Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Veronderstel men extraheert CO2 in een hoge concentratie uit de atmofeer en wil er de koolstof electromechanich van afscheiden.
En vervolgens de kool dumpen.

Bestaat gaselektrolyse. Bijvoorbeeld van CO2. Ondanks dat CO2 in vrije toestand zich niet-geïoniseerd gedraagd.
Eventueel met speciale spanning, stroomsterkte, elektrodemateriaal, afstand elektrodes ?

CO2 --> elektrolyse --> C+4 + 4 elektronen = kool
--> O-2 + O-2 - 4 elektronen = een zuurstofgas

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Zoals hier ook al geschreven heeft winning van CO2 uit de atmosfeer geen zin. De concentratie in de atmosfeer is daarvoor gewoon te laag. Je moet de veronderstelling, het winnen van CO2 uit de atmosfeer in een hoge concentratie[/chem], uit je hoofd zetten.

Heb je via een andere route (bijvoorbeeld opvangen van verbrandingsgassen) wel CO2 in een redelijk hoge concentratie, dan kun je daar elektrochemisch een hoop mee doen. Er zijn talloze elektrochemische reacties met CO2 als grondstof: Reduceren tot mierenzuur (HCOOH) is een mogelijkheid, of anders tot koolmonoxide (CO), methaan CH4 en methanol CH3OH of ethanol C2H5OH. Al deze producten hebben nuttige toepassingen als brandstof of als grondstof.

Het is op zich ook mogelijk om vaste koolachtige deeltjes te vormen. Maar dat is helemaal niet wenselijk. In de meeste van de bovenstaande processen is dat een ongewenste nevenreactie die de reactor of membranen vervuilt. Dat zou het eerste probleem zijn. Daarnaast is vast koolstof ook buiten de reactor een stuk minder handelbaar dan de stoffen die ik hierboven noemde. Natuurlijk kun je die dan weer niet zo makkelijk in de grond stoppen, maar als je ze gebruikt als brandstof of als grondstof bereik je uiteindelijk hetzelfde doel als jij voor ogen hebt.

Bijvoorbeeld: voor alle ethanol die je op die manier zou produceren hoef je geen mais of suikerbieten te vergisten, waardoor je op die plek iets anders kunt verbouwen. Stel je nu dat je daar mooie eiken of fijnsparren plant, dan kunnen die voor jou nog meer CO2 opvangen en vastleggen, en later kun je daar mooie planken van zagen zodat je er ook nog iets nuttigs mee doet. Onder aan de streep heb je dan het CO2 gehalte in de atmosfeer verlaagd, een mooi bos geplant en nuttige materialen gemaakt.

Een nobel doel dus, maar voor wat je wil bereiken bestaan betere alternatieven. Overigens blijft bij al dit soort vormen van CO2-omzetting: waar komt de elektriciteit vandaan kun je die niet beter ergens voor gebruiken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ik heb natuurlijk ook al die klimaatbetogingen in mijn achterhoofd.
En de klimaatdoelstellingen voor 2030 en 2045.
En al die klimaatactivisten die steeds maar op de kapitaalkrachtige politiek inwerken.
Twitter is vol van doodongeruste mensen; en ze gooien in het rond met beangstigend nieuws inclusief fotomateriaal.
Moeten we niet af van onze nationaal milieu denken en er planetair een industriële klimaat revolutie tegenaan gooien. En het mag biljoenen kosten.
Ik blijf toch een beetje hetzelfde herhalen. Een jaar ons best doen lost de historische CO2 problematiek niet op.
De aarde buffert de CO2 inderdaad gewoon met planten. Planten gedijen beter met iets meer CO2, water en warmte.
Mijn voorstel is eigenlijk biljoenen dollars ertegen aan gooien zodat de rust terugkeert.
Ik wil hier nu geen punt van maken. Maar welke oceaan gerelateerde apocalypsen verzwijgt de NASA ons wel niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Skycenter schreef: do 18 nov 2021, 21:42 Mijn voorstel is eigenlijk biljoenen dollars ertegen aan gooien zodat de rust terugkeert.
Wat wil je dan met die biljoenen dollars doen?
Skycenter schreef: do 18 nov 2021, 21:42 Maar welke oceaan gerelateerde apocalypsen verzwijgt de NASA ons wel niet?
Waarom zou de NASA zoiets verzwijgen? De huidige opwarming is ernstig genoeg. Die wordt evenmin verzwegen.
Heb jij serieuze aanwijzingen dat de NASA iets verzwijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ik heb geen serieuze apocalyptische info op het adres van de NAVO. Maar bundel je al de beangstigende berichten uit de baarmoeder van onze planeet ???

Filantroop Bill Gates heeft een bedrijf dat CO2 uit de lucht tot CaCO3 omzet. Maar nog veel te duur.



Waarom geen geldprijs uitschrijven om dit zo goedkoop mogelijk dit te doen op een andere manier.

Inderdaad heel de planeet moet dan zulks goedkoopste procédé opstarten.

De kettingreactie CO2, methaan, waterdamp zou zich dan moeten keren. Of niet zo?

Of topic even. De Kepler telescoop en het Alma project in Chili zochten/zoeken naar buitenaards leven. De NASA weet precies weer van niks!?

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ik kwam dit tegen op internet: https://www.barrons.com/articles/britis ... 1604092644

Ik denk dat dit de toekomst is en dat je misschien over een tijdje zelf een apparaatje kan kopen om zelf diamantjes te groeien thuis, hoe meer C-miners hoe beter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

markos schreef: vr 19 nov 2021, 19:00 Ik denk dat dit de toekomst is en dat je misschien over een tijdje zelf een apparaatje kan kopen om zelf diamantjes te groeien thuis, hoe meer C-miners hoe beter.
Dat zal niet bepaald zoden aan de dijk zetten. Tenzij iedereen op aarde natuurlijk tien ton aan diamant uit de lucht vist. Dan zijn we van het klimaatprobleem verlost.

Diamant maken kost energie. Als je het met duurzame energie doet, dan kan je die nu veel beter gebruiken als vervanger voor fossiele energie. Dat levert voorlopig de meeste klimaatwinst.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Je hebt gelijk, tegenwoordig is stroom nog relatief duur, maar misschien over tijdje als er veel stoom geproduceerd wordt, met bijvoorbeeld Thorium reactoren(en ook met zon en wind energie), het rendabel wordt.
Ook wil ik hier ook nog wat zeggen dat het onder de grond opslaan van CO2 er wel erg veel zuurstof uit de atmosfeer gehaald wordt, die moeilijk weer terug gehaald kan worden, straks moeten we niet boren naar olie maar naar CO2 om die zuurstof weer te kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Hoe kom je er bij dat er dan veel zuurstof onder de grond opgeslagen wordt?
Zelfs als er per mol CO2 ook een mol zuurstof onder de grond zou verdwijnen, dan heeft dat een verwaarloosbare invloed op de zuurstofconcentratie in de atmosfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

markos schreef: vr 19 nov 2021, 22:26 Je hebt gelijk, tegenwoordig is stroom nog relatief duur, maar misschien over tijdje als er veel stoom geproduceerd wordt, met bijvoorbeeld Thorium reactoren(en ook met zon en wind energie), het rendabel wordt.
Ook wil ik hier ook nog wat zeggen dat het onder de grond opslaan van CO2 er wel erg veel zuurstof uit de atmosfeer gehaald wordt, die moeilijk weer terug gehaald kan worden, straks moeten we niet boren naar olie maar naar CO2 om die zuurstof weer te kunnen gebruiken.
Ook als er veel stroom geproduceerd wordt is het niet rendabel en een slecht idee. Dat omzetten naar diamant zelfs een waanzinnig idee. Je kunt de stroom veel beter voor andere dingen gebruiken.

Zodra men op grote schaal elektriciteit kan produceren zonder of met een zeer kleine CO2 uitstoot vervalt sowieso de noodzaak om nog CO2 op te slaan. Het CO2-gehalte in de atmosfeer neemt dan, weliswaar langzaam, vanzelf weer af. Het is nu vooral zaak om het gehalte niet al te veel meer te laten toenemen en het zou de wereld goed dan als daar maximale aandacht naar uitgaat, in plaats van naar lapmiddelen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Xilvo schreef: vr 19 nov 2021, 22:30 Hoe kom je er bij dat er dan veel zuurstof onder de grond opgeslagen wordt?
Zelfs als er per mol CO2 ook een mol zuurstof onder de grond zou verdwijnen, dan heeft dat een verwaarloosbare invloed op de zuurstofconcentratie in de atmosfeer.
Elk CO2 molecule bevat twee zuurstof atomen, vandaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

markos schreef: za 20 nov 2021, 17:05 Elk CO2 molecule bevat twee zuurstof atomen, vandaar.
Die zijn toch al niet beschikbaar om bijvoorbeeld adem te halen. En zelfs als dat wel zo zou zijn haal je er nog geen significante hoeveelheden zuurstof mee uit de atmosfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Wel als je het onder de grond stopt, het gaat om tonnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

markos schreef: za 20 nov 2021, 17:21 Wel als je het onder de grond stopt, het gaat om tonnen.
Het gaat om aanzienlijk meer dan tonnen wil het enige nut hebben.
Maar het gaat er om welke fractie van de atmosferische zuurstof zou verdwijnen. Dat is te klein om van enige betekenis te zijn.

Misschien moet je het gewoon eens uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Dat kan ik niet uit rekenen, maar ik kan me zo voorstellen dat het niet echt bevorderlijk is.

Reageer