Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 55

Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

Ik las ergens dit, klopt het?
"Een molenaar zet zijn molen in de vang als hij niet gebruikt wordt.
Dit om overbodige slijtage te voorkomen. Logisch.
Windturbines kunnen ook vastgezet worden bij onderhoud of te kort/ veel wind.
Tussen de 3Bf en 6Bf kunnen zij energie opwekken, daarbuiten niet.
Op de windturbine zit een windmeter en die bepaalt of de turbine energie mag/kan opwekken.
Maarrrr, stilstaande windturbines vallen op en laten zien nutteloos te zijn.
De overheid heeft bepaald dat windturbines, loos moeten doordraaien bij te lage windsnelheden.
U wordt voor de gek gehouden, zodat u denkt dat bij 2Bf energie opgewekt wordt."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

Jellenu schreef: do 11 feb 2021, 23:30 De overheid heeft bepaald dat windturbines, loos moeten doordraaien bij te lage windsnelheden.
Laat eens zien waar dat staat, en zo mogelijk met de reden erbij waarom de overheid dat verordonneerd zou hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.978

Re: Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

klazon schreef: do 11 feb 2021, 23:41 Laat eens zien waar dat staat, en zo mogelijk met de reden erbij waarom de overheid dat verordonneerd zou hebben.
Even gegoogled: Het citaat komt uit een reactie op een stukje op Geenstijl.
https://www.geenstijl.nl/5157592/landsm ... olenvideo/
Dat lijkt me niet de meest betrouwbare bron.

Zonder betrouwbaardere aanwijzingen lijkt het me niet zinvol hier verder op door te gaan.

Berichten: 863

Re: Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

een houten molen vergelijken met een moderne windmolen toe maar.

een ouderwetse windmolen moet je beschouwen als een aandrijf eenheid.
die zet je uit als hij niet nodig is slijtage is daar niet de hoofdreden voor.
een onbeheerde aandrijving is gewoon gevaarlijk.
het grootste probleem bij houten molens is de warmte ontwikkeling door wrijving als ze onbeheerd draaien is de kans op brand groot

ik denk dat het langzaam laten doordraaien van een moderne windmolen voordeel opleverd.
het op gang brengen van een molen vraagt meer energie dan het versnellen van een langzaam draaiende
en de wind is niet constant dus als het windkracht 2/3 is zal het zacht laten draaien af en toe toch een half uurtje met iets hardere wind toch wat opleveren en als het echt nauwelijks waait staan ze gewoon stil

Berichten: 25

Re: Draaien windmolens voor niks bij zachte wind?

Een verklaring zou kunnen zijn dat bij het langzaam door laten draaien de oliefilm in de lagers in stand blijft, zodat bij het op toeren komen die niet eerst moet worden opgebouwd.

Reageer