Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Moderators: jkien, Xilvo

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Je zwembadje verwarmen gaat opperbest met zonne energie, ik heb zelf zo'n bad van 3 meter en de dames willen er niet in als ik het niet verwarm. Ja ik heb een harem thuis.

Ik heb gewoon van vijverfolie een grote zak gemaakt. Die ligt bij mij op het platte dak een beetje beschut en die pomp ik 's morgens vol, vanuit het zwembadje voordat ik naar mijn werk ga. Ongeveer twee a drie kub gaat erin.

Als de dames thuis komen en het is een mooie zonnige dag geweest is het water wel over de veertig tot vijftig graden.

Ze hoeven alleen maar de tuinslang open te draaien en het water stroomt vanuit de zak het zwembadje in.

En ze hebben een warm zwembadje.

Het werkt geweldig.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hoeveel kube gaat er in het zwembad?

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hoeveel kube gaat er in het zwembad?
heb het even opgezocht

volgens de tecnische gegevens 5619 liter

tenminste als je mij bedoelt ( de topicstarter )

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Is het niet net zo makkelijk om een zwart zeil op de bodem van het zwembad te plaatsen? Mits je zwembad in de schaduw staat, zal het het water veel beter door de zon opgewarmt worden. Nou is er een reden voor dat het zeil van zwembaden niet zwart zijn, als het zwart is zou het namelijk heel snel heel warm worden.

Ik stel voor een zwart zeil dat je op de bodem van het zwambad plaatst en wat je op kan vouwen, dus als het te warm word, rol je het gewoon voor de helft op.

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

denk zeker dat dat zal werken maar vind het ben ik bang niet erg praktisch.....

en op en af rollen zal je dan moeten doen als je in het zwembad bent

overdag hebben we vaak het afdekzeil eroverheenliggen als we er niet zijn en met de zonnecollectors kan ik die gewoon aanzetten zodat het zwembad opwarmt

zitten eigenlijk twee grote nadelen aan het systeem wat ik heb

het is veel werk geweest om het te maken en het is niet echt goedkoop om te maken, voor de rest eigenlijk alleen maar voordelen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

het is veel werk geweest om het te maken en het is niet echt goedkoop om te maken,
Voor de liefhebbers: 5 lengtes van 80 m vloerverwarmingsslang, voor €5,- /lengte. Kost je wel een trip naar Zeeuwsch-Vlaanderen. Leuk uitje trouwens.... pi.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

nou das geen geld, voor de hobbyer een buitenkansje

ik heb 35 euro voor 100 meter betaald en dat was al redelijk goedkoop

ik zal 1 dezer dagen is even wat foto`tjes plaatsen voor de liefhebber

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hallo

Wellicht komt nu de domste vraag te wereld... :D

Maar ik kom er niet uit :D

Ik heb een zwembad (Aqua leissure steel set) met een diameter van 366 cm

na 2 weken te hebben stilstaan ben ik begonnen aan de reiniging...

Wat een klus zeg...

Ik heb hier producten staan maar eerst moet ik weten hoeveel kuub water er in mijn Zwembad zit...

Kan iemand mij helpen...

Alvast bedankt...

Groetjes


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Yana schreef:Ik heb een zwembad (Aqua leissure steel set) met een diameter van 366 cm

..//..

maar eerst moet ik weten hoeveel kuub water er in mijn Zwembad zit...
bijn 8 kuub
dat betekent dus een waterdiepte van ca 75 cm??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik ben door jullie ideeën weer helemaal geïnspireerd om zelf te gaan knutselen. Wat vinden jullie van het volgende idee? Ik gebruik een oude verwarmingsradiator die ik zwart verf en in een (met steenwol) geïsoleerde houten bak leg met een glasplaat er over.

Ik heb dit in de tropen wel eens ge en daar kwam er kokend water uit! We sloten dat aan op de douche en mengden er koud water bij.

In de zomer kan ik het gebruiken voor het zwembad van de kids, maar ik zou het ook willen aansluiten op bijvoorbeeld de wasmachine. Is dat mogelijk of heb je dan onvoldoende controle over de watertemperatuur met gevaar voor het wasgoed? Misschien oplosbaar met een thermostaatkraan uit de bouwmarkt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

ik zou het ook willen aansluiten op bijvoorbeeld de wasmachine. Is dat mogelijk
Pas op, niet alle wasmachines kunnen daar tegen. Elke fabrikant heeft wél lijnen die wél geschikt zijn voor aansluiting op de warmwaterkraan. Vraag na......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Beste Marcelca,

als je wit dat je zwembad sneller warm wordt, kun je dit het beste doen via een zwembadafdekking of/en zonnepanelen. Via een zwembadafdekking bespaar je niet alleen energie maar dit maakt het ook een stuk veiliger (kleine kinderen kunnen door een zwembadafdekking niet meer in het zwembad vallen). Zonnepanelen maken vaak de CV-ketel overbodig, ook dit scheelt veel in de kosten. Voor meer informatie over zwembadafdekkingen en zonnepanelen zie ook: PoolTechnics zwembadafdekkingen Doordat je veel energie bespaard heb je de investering er snel uit!

In ieder geval, veel succes!

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Is een tijd geleden...

maar helaas na 2 jaar gebruik ( met veel plezier ) kreeg ik lekkages van de tyleenslang in de bakken..

een aantal keren de lekkage verholpen, maar het bleef terugkomen, na wat zoeken op internet blijkt dat tyleen geen hogere temperaturen als 70 graden aankan, en dat word het op een zonnige dag duidelijk wel in de bak..

goede raad is duur :

besloten weer een systeem op te bouwen,( ook nieuwe bakken ) dus ben nu bezig met bouwen , de basis is weer hetzelfde alleen inplaatst van tyleen gebruik ik flexibel koper ( zwartgespoten met hittebestendige verf )..

koper zal geen probleem opleveren met lekkages door warmte, bijkomend voordeel is dat koper ook een hogere warmteoverdracht heeft waardoor het systeem ook sneller en beter zal werken.

Ook had ik bij de oude bakken plexiglas gebruikt, bij de nieuwe bakken word dit echt glas, plexiglas vervormt enorm bij de hoge temperaturen en blijft dus niet strak, ook is de reflectie van plexiglas hoger als gewoon vensterglas.

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hallo,

Wat ik nergens lees is wat voor soort/type/fabrikaat pomp er gebruikt word tussen het zwembad en de collector.

Ook ik wil een collector op het schuurdak gaan plaatsen en zit dan met een hoogteverschil van ca 3mtr tussen het zwembad en het dak.

Hoop dat er iemand een goed tip heeft.

groet,

fred

Reageer