omkeren opwarming aarde met behulp van ijskap

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 39

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

Mochten we gewoon simpel beginnen en onze zwarte daken verbieden en witte daken verplichten
Dan los je in de steden ook een stuk van het warmteeiland probleem op
Dus beginnen met alle nieuwe daken en verbouwingen

Berichten: 3.917

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

@josker:Je zult nog wel veel meer van dit soort praktische probleempjes tegenkomen. Maar als je zo'n idee wilt analyseren zou ik niet beginnen met eerst alle problemen op te noemen, maar eerst beginnen met het al of niet werken van het fundamentele principe af te schatten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een idee vroegrijdig in de prullebak verdwijnt op basis van het opnoemen van mogelijke praktische oplosbare zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

https://www.demorgen.be/nieuws/hele-eco ... gle.com%2F

De koude aan de polen ontstaat door de lage zon, niet direct door de hoeveelheid ijs.

Inderdaad een gapend gat donker gekleurd water geeft meer opwarming.
Je moet dan aan het tellen gaan wat de voor en nadelen zijn van afbrekend ijs .

Berichten: 454

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

Zou het misschien mogelijk zijn om vanuit de ruimte de zon tijdelijk te blokken met een groot scherm tot er weer normale waardes zijn ?

Berichten: 203

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

Er is al eens naar gekeken en berekend om ijs te maken bij de noordpool
zie https://link.springer.com/article/10.10 ... 019-1755-y

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

Pa Pinkelman schreef: wo 09 sep 2020, 21:45 Zoals bekend is het ijs in het noordpoolgebied inclusief Groenland hard aan het smelten. Minder ijs betekent minder weerkaatsing van zonlicht zodat het daar nog warmer wordt en het ijs daar nog harder smelt.

Mijn idee is om 5% van de Groenlandse ijskap in de oceaan te gooien. Het directe gevolg is dat de zee spiegel 30 cm stijgt. Als je het ijs netjes verdeeld kun je alle oceaan boven de 60e breedte graad bedekken met 4 meter ijs. Zo'n dikke laag smelt niet binnen een seizoen weg maar zorgt wel voor een hoop afkoeling. Misschien genoeg om de vicieuze cirkel van de opwarming te doorbreken.

Over de uitvoerbaarheid heb ik niet nagedacht en de berekeningen zijn gedaan op een bierviltje. Met als controle.. als je 5% van de ijskap weg haalt haal je 100 meter van de 2 km dikke Groenlandse ijskap en verspreid je het over een gebied wat ongeveer 25 x zo groot is.

Zou het werken ?
Ik denk het niet.

Je heel veel ijs nodig om water te laten bevriezen.
Het hangt wel een beetje van de temperaturen van het ijs en het water af.

Maar de sprong van water naar ijs is energetisch erg groot.

Ook zit je met warme golfstromen die je idee in de wielen rijden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: omkeren omwarming aarde met behulp van ijskap

vincentcius schreef: di 16 feb 2021, 04:08 Zou het misschien mogelijk zijn om vanuit de ruimte de zon tijdelijk te blokken met een groot scherm tot er weer normale waardes zijn ?
De enige echte oplossing is wegnemen van de oorzaak.

Met dit soort lapmiddelen heb je een heel grote kans op onvoorziene bijwerkingen die het middel erger dan de kwaal kunnen maken.

Berichten: 859

Re: omkeren opwarming aarde met behulp van ijskap

volgens mij is er vrij weinig licht op de pool tijdens het koude seizoen heb je dat mee genomen in je plan?
in heldere nachten is de uitstraling van water beter dan van sneeuw

Berichten: 99

Re: omkeren opwarming aarde met behulp van ijskap

boertje125 schreef: vr 19 feb 2021, 11:29 volgens mij is er vrij weinig licht op de pool tijdens het koude seizoen heb je dat mee genomen in je plan?
in heldere nachten is de uitstraling van water beter dan van sneeuw
Sorry voor de late reactie. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
Maar is water een betere uitstraler dan sneeuw ? Ik heb wel eens gelezen dat sneeuw heel goed licht weerkaatst maar heel donker is in het wat verdere infrarood (dus een zwarte straler).

Reageer