Benm schreef: ↑ma 06 jan 2020, 16:41
Dat laatste is best belangrijk: stel dat je alles wilt gaan verwarmen met warmtepompen, hoeveel extra moet je dan aanleggen aan electrische capaciteit? Op zich is het niet zo'n probleem om pakweg 10 kW uit je netspanning te halen, maar als heel nederland dat tegelijk gaat doen, gaat het licht domweg uit.
Hiermee heb je het over de vraag, maar ook het aanbod van energie wordt minder constant. Gelukkig is het wel een heel deel voorspelbaar, zowel de vraag als het aanbod. Er wordt dan ook hard getimmerd aan een zogeheten
Smart grid (of vergelijkbare termen). Kern daarvan is dat met grotere fluctuaties in zowel vraag als aanbod van elektriciteit, alles toch soepel blijft werken.
Een simpel en vaak gegeven voorbeeld is die van het opladen van de elektrische auto. Het gros van de mensen wil gewoon thuiskomen uit het werk (rond 18:00), de stekker erin en er niet meer naar hoeven omkijken totdat ze de volgende ochtend weer naar het werk gaan.
Zouden er dan in een gemiddelde wijk duizenden auto's tegelijk met een dikke 10 kW gaan laden terwijl ook nog gekookt wordt, de oven aanstaat, etc. dan gaat het inderdaad mis. Maar als de auto een signaal aan het netwerk kan geven hoeveel urgentie het laden heeft (bijv: bijna vol of leeg, bestuurder geeft aan vlot op weg te moeten etc.) dan kan het opladen van veel auto's prima wachten tot de nacht. En smeer je dan die duizenden auto's uit over 12 uur, dan is er niet veel meer aan de hand.
Hierbij kun je ook prima financiële prikkels gebruiken; wil je toch met prioriteit opladen dan geef je dat aan en betaal je wel piektarief. Heb je geen grotere wens dan 's ochtends weer naar je werk kunnen, dan betaal je daltarief.
Daarbij kunnen de accu's van je auto ook prima gebruikt worden als buffer. Heb je een nog voor 60% gevulde accu, dan kan die wellicht ingezet worden om je kookplaat en vaatwasser te voeden. Dat ontlast het netwerk weer. 's Nachts laadt de accu dan weer op. In plaats van dat je dan piektarief voor het koken betaalt, betaal je daar (indirect) daltarief voor.
En zo valt er nog veel meer in te regelen. Daar zijn we nog (lang) niet, maar technisch is het allemaal prima mogelijk.