Van het gas af

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Van het gas af

Opmerking moderator

onderstaande vier berichten afgesplitst van topic "Niet-menselijke invloeden op klimaat"
Olof Bosma schreef: wo 01 jan 2020, 23:57 Nederland moet van het gas af. Hoe gaan we straks ons waterstofgas distribueren als het leidingnetwerk ontmanteld is. Waterstofgas is toch een van de mogelijkheden om energie op te slaan en te distribueren. Als straks blijkt dat andere initiatieven nodig zijn om temperatuurstijging te beteugelen is het budget mogelijk aan zinloze bestedingen verloren gegaan.
Er worden in nieuwe wijken geen leidingen meer aangelegd. Over ontmanteling van het bestaande netwerk heb ik niets gehoord.
Dat zou inderdaad niet verstandig zijn.
Olof Bosma schreef: wo 01 jan 2020, 23:57 Zou het bv. niet verstandig zijn om meer geld in ontwikkeling van veilige kernenergie te stoppen? Daar hoor ik niets over uit Brussel.
Helaas is de angst voor kernenergie groot.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: niet-menselijke invloeden op klimaat

Xilvo schreef: do 02 jan 2020, 13:36
Olof Bosma schreef: wo 01 jan 2020, 23:57 Nederland moet van het gas af. Hoe gaan we straks ons waterstofgas distribueren als het leidingnetwerk ontmanteld is. Waterstofgas is toch een van de mogelijkheden om energie op te slaan en te distribueren. Als straks blijkt dat andere initiatieven nodig zijn om temperatuurstijging te beteugelen is het budget mogelijk aan zinloze bestedingen verloren gegaan.
Er worden in nieuwe wijken geen leidingen meer aangelegd. Over ontmanteling van het bestaande netwerk heb ik niets gehoord.
Dat zou inderdaad niet verstandig zijn.
Ik heb een vergunning aangevraagd voor verbouwing van een pand in Medemblik. Een van de bijkomende voorwaarden is ontkoppeling van het gasnetwerk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: niet-menselijke invloeden op klimaat

Olof Bosma schreef: do 02 jan 2020, 13:54 Ik heb een vergunning aangevraagd voor verbouwing van een pand in Medemblik. Een van de bijkomende voorwaarden is ontkoppeling van het gasnetwerk.
Dat is dan duidelijk. Nee, geen verstandig beleid, in mijn ogen.

Berichten: 12.262

Re: niet-menselijke invloeden op klimaat

Olof Bosma schreef: do 02 jan 2020, 13:54 Ik heb een vergunning aangevraagd voor verbouwing van een pand in Medemblik. Een van de bijkomende voorwaarden is ontkoppeling van het gasnetwerk.
Sinds juli 2018 mogen de netbeheerders geen nieuwe kleine (particuliere) aansluitingen meer realiseren. Er is echter niet echt nagedacht over bestaande panden, en je hebt nu de absurde situatie waarbij iemand geen gasaansluiting meer kan krijgen hoewel de leiding tot in zijn meterkast loopt.

Als het gas is afgesloten krijg je het niet opnieuw aangesloten zonder een complexe procedure die lang niet altijd slaagt: Je moet het bij de gemeente regelen en een verdomd goede reden hebben. Complete onbewoonbaarheid van een pand en verlies van de woningvoorraad zou een argument kunnen zijn, maar het is van de gekke dat je zoiets moet doen terwijl de leidingen er al liggen en er alleen nog een meter tussen moet!

Berichten: 856

Re: Van het gas af

Met die voorwaarde gaat de gemeente op dit ogenblik zijn boekje te buiten bij een "gewone" verbouwing.

Maar mogelijk betreft het iets als een wijziging van kantoor naar woning dan kunnen zij wel voorwaarde hangen aan het meewerken naar een andere bestemming.
en is het op zich wel wat dat ze aansturen op de toekomst.

met milieu heeft van het gas af helemaal niets te maken.
die beslissing is puur politiek t.a.v. wat er in Groningen speelt.

zeker als je subsidie op het stoken van pallets geeft uit oogpunt van het milieu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Van het gas af

boertje125 schreef: vr 03 jan 2020, 15:50 zeker als je subsidie op het stoken van pellets geeft uit oogpunt van het milieu
die subsidie gaat eraf.

Berichten: 12.262

Re: Van het gas af

Gelukkig wel, een beetje hout importeren en verstoken is niet erg vriendelijk, ook niet wat overlast door fijnstof en dergelijke betreft.

Vervolgens kun je net zo goed gas gaan importeren - je wordt erdoor afhankelijk van het buitenland (maar kan bij een conflict wel weer gaan winnen in eigen land), maar of je nou afhankelijk bent van bomen uit canada of vs, of moet kiezen voor gas uit rusland, qatar, algerije of nigeria en dergelijke maakt misschien ook niet zoveel uit. Laten we een LNG terminal bouwen ofzo :D

Berichten: 856

Re: Van het gas af

Dat kan wel zijn maar op het moment is die bijdrage er wel.
Er rijden hier nog bussen van een jaar of twee oud met de tekst deze bus rijdt op groen gas :)

politiek kan je niet vertrouwen op dit punt hier zoude gewoon de droge cijfers de doorslag moeten geven.
Afhankelijk van elkaar zijn we allang gas is wat dat betreft zelfs niet zo spannend.
je kan het opslaan en we hebben nog een flinke eigen bel die je als nationale reserve kan gebruiken.

Berichten: 12.262

Re: Van het gas af

Ik denk dat die bussen rijden/reden op gas uit mestvergisting of iets dergelijks. Dat is ook voornamelijk methaan, dus het zou maar zo kunnen dat de subsidie voor dat mestgebeuren gestopt is en ze die bus aftanken met aardgas. 'Groen' is verder maar een marketing ding, maar het is in ieder geval schoner dan diesel.

Politiek beleid is in principe nooit betrouwbaar, al was het maar om dat het mogelijk iedere paar jaar compleet van koers veranderd. Op zijn laatst zijn er volgend jaar in maart verkiezingen, en afhankelijk van wat daar uit komt het beleid acuut weer omslaan. Aardige timing als mensen dan hun jaarafrekening voor de energie net binnen hebben incl toeslagen voor allerlei duurzame projecten en een giga-gasrekening.

Berichten: 856

Re: Van het gas af

nee die hier in de buurt rijden wel degelijk op aardgas er zijn enkele miljoenen uitgegeven aan de bouw van speciale aardgas tankstations.
Wij hadden tot vorig jaar ook een bedrijfsauto die daar op reed.
een paar euro voor een volle tank enigste nadeel dat er nauwelijks tankpunten zijn.

https://autorai.nl/feiten-en-fabels-ove ... p-aardgas/

Berichten: 12.262

Re: Van het gas af

Dat is een beetje een kip-ei verhaal denk ik: er zijn weinig auto's die op CNG rijden in nederland, en daarmee ook weinig motivatie om er tankstations voor aan te leggen. Anderzijds hebben we hier een uitgebreider systeem voor LPG, al schijnt de overheid daar wel af te willen.

Zoiets is overigens gewoon een keuze: In sommige gebieden is rijden op aardgas heel gebruikelijk. Kijk naar pakweg kuala lumpur waar veel bussen, taxi's en zelfs prive-auto's op aardgas rijden. Dat heeft niet zoveel met klimaat van doen, maar meer met lokale vervuiling, iets dat toch een daadwerkelijk en acuut probleem is in dergelijke megasteden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Van het gas af

Ik ben in 2010-2012 als consultant betrokken geweest bij een bedrijf wat LNG/LBG tankstations ging bouwen en exploiteren (en die staan er nog steeds). Het LNG werd geïmporteerd uit Qatar en bestond uit ten minste 98% methaan. Dit was belangrijk voor de kwaliteit omdat op termijn (gefaseerd) overgeschakeld zou worden op LBG (ook wel: bio-LNG) met een vergelijkbaar methaangehalte. Dit is wezenlijk andere kwaliteit dan wat er in Groningen uit de grond komt; dat is zo'n 80% methaan. Ik moet zeggen dat, doordat mijn "startpunt" de terminal was waar het LNG Nederland binnenkwam, ik me nooit verdiept heb in het proces daar voorafgaand, maar ik had altijd het idee dat in het liquificatieproces ook een zuivering plaatsvond.

Het LNG tankstation werkt samen met vrachtwagenbouwer Iveco die de motortechniek levert en een paar goed uitgekozen transporteurs; zo staat het tankstation op een steenworp afstand van distributiecentra van de Albert Heijn (en in sommige steden zelfs op hetzelfde terrein). Het mooie is dat de verdamping die altijd plaatsvind bij cryogene opslag ook werd afgevangen en gecomprimeerd; dan heb je dus CNG (of CBG, indien van biologische oorsprong). Daar tanken dan weer van die combi-bestelwagens van de gemeente e.d.

De techniek vond ik altijd wel leuk in dat project. Anderzijds heb ik wel altijd het idee gehad dat het relatief beperkt houdbaar is omdat je nog steeds bezig bent met het verbanden van fossiele brandstoffen en er volgens mij niet voldoende vee op deze wereld is om voor een werkelijk significant aandeel vrachtwagens brandstof bij elkaar te poepen als je voor de biologische variant gaat. Het is zeker schoner dan diesel en zeer zeker ook stiller, maar uiteindelijk is elektrisch vervoer de winnaar denk ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Van het gas af

De samenstelling van het gas in inderdaad wel verschillend afhankelijk van de oorsprong. Ergens kan ik me ook wel voorstellen dat cryogeen maken van gas er voor zorgt dat de samenstelling veranderd (stikstof heeft een lager kookpunt dan methaan).

Uiteraard is het niet tot in het oneindige houdbaar, maar er zijn wel aanzienlijke reserves aardgas, en het is een brandstof met redelijk wenselijke eigenschappen: aardige energiedichtheid, verbranding met weinig vervuiling, en reeds aanwezige infrastructuur.

Dat laatste is best belangrijk: stel dat je alles wilt gaan verwarmen met warmtepompen, hoeveel extra moet je dan aanleggen aan electrische capaciteit? Op zich is het niet zo'n probleem om pakweg 10 kW uit je netspanning te halen, maar als heel nederland dat tegelijk gaat doen, gaat het licht domweg uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Van het gas af

Benm schreef: ma 06 jan 2020, 16:41 Dat laatste is best belangrijk: stel dat je alles wilt gaan verwarmen met warmtepompen, hoeveel extra moet je dan aanleggen aan electrische capaciteit? Op zich is het niet zo'n probleem om pakweg 10 kW uit je netspanning te halen, maar als heel nederland dat tegelijk gaat doen, gaat het licht domweg uit.
Hiermee heb je het over de vraag, maar ook het aanbod van energie wordt minder constant. Gelukkig is het wel een heel deel voorspelbaar, zowel de vraag als het aanbod. Er wordt dan ook hard getimmerd aan een zogeheten Smart grid (of vergelijkbare termen). Kern daarvan is dat met grotere fluctuaties in zowel vraag als aanbod van elektriciteit, alles toch soepel blijft werken.

Een simpel en vaak gegeven voorbeeld is die van het opladen van de elektrische auto. Het gros van de mensen wil gewoon thuiskomen uit het werk (rond 18:00), de stekker erin en er niet meer naar hoeven omkijken totdat ze de volgende ochtend weer naar het werk gaan.
Zouden er dan in een gemiddelde wijk duizenden auto's tegelijk met een dikke 10 kW gaan laden terwijl ook nog gekookt wordt, de oven aanstaat, etc. dan gaat het inderdaad mis. Maar als de auto een signaal aan het netwerk kan geven hoeveel urgentie het laden heeft (bijv: bijna vol of leeg, bestuurder geeft aan vlot op weg te moeten etc.) dan kan het opladen van veel auto's prima wachten tot de nacht. En smeer je dan die duizenden auto's uit over 12 uur, dan is er niet veel meer aan de hand.
Hierbij kun je ook prima financiële prikkels gebruiken; wil je toch met prioriteit opladen dan geef je dat aan en betaal je wel piektarief. Heb je geen grotere wens dan 's ochtends weer naar je werk kunnen, dan betaal je daltarief.

Daarbij kunnen de accu's van je auto ook prima gebruikt worden als buffer. Heb je een nog voor 60% gevulde accu, dan kan die wellicht ingezet worden om je kookplaat en vaatwasser te voeden. Dat ontlast het netwerk weer. 's Nachts laadt de accu dan weer op. In plaats van dat je dan piektarief voor het koken betaalt, betaal je daar (indirect) daltarief voor.

En zo valt er nog veel meer in te regelen. Daar zijn we nog (lang) niet, maar technisch is het allemaal prima mogelijk.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: Van het gas af

Met die auto's zie ik niet zo'n probleem - overigens kennen we dat wel in de zin van piek- en daltarieven waardoor er (hier om 23:00) een signaal over het net gaat om boilers etc mee aan te zetten en van telwerk te wisselen. Het verbruik voor het opladen van auto's kun je daarmee wel aardig uitsmeren.

Electrische verwarming met warmtepompen (of hoe dan ook) is lastiger: je wilt je huis warm op bepaalde tijdstippen, en die vallen met het piekverbruik (thuiskomen na je werk, boel warm stoken, ook nog op stroom koken, tv's etc).

Alternatieve bronnen als zon en wind maken het er ook niet gemakkelijker op. Duitsland is er aardig mee doorgeschoten en kan zomers zijn zonne-energie al niet meer distribueren.

Gas is gewoon beter om mee te verwarmen: er ligt genoeg capaciteit, het werkt zelfs als het 15 graden vriest, is bijzonder betrouwbaar etc. Zo'n warmtepomp gebruikt op zich minder energie om een Joule warmte binnen te krijgen, maar het rendement van een electriciteitscentrale is ook lang geen 100%. Eigenlijk ben je gewoon aan het overstappen van gas naar kolen - tamelijk waanzinnig.

Reageer