Langetermijneffecten ultrafijnstof

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Langetermijneffecten ultrafijnstof

Ik heb hier een uitgebreid rapport van het RIVM gelezen over concentraties ultrafijnstof rondom Schiphol:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0074.pdf

En hier een uitgebreid rapport van het RIVM over de kortetermijneffecten van ultrafijnstof op de gezondheid:
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2019-0084.pdf

In dit laatste rapport staat onder andere:
De resultaten van dit onderzoek geven nog geen inzicht in mogelijke lange termijn gezondheidseffecten van ultrafijnstof. Dit komt aan bod in het deelonderzoek naar de effecten van langdurige blootstelling aan ultrafijn stof van vliegverkeer. De resultaten hiervan worden in 2021 verwacht.
Ik vroeg me af of er elders op de wereld hier wel al onderzoek naar gedaan is, maar een snelle Google levert me niets betrouwbaars op, ook omdat ik niet precies weet waar ik op moet zoeken. Is iemand hier meer bekend mee?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

ik heb hier geen kennis van, maar vond wel de Engelstalige aanduiding: fine particulate matter.
Misschien kom je daar verder mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

Dankjewel. Met gebruik van de Engelse term kom ik enkele interessante artikelen tegen.

IQR = inter-quartile range = range between 25% and 75% percentile.

Definities volgens Medical Dictionary:
- Forced vital capacity (FVC) is the total amount of air a person can exhale forcibly after maximal inhalation.
- Forced expiratory volume (FEV) is the volume that can be exhaled from a full inhalation by exhaling as forcefully and rapidly as possible for a timed period. Times are denoted by subscripts, such as FEV0.5, FEV1.0, FEV2.0, and FEV3.0 for FEV values for 0.5, 1, 2, and 3 seconds.
- Forced expiratory flow (FEF) is the rate of airflow recorded in measurements of forced vital capacity, usually calculated as an average flow over a given portion of the expiratory curve; the portion between 25 and 75 percent of forced vital capacity is called the maximal midexpiratory flow. Called also forced expiratory flow rate.

In dit artikel in Nature (2019) staat de volgende conclusie.
An IQR (10 μg/m3) increase in PM2.5 decreased FVC by 106.38 ml (4.47%), while an IQR (7.29 μg/m3) increase in PM2.5–10 decreased FEV1 and FEF25–75% by 91.23 ml (4.85%) and 104.44 ml/s (5.58%), respectively.
Oftewel: hoe hoger de concentratie ultrafijnstof, hoe kleiner de longinhoud. Deze algemene conclusie wordt ook beschreven in dit artikel van The Lancet Planetary Health (2018), maar met veel grotere onnauwkeurigheid.

In dit artikel in J Am Heart Assoc. (2018) staat de volgende conslusie.
The concentration-response relationship between PM2.5 and hypertension was nonlinear, with a threshold concentration of 47.9 μg/m3. The odds ratio of hypertension related to a 10-μg/m3 increase in PM2.5 above threshold was 1.010. A 10-μg/m3 increase in PM2.5 above threshold corresponded to a 0.569 mm Hg elevation in systolic blood pressure and a 0.384 mm Hg elevation in diastolic blood pressure. There were 2.3% of the hypertension cases that could be attributed to PM2.5 exposures in reproductive-age adult populations.
Oftewel: Boven een krititische concentratie ultrafijnstof geldt: hoe hoger de concentratie ultrafijnstof, hoe hoger de bloeddruk.

In dit artikel in American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine (2017) staat de volgende conclusie.
Exposure to coarse PM was associated with increased asthma diagnosis prevalence (rate ratio [RR] for 1-μg/m3 increase in coarse PM level, 1.006; hospitalizations (RR, 1.023), and emergency department visits (RR, 1.017) when adjusting for fine PM.
Oftewel: Hoe hoger de concentratie ultrafijnstof, hoe hoger het aantal astma-aanvallen.

Mijn eigen conclusie hieruit is dat er een kleine, maar significante correlatie is tussen ultrafijnstof en gezondheidsproblemen.

Berichten: 12.262

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

Die correlatie is er wellicht wel, maar dan blijft de vraag hoe groot de bijdrage van het vliegverkeer rond schiphol daarin is.

Het is een regio met veel industrie en verkeer over land en water, dat ook voor de nodige uitstoot zorgt.

Vliegverkeer krijgt vaak de schuld van allerlei zaken, terwijl dat soms compleet onterecht is. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de aanvliegtroutes voor schiphol bij normale windomstandigheden gaat het meeste verkeer direct over het ijsselmeer, tamelijk onbewoond gebied.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

Het eerste rapport dat ik aanhaalde gaat daar uitvoerig op in, en splitst de bijdragen van vliegverkeer en overige bronnen. In figuur 33 en 34 (pagina 82 en 83) zie je die bijdrage als kaartje rondom Schiphol.

Het is niet mijn doel een hypothese te testen over het gevaar van vliegverkeer, maar een hypothese over gezondheidsrisico's vanwege leven rondom Schiphol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

Ik zie nu dat de artikelen die ik hierboven heb aangehaald gaan over grof stof (<10um P10) en fijnstof (<2,5 um P2,5), maar niet over ultrafijnstof (<100nm). De langetermijneffecten van ultrafijnstof is nog minder over bekend.

Berichten: 12.262

Re: Langetermijneffecten ultrafijnstof

De omvang van 10 of 2.5 um is redelijk arbitrair gekozen, het is de schaal waarop je filters kunt maken om iets op te vangen.

Als je kijkt naar nog veel fijner stof, in de orde van tientallen nanometers is het ook een beetje de vraag wat het dan precies is: spreek je nog van "particular matter" of van tamelijk grote moleculen?

Bij 2500 nm kun je nog wel spreken van "roet" of iets dergelijks, maar als het nog veel kleiner wordt dan zou je eerder moeten kijken naar de concentraties van specifieke stoffen ipv naar de vergaarbak van 'datgene dat in een bepaald filter blijft hangen'.

Reageer