timelapse zeeijs noordpool

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

timelapse zeeijs noordpool

een "mooie" timelapse van de ontwikkeling van het zeeijs in de Poolzee, van 1984 tot en met 2019



ik vind dat toch wel confronterend...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: timelapse zeeijs noordpool

Een klimaatontkenner kan dit vast uitleggen..
Ik word er in elk geval helemaal niet vrolijk van in het besef dat dit allemaal in mijn lifetime is gebeurd(1950):cry:

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden. Terwijl we wel de warmste jaren hebben waargenomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 13:57 Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden.
Mij valt dat niet zo op: toch behoorlijk wat minder ijs, en behoorlijk wat dunner (=donkerder op de "foto" )
ice.jpg
Dikker, ouder ijs alleen nog langs de kusten

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Jan van de Velde schreef: ma 30 dec 2019, 16:36
Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 13:57 Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden.
Mij valt dat niet zo op: toch behoorlijk wat minder ijs, en behoorlijk wat dunner (=donkerder op de "foto" )

ice.jpg
Dikker, ouder ijs alleen nog langs de kusten
Niet zo boeiend afgelopen 10 jaren. Afgelopen zomer was wel heel slecht voor het ijs. Veel instroom van warmte vanaf het continent. Oktober scoorde, geloof ik, daardoor heel laag

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 13:57 Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden. Terwijl we wel de warmste jaren hebben waargenomen.
Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Marko schreef: ma 30 dec 2019, 17:09
Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 13:57 Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden. Terwijl we wel de warmste jaren hebben waargenomen.
Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.
Dat valt blijkbaar dus mee. In ieder geval niet het scenario waar de populaire dodelijke spiraal ruim 10 jaar geleden mee aankwam. Dan zou het ijs al jaren verdwenen moeten zijn

Berichten: 12.262

Re: timelapse zeeijs noordpool

Jan van de Velde schreef: ma 30 dec 2019, 16:36 Mij valt dat niet zo op: toch behoorlijk wat minder ijs, en behoorlijk wat dunner (=donkerder op de "foto" )
Dikker, ouder ijs alleen nog langs de kusten
Als ik de video goed begrijp geeft de kleur alleen aan hoe oud het ijs is, niet hoe dik het is. Wat er jaarlijks in de winter aan vriest en in de zomer weer ontdooit zal dus altijd een donkere kleur hebben.
Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.
Op basis van wat er tot dusver af is gesmolten: helemaal niets - of heb jij er wel last van gehad?

Als er iets is dat irrelevant is is het de hoeveelheid zee-ijs: dat drijft en heeft nauwelijks bijdrage aan stijging of daling van de zeespiegel. Dat ijs is vooral vervelend voor de scheepvaart, zeker als er ijsbergen afkalven, maar dat is een fenomeen van alle tijden en zal waarschijnlijk de komende decennia averij blijven opleveren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 17:05 Niet zo boeiend afgelopen 10 jaren.
Nee, zelfs een stijging t.o.v 2012, jippie

Maar een weergave van totale volumes van de afgelopen 40 jaar dan maar?


Benm schreef: ma 30 dec 2019, 17:43 Als ik de video goed begrijp geeft de kleur alleen aan hoe oud het ijs is, niet hoe dik het is.
Dat is waar. maar de relatie ligt wel heel erg voor de hand. Bij overjarig ijs is er eind van de zomer nog ijs, en daar vriest dan bij. Allicht dat je verwacht daar dan dikker ijs aan te treffen.

Benm schreef: ma 30 dec 2019, 17:43
Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.
heb jij er wel last van gehad?
Nee, want ik woon daar niet. Kulargument.

Benm schreef: ma 30 dec 2019, 17:43 Als er iets is dat irrelevant is is het de hoeveelheid zee-ijs: dat drijft en heeft nauwelijks bijdrage aan stijging of daling van de zeespiegel.

Niemand die het over zeespiegel heeft hier? Trouwens, of dat zo irrelevant is is maar de vraag. De noordkust van Groenland/Canada zal allicht minder afkoelen: grotere kans op versnelde smelt van landijs lijkt me. En de albedo van de poolzee neemt hiermee af: ook weer een extra opwarmingsfactor. En dan komt de rest vanzelf dichterbij.

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Jan van de Velde schreef: di 31 dec 2019, 10:42
Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 17:05 Niet zo boeiend afgelopen 10 jaren.
Nee, zelfs een stijging t.o.v 2012, jippie

Maar een weergave van totale volumes van de afgelopen 40 jaar dan maar?
Ik zie dat jij je bijdrage hebt veranderd. Nogmaals, ik heb het over de laatste 10 jaar. Ondanks dat de warmste jaren zijn waargenomen is er maar een kleine 500 km3 gesmolten. Dat is niet schokkend of boeiend

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 17:38
Marko schreef: ma 30 dec 2019, 17:09
Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 13:57 Opvallend is dat het de afgelopen 10 jaar niet slechter is geworden. Terwijl we wel de warmste jaren hebben waargenomen.
Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.
Dat valt blijkbaar dus mee. In ieder geval niet het scenario waar de populaire dodelijke spiraal ruim 10 jaar geleden mee aankwam. Dan zou het ijs al jaren verdwenen moeten zijn
Als het in Nederland een nacht vriest zijn ook niet alle meren bevroren, en omgekeerd, als het een dag dooit is niet al het ijs ontdooid. Water is immers een slechte geleider, zeker als het stilstaat zoals bij ijs, en daarbij is de smeltwarmte behoorlijk groot. De effecten van verandering in temperatuur ijlen daarom lang na.

Dit is ook duidelijk te zien in de timelapse. De winters zijn koud genoeg om stukken zeeijs opnieuw te laten bevriezen, maar de verdwenen hoeveelheid meerjarig ijs wordt niet opnieuw aangevuld.

Wanneer al het meerjarig ijs is verdwenen zal de Noordpool in de zomer een grote watervlakte zijn en vormt het afsmelten van ijs geen enkele buffer meer. Iedere uitschieter in temperatuur of instraling zal direct gevolgen hebben voor de temperatuur van het oppervlaktewater.

Maar, voor de scheepvaart is het hartstikke fijn. Jippie Jee, hiep hiep, hoera.

Berichten: 12.262

Re: timelapse zeeijs noordpool

Dat is inderdaad zo - van weer merk je veel meer dan van klimaat. Zaken als hittegolven en ijsdagen zijn opvallend, maar zeggen niet zoveel over het gemiddelde.

In die zin denk ik niet dat je veel zou merken aan het compleet smelten van al het zee-ijs in de zomer, mocht dat er uiteindelijk van komen. In de winter zal het nodige blijven bevriezen, waardoor het bufferende effect behouden blijft. Meerjarig ijs is daarvoor niet echt van belang: wat niet ontdooit en niet bevriest in een gegeven jaar heeft weinig invloed op het weer van dat jaar.

Uiteraard maakt smeltend ijs wel mooie plaatjes, met hele kliffen die afbreken en in zee storten etc. Van belang is echter wel om je te realiseren dat dat compleet normaal en natuurlijk is: dat gebeurt iedere zomer, het zijn beelden die je ook in 1800 had kunnen schieten als je destijds een videocamera had gehad.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: timelapse zeeijs noordpool

Opmerking moderator

discussie over niet-menselijke invloeden op het klimaat afgesplitst naar
viewtopic.php?f=83&t=209628

Berichten: 334

Re: timelapse zeeijs noordpool

Marko schreef: di 31 dec 2019, 13:22
Herman66 schreef: ma 30 dec 2019, 17:38
Marko schreef: ma 30 dec 2019, 17:09

Kun je nagaan wat ons nog te wachten staat.
Dat valt blijkbaar dus mee. In ieder geval niet het scenario waar de populaire dodelijke spiraal ruim 10 jaar geleden mee aankwam. Dan zou het ijs al jaren verdwenen moeten zijn
Wanneer al het meerjarig ijs is verdwenen zal de Noordpool in de zomer een grote watervlakte zijn en vormt het afsmelten van ijs geen enkele buffer meer. Iedere uitschieter in temperatuur of instraling zal direct gevolgen hebben voor de temperatuur van het oppervlaktewater.

Maar, voor de scheepvaart is het hartstikke fijn. Jippie Jee, hiep hiep, hoera.
Ja dan wel ja. Daar gaat het hier in dit topic ook over dat het misschien allemaal niet zo dramatisch is dan men voorspelde
Ik begrijp je posting dan ook niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: timelapse zeeijs noordpool

Herman66 schreef: wo 01 jan 2020, 14:14 dat het misschien allemaal niet zo dramatisch is dan men voorspelde
Een verlies van 75% van het poolijs is mogelijk minder dramatisch te noemen dan wat misschien door sommigen was voorspeld, het lijkt me dramatisch genoeg op 40 jaar tijd.

Reageer