Gesloten systeem kringlopen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Gesloten systeem kringlopen

De aarde is betreft materie een zo goed als gesloten systeem. Er is geen uitwisseling met omgeving (energie natuurlijk wel). Nu ben ik aan het lezen over stof- en elementkringlopen en nu vroeg ik mij af.

Moet ik het opvatten dat er van bijvoorbeeld C een hoeveelheid X aanwezig is van atmosfeer t/m aardkern en alles er tussen? Hoe zit dit dan met radioactief verval?

En als het dus een nagenoeg gesloten systeem is, wat als er toch materie in of uit gaat: is dit dan een verstoring van de kringlopen? Bijvoorbeeld een meteoriet die het systeem binnen komt. Of een reis naar de ruimte, is er dan verlies?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Gesloten systeem kringlopen

Het betekent dat de hoeveelheid materie op/in de aarde nagenoeg gelijk blijft.

Radioactief verval betekent niets anders dan dat met dezelfde bouwstenen andere elementen gevormd worden, principieel niet veel anders dan wat gebeurt bij een scheikundige reactie.

En er gaat natuurlijk materie uit en er komt materie bij. Er gaat gas verloren naar de ruimte, er vliegen neutrino's weg. En de aarde vangt dagelijks enorme hoeveelheden ruimtestof op, meer dan genoeg om het verlies van die raket af en toe te compenseren. Maar nog steeds vrijwel te verwaarlozen t.o.v. de totale massa van de aarde.

Reageer