Potlood versus ballpoint.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Potlood versus ballpoint.

Hoe verhoudt zich eigenlijk de duurzaamheid van een potlood tegen een ballpoint.

Ik bedoel dat breed.
Bij een oud collega van me die een open practicum beheerde lieten studenten bergen ballpoints achter.
Hij gooide die in een doos en ik kreeg er een keer een gros van schat ik.
Probleem is dat die pennen na te lang gelegen te hebben het niet meer doen.
Ik gooi er dus nogal wat van weg.

Ik heb ook potloden, van mijn vader erfde ik er nogal wat.
Er zijn er bij die ik op een halve eeuw schat maar nog steeds gelijk gebruikt kunnen worden.

Is het potlood eigenlijk niet veel milieu vriendelijker, als je dat meeneemt?

Berichten: 624

Re: Potlood versus ballpoint.

Ja, ik heb gelijksoortige ervaringen. Maar ...
Potlood kun je onzichtbaar uitgummen; een inktspoor niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Potlood versus ballpoint.

Ik heb een (gegraveerde) hervulbare rotring pen (met ballpoint vullingen, geen inkt-pen), die mijn hele studies heeft dienstgedaan (mappen en mappen notities mee geschreven...), en die ik nog steeds quasi dagelijks gebruik.
Dergelijk gebruik is niet te vergelijken met de wegwerp bics natuurlijk, en ik schrijf ook helemaal niet graag met een potlood, of het moeten vulpotloden met naaldjes van 0.3 en 0.5 mm zijn, ik vind 0.7 al te dik. Je zult je vergelijking iets nauwkeuriger moeten parametreren, of je gaat alle soorten antwoorden krijgen...

Berichten: 1.816

Re: Potlood versus ballpoint.

Neem aan dat je het verhaal kent van de ruimtevaarders in het ISS tov ballpoints en potloden? Tig miljoen versus een paar cent.

Berichten: 49

Re: Potlood versus ballpoint.

Ja kwaliteit is ook een dingetje, mijn parker pen die ik op school heb gebruikt doet het nog steeds, volgens mij heb ik nog niet eens een navulling hoeven doen.... hij vlekt alleen een beetje. Dat was in 1996 !!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.288

Re: Potlood versus ballpoint.

Thionyl schreef: do 15 apr 2021, 11:13 Neem aan dat je het verhaal kent van de ruimtevaarders in het ISS tov ballpoints en potloden? Tig miljoen versus een paar cent.
bedoel je de onkosten na de herstellingen van het (elektrisch geleidend) grafietpoeder in de instrumenten van het ruimteschip?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Potlood versus ballpoint.

Thionyl schreef: do 15 apr 2021, 11:13 Neem aan dat je het verhaal kent van de ruimtevaarders in het ISS tov ballpoints en potloden? Tig miljoen versus een paar cent.
Dat is een mythe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.349

Re: Potlood versus ballpoint.

Ik gebruik nog steeds dezelfde Mont Blanc vulpen die ik in 1958 heb gekregen toen ik twaalf werd en naar de middelbare school ging. Heeft een paar jaar geleden een keertje een beurtje gehad bij Akkerman in de Haagse Passage en doet het nu weer prima. Dat is denk ik het meest duurzaam.
(Overigens probeerde Akkerman mij een nieuwe aan te smeren om die van mij aan hun verzameling oude vulpennen toe te voegen en bij de andere tentoon te stellen. Ben ik uiteraard niet op ingegaan.)

Reageer