Corona een zegen voor het milieu

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Corona een zegen voor het milieu

Hoi beste mensen zoals johan cruif altijd al zei .Ieder nadeel heeft zijn voordeel .En is dit dan niet een ongekende zege voor het milieu op wereld schaal .Alles ligt plat zowat .Weinig auto s ,weing ov ,weinig mensen met auto s ,weinig stikstof dus .Dit is niet een actie van 1 auto loze zondag ,of een lichtloze nacht van een nachtje in een jaar .Nee dit moet wr toch behoorlijk inhakken .Ik zou bijna gaan denken dat het een groot opgezet complot is van de groenen :D .alle maatregelen van het kabinet op stikstof en het milieu verbleken bij dit gebeuren .Zouden we volgend jaar alweer een strengere winter krijgen :) .Ik vind het eignlijk appart dat we hier nog niks over gehoord hebben in een programma of zo .

Berichten: 1.816

Re: Corona een zegen voor het milieu

Stikstof zit nog steeds op ca 80 %

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Toch moet het effect hebben op het milieu

Het gaat tr niet om gewone stikstof die in de lucht zit .Dat hoort daar gewoon NN 80 %

Berichten: 12.262

Re: Corona een zegen voor het milieu

Vernietiging van de economie is over het algemeen zeer goed voor het milieu.

Iets anders dat ook heel goed werkt is bijvoorbeeld een kernramp: als je een keer naar chernobyl gaat dan treft je daar een behoorlijke wildernis aan in/rond/over ooit bewoonde gebouwen, diverse wilde diersoorten, waterleven en de hele bups... ondanks dat je midden in een exclusion zone staat die nog steeds dusdanig radioactief is dat je daar groeiend fruit of groente niet moet eten, laat staan een vis te vangen voor het diner oid.

Online heb ik wel de nodige berichtgeving gezien rond lagere hoeveelheden luchtvervuiling (met name NOx) in getroffen gebieden.

Dat "gunstig" noemen is echter nogal luguber: het is zoiets als stellen dat het uitsterven van de mens heel goed zou zijn voor het milieu. Op zich wel waar, maar dat maakt het niet echt een populair plan van aanpak ;)

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Goedemorgen .ha ja het klinkt inderdaad luguber maar echt uitsterven door corona kunnen we het niet echt noemen .De getallen die ik hoor stellen echt helemaal niks voor op zoveel miljard mensen .Maar oke laten we stellen dat als je het laat woekeren dat we zoiets als de spaanse griep kunnen verwachten omdat er geen vaccine is.
overgens ist nog maar de vraag Of het iets af doet aan de wereldbevolking of juist toeneemt .Heb al dingen gehoord als babyboom :cry: Dus of corona uiteindelijk goed is voor het milieu .
Laten we eerlijk zijn er zijn te veel mensen op aarde en op dit tempo leven we eerdaags allemaal zoals in china als mieren op elkaar .Nou dat lijkt mij niet erg relex .
Maar goed je zult wel moeten en weet niet beter als je geboren word.
Heb inderdaad ook es een programma gezien over chernobyl .En inderdaad groeit alles daar weer weldig .Alleen hebben ze er wel weer een toeristische economie van gemaakt.hoorde tr laatst dat er weer steeds meer mensen gaan wonen .
Oke dus het is wel in een paar programma s geweest dat het goed is voor het milieu en afname van vervuiling .Nou ja laten we hopen dat het ergens goed voor is ;) .vrg vin

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Corona een zegen voor het milieu

vincentcius schreef: do 26 mar 2020, 20:39 Hoi beste mensen zoals johan cruif altijd al zei .Ieder nadeel heeft zijn voordeel .En is dit dan niet een ongekende zege voor het milieu op wereld schaal .Alles ligt plat zowat .Weinig auto s ,weing ov ,weinig mensen met auto s ,weinig stikstof dus .Dit is niet een actie van 1 auto loze zondag ,of een lichtloze nacht van een nachtje in een jaar .Nee dit moet wr toch behoorlijk inhakken .Ik zou bijna gaan denken dat het een groot opgezet complot is van de groenen :D .alle maatregelen van het kabinet op stikstof en het milieu verbleken bij dit gebeuren .Zouden we volgend jaar alweer een strengere winter krijgen :) .Ik vind het eignlijk appart dat we hier nog niks over gehoord hebben in een programma of zo .
Dat is inderdaad apart, want even zoeken met Google levert, onder andere, dit op:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/07/lu ... t-a3992958
https://www.ed.nl/brabant/minder-stikst ... ~a393ec9f/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... ofuitstoot
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... hten-files

Samengevat: Ja, tijdelijk is er inderdaad zeker een effect, maar op de lange termijn is het een druppel op een gloeiende plaat.

Complottheorieën kun je beter achterwege laten.

Berichten: 12.262

Re: Corona een zegen voor het milieu

Het belangrijkste hieraan is: tijdelijk.

Even verondersteld en gehoopt dat het virus geen significant deel van de wereldbevolking zal doden, gaat de economie, en daarmee verkeer en industrie gewoon terug tot het niveau waarop dat was, en daarmee ook de vervuiling.

Tijdens de noodmaatregelen van nu zie je dat er veel minder woon-werkverkeer is, amper meer toerisme, en ook een aantal fabrieken en dergelijke gesloten zijn of op lagere capaciteit draaien.

Hoe lang zoiets duurt is voorlopig lastig in te schatten, maar het is vrijwel zeker dat we terugkomen op het oude niveau, ongeacht hoe de hele pandemie verloopt: Zelfs in het ergste geval waarbij iedereen besmet raakt (maar daarna immuun wordt) zou het een paar procent van de bevolking het leven kosten. Hoe dramatisch dat op persoonlijk gebied ook is, het maakt op termijn weinig verschil: dat aantal mensen komt er met een jaar of wat gewoon weer bij.

Een vergelijking met de spaanse griep rond 1918 gaat denk ik tamelijk mank: dat was rond het einde van een wereldoorlog, met een bevolking die deels verzwakt was door ondervoeding, en verspreiding door massale troepenbewegingen en dergelijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Corona een zegen voor het milieu

Nou ja, het allerergste geval is dat iedereen besmet raakt en niet immuun wordt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Corona een zegen voor het milieu

Benm schreef: vr 27 mar 2020, 15:29 .…..en verspreiding door massale troepenbewegingen en dergelijke.
Nu heeft de verspreiding plaats gevonden door massale toeristische bewegingen. Misschien moeten wij als mensen eens wat minder over de hele wereld reizen en onze vakanties dichter bij huis doorbrengen.

Berichten: 12.262

Re: Corona een zegen voor het milieu

Marko schreef: vr 27 mar 2020, 15:48 Nou ja, het allerergste geval is dat iedereen besmet raakt en niet immuun wordt.
Op zich wel, al is de kans daarop niet zo groot: als je geneest bouw je in de regel wel immuniteit op. Wat wel zou kunnen gebeuren is dat het virus muteert en je daarna weer kan besmetten, zoals influenza dat ook doet. Zelfs dan heb je echter wel partiele immuniteit, iets wat voor Sars-NCov2 niet het geval is.

Qua toeristenbewegingen over lange afstand: De kans is vrij groot dat veel gevallen hier afkomstig zijn uit italie en oostenrijk, niet direct uit china. Dat lijkt me tamelijk dicht bij huis.

Overigens denk ik niet dat het zoveel verschil zou maken, zo'n virus kan ook de 'silk road' nemen en via-via toch helemaal uit china naar europa komen zonder dat iemand ver hoeft te reizen. Dat gaat langzamer, maar stopt het niet. Kijk bijvoorbeeld naar een relatief geisoleerd land als Iran dan een enorm probleem heeft, terwijl het amper toerisme kent.

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Keek net even het journaal van 20.00 en daar was het inderdaad ook in het weerbericht.grote verbeterde luchtkwaliteit vergeleken met vorig jaar.
Ja je hebt gelijk marko maar ik keek altijd het journaal en daar zag ik er eignl weinig nieuws van .
door Marko » vr 27 mar 2020, 13:37

vincentcius schreef: do 26 mar 2020, 21:39
Hoi beste mensen zoals johan cruif altijd al zei .Ieder nadeel heeft zijn voordeel .En is dit dan niet een ongekende zege voor het milieu op wereld schaal .Alles ligt plat zowat .Weinig auto s ,weing ov ,weinig mensen met auto s ,weinig stikstof dus .Dit is niet een actie van 1 auto loze zondag ,of een lichtloze nacht van een nachtje in een jaar .Nee dit moet wr toch behoorlijk inhakken .Ik zou bijna gaan denken dat het een groot opgezet complot is van de groenen :D .alle maatregelen van het kabinet op stikstof en het milieu verbleken bij dit gebeuren .Zouden we volgend jaar alweer een strengere winter krijgen :) .Ik vind het eignlijk appart dat we hier nog niks over gehoord hebben in een programma of zo .
Dat is inderdaad apart, want even zoeken met Google levert, onder andere, dit op:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/07/lu ... t-a3992958
https://www.ed.nl/brabant/minder-stikst ... ~a393ec9f/
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/317 ... ofuitstoot
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... hten-files

Samengevat: Ja, tijdelijk is er inderdaad zeker een effect, maar op de lange termijn is het een druppel op een gloeiende plaat.

Complottheorieën kun je beter achterwege laten.

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Nou ja, het allerergste geval is dat iedereen besmet raakt en niet immuun wordt.
Niet immuum word ??????

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Wanneer zijn jullie voor het laatst ziek geweest .Volgens mij is het bij mij toch al wat jaartjes geleden .Mijn immuum systeem Is dan misch lui geworden .Of het is juist goed omdat je niet ziek word :(

Berichten: 12.262

Re: Corona een zegen voor het milieu

Ziek in de zin van griep met hoge koorts of iets anders waardoor ik niet echt kon functioneren? Ik zou het niet eens meer weten, zeker 10 jaar geleden. Verkouden gebeurt wel eens, maar zonder noemenswaardige koorts of andere problemen (zeg maar het soort waarbij je een neusspray wil gebruiken maar weinig anders dan dat).

Ik denk niet dat je kunt stellen dat je immuunsysteem 'lui' zou worden. In het dagelijkse leven heb je blootstelling aan talloze pathogenen, maar als je immuunrespons snel en sterk genoeg is heb je daar geen of nauwelijks symptomen van.

Je leeft ook in symbiose met talloze bacteriën in je darmen, normaliter geen probleem, maar als je problemen met je immuunsysteem krijgt of een andere factor dan kunnen die opeens wel gevaarlijk worden, ook al heb je ze al heel je leven bij je.

Maar goed, dit is geen griep, en waarschijnlijk iets waar je niet immuun voor bent, dus toch een heel andere situatie... en heel andere respons. Er stond iemand alcohol over de handgrepen van winkelwagentjes te sproeien bij de supermarkt vandaag - tamelijk bizarre ervaring.

Berichten: 454

Re: Corona een zegen voor het milieu

Haha dat deed ik dus ook vandaag bij de supermarkt.even wat spiritus sprayen .Ja ikvond zelf ook een beetjeGenant. maar ja er liepen ook best veel mensen met een mondkapje.Nou tien jaar niet ziek klinkt zeer goed benm .houd dat zolang mogelijk vol :)

Gesloten