Mens en Klimaat: acceptatie naar actie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Mens en Klimaat: acceptatie naar actie

Klimaat verandering:

Mijns inziens zijn er 5 stappen wat men moet doorlopen om succesvol te reageren op klimaatverandering.

1) Observatie:
Vele onderzoek gedaan en lopende door velen experts.

2) Acceptatie:
Een groot deel van de politiek en mensen realiseert menselijke negatieve/destructieve invloed op klimaat.

3) Actie plan:
Is er een groot actie plan?
Zijn er prioriteiten wat het eerste aan te pakken?
Ik krijg het idee dat ieder bedrijf (MKB), instelling en gemeente hun eigen plannetjes maken.

4) Toetsen plan van aanpak:
Is er een instelling wat onafhankelijk een actie plan kan toetsen? Of mag OOOVincentOOO zich ook klimaat expert noemen en een flutje-lutje advies geven/verkopen?

5) Uitvoeren actieplan en meten:
Nu krijg ik de laatste tijd hier een onrustig gevoel. Wat en hoe word er gestructureerd actie ondernomen met controle (meten)? Ik krijg het gevoel alsof velen als kip zonder kop actie ondernemen (en sommige willen profiteren).

Voorbeeld:
  • Geen plastic vorkjes/rietjes. Gevolg nu houten vorkjes papieren rietjes. Wie controleert en bewaakt nu de boskap in Rusland/Polen? De houthakker heeft gewoon een opdracht zoveel ton hout hakken anders word die werkeloos!
  • Hoe maakt men een plan van aanpak voor kleine middelgrootte bedrijven? Word dat slechts gecontroleerd door de experts van de lokale gemeente met hun eigen inzicht?
These:
Ik krijg het idee dat veel mensen enthousiast worden, een "opportunity" zien om bij te dragen aan klimaat en eigen success (gezien het aantal reclames etc.).

Hoe word wildgroei van "slimme" ideetjes bewaakt? Men kan aan de keukentafel trots zeggen: "ik werk in het klimaat neutraal team!" Maar hoe toets en bewaakt men dat? Het ook echt helpt (meten)? Wie stelt de prioriteiten: wat waar het eerste aan te pakken?

Uit ervaring als process engineer weet ik dat men niet aan te veel knoppen tegelijk moet draaien. Eerst de grote beren van de weg verwijderen. Kleine ogenschijnlijk "logische" en onschuldige acties kunnen vaak verkeerd uitwerken (counter intuitive).

Ben benieuwd naar anderen hun mening.

Reageer