Verandering planeet en opwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 334

Verandering planeet en opwarming

Ik denk dat extra CO2, methaan en dergelijke niet de enige reden is van de opwarming. Het veranderde landschap wordt zeer zwaar onderschat. Bijvoorbeeld roet op ijs zorgt voor versnelde smelt en opwarming. Het roet valt toch niet alleen op het ijs? Toch ook wel in het water of op het land. Landbouwgronden zijn zwart etc etc en die zwarte landbouwgronden blijven maar toenemen. Valt die zwarte wereld niet op als jullie ergens rondrijden! Of een helicoptershot bij een wielerwedstrijd ofzo

KNMI heeft vanaf 1901 alleen temperatuur waargenomen en niet rekening gehouden met de veranderde wereld. Die expertise hebben ze niet in huis

Opmerking moderator

Dit bericht is onvoldoende onderbouwd.
Door wie wordt de invloed van veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat? Hoe weet je dat?

Ook de uitspraak dat het KNMI "die" expertise niet in huis heeft mist onderbouwing.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Verandering planeet en opwarming

Dit topic laat veel over aan speculatie. Ik ben geen klimaat verandering ontkenner. Maar jouw observatie zonder bewijs over een zwarte wereld past meer in het straatbeeld van 70 jaar geleden toen de wereld veel meer op kolen draaide:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London

Jouw laatste alinea geeft mij de indruk: kritiseren is makkelijker dan creëren in mijn eigen woorden. Algemener: praten is makkelijker dan doen of zwijg en bereken/analyseer het zelf. Makkelijk gezegd hoor: "Die expertise hebben ze niet in huis".

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Het KNMI heeft me dat geschreven dat ze die expertise niet in huis hebben. Anders zou ik dat natuurlijk niet schrijven.
Ik vind het opvallend dat men 1,5 meter onder de thermometer niet belangrijk vinden en wat er zo'n 8000/9000 km boven de thermometer afspeelt wel belangrijk vinden
Het weer is niet alleen maar atmosfeer. De bodem heeft ook een belangrijke bijdrage. Kijk maar naar de Noordpool. Nog steeds 15 graden te warm omdat het ijs weg is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Verandering planeet en opwarming

Graag dan de letterlijke tekst van jouw vraag en het antwoord van het KNMI, met naam van contactpersoon.
Dit valt anders niet te controleren.

Verder nog onderbouwing dat veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat wordt, en door wie.

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Ik heb de extra opwarming voorspeld. Ik gaf in de jaren 90 als lezingen daar over. Ik onderzoek dat al 40 jaar

"Naar aanleiding van uw vraag deel ik u mede dat hier geen expertise op het KNMI aanwezig is,

Ik zou het proberen via  https://www.ipcc.ch/srccl/

Of de universiteit van Wageningen.

 

Met vriendelijke groet,

Mevr. E. A

KNMI Klimaatdesk"

Heb de achternaam ingekort tot 1 letter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verandering planeet en opwarming

Xilvo schreef: do 29 okt 2020, 20:49 Graag dan de letterlijke tekst van jouw vraag

..//..

Verder nog onderbouwing dat veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat wordt, en door wie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Verandering planeet en opwarming

... en de naam. Er is geen enkele reden die geheim te houden.

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Jan van de Velde schreef: do 29 okt 2020, 21:16
Xilvo schreef: do 29 okt 2020, 20:49 Graag dan de letterlijke tekst van jouw vraag

..//..

Verder nog onderbouwing dat veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat wordt, en door wie.
"Uw vraag is/ Your question is:
Hallo,

Ik lees altijd dat klimaatverandering komt door CO@-uitstoot maar ik lees nooit wat over bodemverandering. Er wordt een toename van de temperatuur waargenomen sinds 1901 het begin van de waarnemingen van het KNMI.
Sinds 1901 is er nog al wat veranderd in Nederland. Vertienvoudiging van landbouw sinds 1950 en verstedelijking etc etc

Waarom wordt er nooit rekening gehouden met de grond die veranderd is op 1,5 meter onder de thermometer?

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... -nederland"

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Jan van de Velde schreef: do 29 okt 2020, 21:16
Xilvo schreef: do 29 okt 2020, 20:49 Graag dan de letterlijke tekst van jouw vraag

..//..

Verder nog onderbouwing dat veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat wordt, en door wie.
Door verstedelijking, landbouw, boskap, vervulling van oceanen is het niet alleen CO2 die voor opwarming zorgt.

1 voorbeeld. Onderzoek naar verstedelijking wijst uit dat het in de stad zo'n 6/7 graden warmer kan zijn. Onderzoek wijst uit dat die warmte een x-aantal km buiten de stad geen invloed meer heeft op de opwarming! Waar is die extra warmte dan gebleven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Verandering planeet en opwarming

Herman66 schreef: do 29 okt 2020, 21:50
Jan van de Velde schreef: do 29 okt 2020, 21:16
Xilvo schreef: do 29 okt 2020, 20:49 Verder nog onderbouwing dat veranderend landschap "zeer zwaar" onderschat wordt, en door wie.
Door verstedelijking, landbouw, boskap, vervulling van oceanen is het niet alleen CO2 die voor opwarming zorgt.

1 voorbeeld. Onderzoek naar verstedelijking wijst uit dat het in de stad zo'n 6/7 graden warmer kan zijn. Onderzoek wijst uit dat die warmte een x-aantal km buiten de stad geen invloed meer heeft op de opwarming! Waar is die extra warmte dan gebleven?
Dat is geen antwoord op de vraag.

Verder, wie was de contactpersoon bij het KNMI.

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Xilvo schreef: do 29 okt 2020, 21:55
Herman66 schreef: do 29 okt 2020, 21:50
Jan van de Velde schreef: do 29 okt 2020, 21:16
Door verstedelijking, landbouw, boskap, vervulling van oceanen is het niet alleen CO2 die voor opwarming zorgt.

1 voorbeeld. Onderzoek naar verstedelijking wijst uit dat het in de stad zo'n 6/7 graden warmer kan zijn. Onderzoek wijst uit dat die warmte een x-aantal km buiten de stad geen invloed meer heeft op de opwarming! Waar is die extra warmte dan gebleven?
Dat is geen antwoord op de vraag.

Verder, wie was de contactpersoon bij het KNMI.
Dat was de onderbouwing. Daar vroeg je om

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Verandering planeet en opwarming

Ik zie geen enkele onderbouwing als alleen een verdere, ononderbouwde bewering:
Door verstedelijking, landbouw, boskap, vervulling van oceanen is het niet alleen CO2 die voor opwarming zorgt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Verandering planeet en opwarming

Herman66 schreef: do 29 okt 2020, 22:01
Dat was de onderbouwing. Daar vroeg je om
Dat is het niet. Je zegt dat de invloed "zeer zwaar" onderschat wordt.
Hoe weet je dat, en door wie wordt het onderschat.

En nogmaals, wat is de naam van jouw contactpersoon?

Je zit nu alleen maar tijd te rekken/te trollen.

Berichten: 334

Re: Verandering planeet en opwarming

Die naam heb ik je in een pb gestuurd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Verandering planeet en opwarming

Herman66 schreef: do 29 okt 2020, 22:11 Die naam heb ik je in een pb gestuurd.
Wie is "je"? Ik heb niets ontvangen.

Er is geen enkel reden die naam hier niet te vermelden.
Het betreft geen vertrouwelijke privécorrespondentie.

Reageer