds...
de wetenschappelijke publicatie:

(pdf) “The color of melt ponds on Arctic sea ice”
Dat artikel gaat over meltponds. De blauwe kleur geeft de dikte van het ijs aan. Vaak tussen 1 en 2 meter...

Berichten: 264

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: za 29 aug 2020, 13:53
barthol schreef: zo 23 aug 2020, 14:28
Herman66 schreef: zo 23 aug 2020, 12:32
Waarom is het ijs blauw?
Sneeuwdek ziet er wit uit. Wat er blauwer uitziet op de foto is water op het ijs (melt ponds) of ijs net onder het wateroppervlak.
Als je alles wil weten over de blauwere kleur van melt ponds...
de wetenschappelijke publicatie:

(pdf) “The color of melt ponds on Arctic sea ice”
Dat artikel gaat over meltponds. De blauwe kleur geeft de dikte van het ijs aan. Vaak tussen 1 en 2 meter...
Je vroeg over de foto: “waarom is het ijs blauw?”
En ik zag op de foto alleen blauw ijs waar het ijs onder water was.
Maar nu krijg ik het idee dat je zelf al een antwoord had op je eigen vraag, en het dus eigenlijk geen vraag was.

Maar om een beeld te geven van de dikte van het ijs..
AD7FF326-75A2-4C73-9F3C-1094748A4EC0.jpeg

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

IJs Noordpool nu recordlaag. Was ook wel te verwachten na zo'n warme zomer

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: zo 25 okt 2020, 12:49 IJs Noordpool nu recordlaag. Was ook wel te verwachten na zo'n warme zomer
Jouw inzichten zijn ook net zo veranderlijk als het weer. Nog slechts een paar maanden geleden:
Herman66 schreef: zo 17 mei 2020, 00:02 Maandelijkse afwijkingen worden niet groter. Grafiek beweegt al 10 tot 12 jaar zijwaarts dus geen afname van het volume

Afbeelding

Reageer