in- en uitstraling in crisistijd

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12.262

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Ik vermoed dat dat de grootste factor is in de meeste gevallen.

Natuurlijk bestaan er situaties waarbij contrails langer blijven bestaan, en als je op de verkeerde plek zit ook veel optrede tussen de zon en je panelen.

Ergens denk ik dat het in nederland geen enorm effect heeft, gezien veel vliegverkeer (als je wind het toelaat) direct over het Marker en IJsselmeer vertrekt en aankomt.

Uiteraard doet men dat niet vanwege zonnepanelen maar meer om overlast te beperken - op zee wonen tenslotte weinig mensen die komen klagen over geluid en dergelijke.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Michel Uphoff schreef: ma 23 mar 2020, 23:54 Je zou naast de zonuren per dag ook de temperatuur op kunnen zoeken.
Bij iedere graad lager wordt het paneel ruwweg 0,4% effectiever.
Klopt het als je daarmee rekening houdt dan wel?
Overduidelijk:
[jaar, maand, dag, zonuren en max. temp. in De Bilt]
2013 3 26 11,0 5,5
2013 3 27 11,8 6,3
2014 3 10 10,7 18,0
2014 3 20 11,2 21,2
2014 3 28 11,2 17,3
2015 3 17 10,6 17,8
2017 3 16 10,9 16,8
2017 3 23 10,9 14,0
2017 3 24 11,0 14,2
2017 3 27 11,5 17,4
2017 3 28 11,4 19,7
2018 3 19 10,9 4,7
2019 3 29 11,0 17,1
2020 3 21 11,1 9,2
2020 3 22 11,3 9,7
2020 3 23 11,3 10,1

Een koude en (in ieder geval in De Bilt) zonnige uitbijter is 19 maart 2018. Hoe was de opbrengst toen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Benm schreef: di 24 mar 2020, 01:45 Ergens denk ik dat het in nederland geen enorm effect heeft, gezien veel vliegverkeer (als je wind het toelaat) direct over het Marker en IJsselmeer vertrekt en aankomt.
Dat klopt niet, over Zuid-Holland en Zeeland komt ook veel vliegverkeer aan op weg naar Schiphol.
Afgezien daarvan, dat verkeer vliegt te laag om contrails te vormen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Xilvo schreef: zo 22 mar 2020, 17:39
shimmy schreef: zo 22 mar 2020, 17:35 Overigens ligt het vliegverkeer nog niet grotendeels stil. Althans, het is in elk geval nog niet gehalveerd (over een klein weekje wel overigens).
Weet je het zeker? Ik heb geen cijfers maar als ik op Flightradar24 kijk, lijkt het boven Nederland heel veel stiller.
Toevallig kwam OAG (een bekend luchtvaart analyse bureau) vandaag met cijfers met vorige week als peil moment. De capaciteit boven landen als Duitsland (-30% en de UK -20%) was toen al flink afgenomen om maar te zwijgen over Italie (-74%) maar Nederland stond pas op (-9%). Dit komt volledig overeen met mijn persoonlijke ervaringen van de afgelopen twee weken op Schiphol. Het nieuws komt op dit vlak ook niet overeen met de werkelijkheid. Toen op het Journaal gezegd werd dat Amerika dicht ging voor luchtvaart uit Schengen ging het aantal KLM vluchten per dag naar de USA maar van 15 naar 9 en niet naar 0 bijvoorbeeld.

Edit:link vergeten.
https://www.oag.com/coronavirus-airline-schedules-data
Laatst gewijzigd door shimmy op di 24 mar 2020, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Xilvo schreef: di 24 mar 2020, 08:20
Benm schreef: di 24 mar 2020, 01:45 Ergens denk ik dat het in nederland geen enorm effect heeft, gezien veel vliegverkeer (als je wind het toelaat) direct over het Marker en IJsselmeer vertrekt en aankomt.
Dat klopt niet, over Zuid-Holland en Zeeland komt ook veel vliegverkeer aan op weg naar Schiphol.
Afgezien daarvan, dat verkeer vliegt te laag om contrails te vormen.
Ruwweg 1 derde van het vliegverkeer met bestemming Schiphol komt Nederland binnen boven Zeeland.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

shimmy schreef: di 24 mar 2020, 10:34 Toevallig kwam OAG (een bekend luchtvaart analyse bureau) vandaag met cijfers met vorige week als peil moment. De capaciteit boven landen als Duitsland (-30% en de UK -20%) was toen al flink afgenomen om maar te zwijgen over Italie (-74%) maar Nederland stond pas op (-9%).
Die peildatum was 16 maart, 21 & 22 maart was weer een kleine week verder.
Maar zoals ik al schreef, Ik heb geen cijfers, ik heb op Fr24 gekeken.
Dat is natuurlijk altijd een momentopname.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Ik besef dat daar nog een paar dagen tussen zit, maar om maar even aan te geven dat de terugloop veel langzamer ging dan dat de algemene perceptie was. Ik gaf zelf ook al aan de op de 21 de afname al wel groter was, alleen zeker nog niet “Grotendeels”.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

We kunnen volgende week nog eens kijken hoe ver het verkeer een week later ingezakt was.
Voor de opbrengst van de PV-panelen is het ook niet zo relevant; de lucht was zo droog dat contrails maar kort zichtbaar bleven.

Blijkbaar is de combinatie van veel zonuren en relatief lage temperaturen verantwoordelijk voor de hoge opbrengst.

Berichten: 12.262

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Het is ook een beetje hoe je het bekijkt: 8% minder vluchten lijkt een zeer geringe daling, maar dat zegt niet zoveel over hoeveel passagiers er vliegen. Een vliegtuig dat leeg vertrekt om bijvoorbeeld vakantiegangers op de halen blijft een vliegtuig.

Qua contrails is het natuurlijk ook zo dat die worden veroorzaakt door vliegtuigen die over nederland heen vliegen, maar hier niet landen: er zijn de nodige routes tussen VK/ierland en midden-oost europa die gewoon de kortste weg nemen en daarbij over nederland heen vliegen op kruishoogte. Dat geeft verder weinig problemen met lawaai en dergelijke, maar als de omstandigheden er naar zijn kunnen ze wel forse contrails achterlaten.

Op een heldere zomeravond of ochtend is dat ook wel te zien als je naar een stak blauwe hemel kijkt: zeker dingen die hier over utrecht heen komen gaan meestal niet naar amsterdam, eindhoven of rotterdam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Contrails speelden niet of nauwelijks een rol; het was zaterdag en zondag veel te droog op grote hoogte om ze langer dan een tiental secondes te laten blijven bestaan, i.t.t. vandaag, bijvoorbeeld.

Berichten: 12.262

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Dat klopt, er moeten de juiste omstandigheden zijn willen ze wat langer blijven hangen, en wil je ze kunnen zien natuurlijk.

Sowieso denk ik dat het geen merkbare verandering zal opleveren voor PV systemen, andere factoren hebben zoveel meer invloed dat het in de ruis verdwijnt.

Het aantal zon-uren zegt ook niet alles: technisch gezien zou ik zeggen dat het nu zonnig is in utrecht, in de zin dan voorwerpen een redelijk scherpe schaduw werpen. Anderzijds is de lucht wit, en zul je minder opbrengst hebben dan op een kraakheldere dag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Xilvo schreef: di 24 mar 2020, 08:17 Een koude en (in ieder geval in De Bilt) zonnige uitbijter is 19 maart 2018. Hoe was de opbrengst toen?
Die vraag had ik tot nu toe overheen gekeken. Die dag was bij mij redelijk goed, maar verre van bijzonder, ¾ van vandaag. De dag daarna was een stuk beter, 88% van vandaag. Maar dat zegt niet veel, ik woon tegen de Vlaamse grens, 130 km hemelsbreed van de Bilt vandaan, en ik zie op de buienradar heel vaak bewolking daar en zon hier, of net andersom.

Hoe dan ook, vandaag voor de derde dag op rij een productie die 4-8% beter is dan de allerbeste dag die ik ooit in maart had sinds 2014.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Het was ook een geïsoleerde dag, de dagen ervoor en erna waren blijkbaar ook in De Bilt minder zonnig. Geen stabiel hogedrukweer als de afgelopen dagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Er vinden nu weer-technisch zeker 7 ongeveer gelijkwaardige dagen op rij plaats. In die 7 dagen reduceert de hoeveelheid luchtvaart met meerdere procenten per dag. Over die 7 dagen reduceert het met tientallen procenten. Als je dus al een verband zou willen leggen zou je eigenlijk moeten kijken wat er nu veranderd. Dat lijkt me al een stuk minder dubieus dan te vergelijken met de zelfde kalenderweek in de afgelopen 5 jaar. Het lijkt niet meer dan logisch dat je daar nog regelmatig een nieuw maximum in tegen komt. Vijf jaar is natuurlijk heel kort alls we over iets veranderlijks als het weer praten.

Zoals Xilvo al aangeeft zal deze week dat onderzoek weinig opleveren omdat er momenteel sowieso geen contrail vorming is, laat staan aviation cirus.

Berichten: 12.262

Re: in- en uitstraling in crisistijd

Ergens denk ik dat het fenomeen gewoon heel klein is. Als je gewoon eens praktisch kijkt: hoe vaak/veel gebeurt het dat je als je zomers buiten zit je opeens in de schaduw van een contrail komt? Misschien een paar minuten per jaar?

Daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat vliegtuigen juist bewolking kunnen later verdwijnen - distrails, fallstreaks en dat soort dingen.

Dit soort effecten lijkt me echter allemaal dusdanig marginaal dat het niet significant meetbaar is.

Als je in ze zomer een periode zonder regen hebt kun je je panelen ook een keer afspuiten met een tuinslang - dat verwijdert stof en koelt de panelen voor een beter rendement. Check alleen wel even of je panelen hiertegen kunnen, als ze loeiheet zijn door de zon lijkt het me niet verstandig er koud water overeen te spuiten met risico op breuk etc. Of de extra stroom meer oplevert dan het water kost durf ik overigens niet direct te zeggen.

Reageer