Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Het hoogteverschil is geen probleem. Je hebt nl. een gesloten kringloop, net als bij een CV installatie. Gewoonlijk staat daar de ketel op zolder, maar de radiatoren in de woonkamer zitten bijna 6 meter lager.

Het drukverschil van de neergaande stroom compenseert het drukverschil van de opgaande stroom. Je hebt alleen maar een pomp nodig om de zaak rond te krijgen. Een standaard CV pomp lijkt mij eigenlijk het meest voor de hand te liggen.

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hallo ik ben ook bezig met zwembadopwarmperikelen. Voordat ik een echt zwembad aan wil leggen ben ik eerst eens aagn experimenteren met een badje van 3000 liter om te kijken of ik dat voldoen warm krijg zonder te veel energiekosten te veroorzaken. Nu ben ik op iets heel simpels uitgekomen en het werkt ook nog. Ik heb een eigen waterput met pomp. Capaciteit 3000 liter per uur, water 12 graden en water dat helder en geurloos is.

Ik heb een prefabgarage die volledig van beton is afmeting 7*3 meter, 8 cm dikke wanden en dak en op dak een laagje dakbedekking. Deze garage staat, als er zon is, steeds full in de zon en het totale beton absorbeerd perfect warmte.

Nu pomp ik vanuit de put (pomp 2000 watt) het 12 graden water vanaf 12 meter diepte op het dak van de garage, laat dat er mooi over vloeien en leid de dakafvoer via een simpel filtertje het zwembadje in. Eindresultaat zoals gister bij 21 graden buitentemperatuur zonder zon. 3000 liter 12 graden het dak op, na 1 uur 3000 liter 18,5 graden in het zwembadje. Is het badje vol dan ga ik dat, als de zon echt schijnt, weer gewoon het dak op pompen om het weer op dezelfde manier te verwarmen. Dit lukt mij met een dompelpompje van 250 watt prima.

Test vorige week met 1000 liter start 18 graden water tijdens zonnenschijn (30 graden vol in de zon waarin de garage dan ook staat) van badje over dak terug in badje gaf 1000 liter water van 28 graden binnen ongeveer 30 minuten.

Verder filteren of chloor etc ? Noppes, gewoon 1000 liter of meer uit het zwembadje gebruiken om gazon te sproeien+ planten water geven en badje vanuit de put weer over het dak bijvullen met schoon water uit de put. Iedereen verklaarde mij compleet voor gek daar dit niet goed zou werken maar het totale systeem werkt perfect en ik gebruik minimaal energie voor lekker warm zwemwater. Nu nog even zon ..., definitieve test hopenijk dit weekend en dan misschien een echt zwembad aan gaan leggen.

Berichten: 2

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

marcelca schreef:Hallo

wij hebben hier thuis zo`n intex 366 zwembad van 76 cm diep...

ik wil graag dat het iets makkelijker en sneller warm word

ik loop met het idee om twee bakken op het schuurdakje te maken en daar strak tegen elkaar opgerold zo`n 200 Meter 16 mm tyleenslang in te leggen ( PE leiding ), dit is zwart..

hier wil ik zo`n 5 a 10 cm boven eenb plexiglas plaat maken zodat de slang niet afkoelt door wind..

eigenlijk een soort kas

heeft iemand enige ervaring hiermee of dit gaat werken, of heeft iemadn zelf al zoiets gemaakt

het word een winter project voor me dus het maken mag best wat tijd kosten

de 200 meter is een schatting, het schuurdak is ongeveer 2,5 x 3,5 merter dus heb zo geen idee hoeveel er strak naast elkaar op zou kunnen

alvast bedankt
Ik heb het nog heel veel simpele gedaan, 120 meter donkergroene tuinslang gekocht voor 50 euro, dompelpomp van 1.1 bar voor 40 euro en de hele slang op het zwarte bitumen dak gelegd. 50cm afstand tussen de banen en banen van 10 meter lang gedaan. Als de zon er vol op staat komt het water 10 graden warmer terug. Doorvoer is niet groot, slechts 200 liter per uur, maar als je bad klein is kan dit best hard gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Nog beter: die buizen in een spiraal op een zwart oppervlak leggen en er dan plexiglas rondom en wat isolatie voor de onderkant. Gederangeerd betere resultaten (wel oppassen met maximale temperatuur tuinslang denk ik)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

marcelca schreef:nou even een update

heb twee bakken 5 cm hoog

de bakken zijn 1 x 1,5 m dus heb ik totaal 3 m2

in elke bak heb ik ongeveer 85 meter 16 mm tyleen buis gekregen, vlak naast elkaar opgerolt dus niet op elkaar

nadat de bakken waren geinstalleerd ben ik begonnen om ze te gebruiken

heb dus een intex zwembad van 366 doorsnee en 76 cm hoog

de doorstroomsnelheid wat ik heb wat het zwembad weer ingaat is 10 ltr /min ( gemeten )

als die stil heeft gestaan en ik zet hem aan kan ik de eerst 1,5 minuut mijn hand er niet onder houden, dan komt er water uit van minimaal een graad of 60 ( stoomt ook )

als die eenmaal doorloopt dan koelt ie natuurlijk verder af

bij een haflbewolkte dag zoals van de week heb ik een temperatuurverschil tussen instroom en uitstroom van ruim 3 graden ( met 10 ltr / min )

bij zo`n warme dag als vandaag had ik een verschil van bijna 4,5 graad tussen in- en uitstroom ( met 10 ltr / min )

eergister was het zwembad 28 graden.. ( de collector had ik al aangehad )

gister was die tussen de middag ongeveer 26 graden ( door afkoeling in de nacht )

heb het zwembad dicht gelaten en de collector aangezet, en om 7 uur s`avonds had ik water van 30 graden.

vandaag had ik niet gekeken voor de rest, alleen vlak voordat we erin gingen ( 14.30 )

toen was die 32 graden, hebben het syteem maar uitgezet want het werd wel erg warm

alle temperatuur metingen die ik gedaan heb heb ik gedaan op de bodem en aan de andere kant van het bad als waar de terugvoer van de collector zit

het zijn natuurlijk geen wetenschappelijk tests aar ben er van overtuigd dat het werkt...

een vriend van mij heeft exact het zelfde zwembad en heeft een iets langer in de zon staan overdag en zijn zwembad is gemiddeld 4 graden kouder

ik ben tevreden

ik heb wel wat foto`s , mocht er interesse in zijn zal ik proberen om ze online te zetten
kun je hier misschien wat foto's van laten zien van de overgang van de buizen van de pomp naar die van de collector en met wat heb je gezorgt dat je deze kan afsluiten ?

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Prima gedaan Marcela, voor het verwarmen van een zwembad is niet de inhoud maar het oppervlakte van belang. Het oppervlakte bepaald het energie verlies. Je tyleen slang is een prima low-budget oplossing. Je hebt ongeveer 3/4 van de oppervlakte van je bad nodig om het te kunnen verwarmen. Je zou nog kunnen overwegen om een temperatuur voeler toe te voegen die de pomp alleen laat lopen als de temperatuur van het bad lager is dan de temperatuur van het water uit de tyleen slang.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

solar_heated_pool.jpg
solar_heated_pool.jpg (128 KiB) 3174 keer bekeken


http://thereifixedit.failblog.org
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik kwam toevallig op dit forum terecht gedurende een zoektocht naar de reguliere temperatuur van zwemwater in openbare baden in NL (met name voor kleine kinderen).

Het water is bij ons momenteel (midden october) 24 graden waar dat in Juli / Augustus over het algemeen tussen de 30 en 32 graden ligt. Vanaf September daalt dit (vooral onder invloed van de nacht temperatuur) met rasse schreden richting de 20 graden.

Voor de goede orde, huis & zwembad (gegraven, 4x10m) staan op Cyprus waar de zon regelmatiger (ongeveer 350 dagen per jaar) schijnt dan gebruikelijk in de meer noordelijk gelegen Europese gebieden (bv. NL).

Ik heb met interesse de verhandelingen en berekeningen over zonne warmte collectoren hier doorgenomen

en reden voor deze reactie is dat ik wat denk te kunnen bijdragen aan de sectie 'praktijk ervaring'.

Een zelfgemaakte zonnewarmte collector als beschreven door menigeen hier is bij ons (en bij iedereen in dit land voor zover ik weet) een standaard item op het dak ten behoeve van de warm water voorziening in huis.

Om voor de hand liggende redenen (veel goed weer) word zwembad verwarming hier niet zo vaak toegepast, maar uiteindelijk draait het bij huishoudelijk water om hetzelfde principe.

Tot ik het bewuste systeem hier op het dak had geïnspecteerd, verkeerde ik in de vooronderstelling dat dit een uitgedacht en professioneel gebouwd systeem zou zijn.

Nou is dit wellicht wel zo, maar het ziet er zeker niet zo uit.

Het geheel bestaat uit een op het zuiden gerichte, zwart geschilderde multiplex bak van +/- 1.5x1.5 mtr met daarin een aantal 'S' windingen (met zo'n 5 cm tussenruimte) regulier leidingwerk (koper?) pijp die eveneens (waarschijnlijk in 1 moeite met de bak) zwart geschilderd zijn. Dit alles is afgedekt met een plaat perspex en aangesloten op een geïsoleerd opslag vat dat er net even boven is geplaatst in de open lucht.

Er bevind zich een veiligheidsventiel op het opslag vat.

Dit systeem werkt eigenlijk verrassend goed, gedurende de zomermaanden (overdag 28 oplopend tot 34/38 graden hoogzomer) kan de temperatuur uit de kraan oplopen tot ruim boven 80 graden Celsius (na verliezen in de leidingen).

In de wat koelere maanden (15-20 graden overdag) levert dit systeem overdag nog altijd ruim voldoende verwarming om lekker te kunnen douchen met bijmengen van koud water. Ik schat dat de temperatuur aan de kraan dan tussen de 50 en 60°C ligt (niet gemeten). De grootste invloed op de temperatuur bij de kraan lijkt de isolatie waarde (of gebrek daaraan) van het opslag vat te zijn want na koude (10°C) nachten zelfs met weinig wind is hulp van een eenvoudig dompel verwarmingselement nodig voordat ´s ochtends aangenaam kan worden gedoucht.

Voor zwembaden word zoals gezegd zelden een verwarmingssysteem gebruikt, hoewel het soms wordt overwogen om aan weerszijden van het ´seizoen´ 1 maand zwemcomfort (28°c +) te winnen. De meeste mensen hier vinden zwemmen bij een watertemperatuur lager dan 28°C onaangenaam (vandaar mijn zoektocht). Problemen mbt bacterie groei of iets dergelijks hebben mij hier nog nooit bereikt ondanks maandenlange water temperaturen van 28-32 graden. Ik neem aan dat dit vooral een kwestie is van je chloorniveau in de gaten houden.

Bij dit verhaal dient natuurlijk te worden aangemerkt dat het opslagvat aanzienlijk kleiner van volume is dan een zwembad (inhoud is goed voor ongeveer 1 warm ligbad) en beter geïsoleerd. Om dezelfde reden is de opwarming van het vat zelf ook aanzienlijk minder dan wat in een zwembad plaats vind.

Dit is dan ook vooral een verhaal uit de praktijk dat het inderdaad allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn,

en om maar aan te geven dat de experimenten in deze thread met geverfde panelen en opgeplakte leidingen helemaal niet zo gek zijn.

De benodigde oppervlakte van de panelen valt buiten mijn praktijk ervaring, dat is voor ieders eigen creativiteit.

In ieder geval blijkt ook hier dat een dergelijk eenvoudig systeem goed werkt, en zeer waarschijnlijk een merkbaar effect op een zwembad zal hebben ook bij N~Europese omstandigheden.

Berichten: 1

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Voor alle parttime zwembad beztters heb ik de ultieme budget tip, die zeer goed werkt. als het bad in de zon staat, leg over het water van je intexbad transparante bubbele folie. Lijkt te werken alsof allemaal kleine prisma's de zonnestralen als vergrootglas versterken. Zonder grote investering, zonder veel moeite heel interessante resultaten als het zonnetje schijnt, en je bad naar 30 graden kan stoken.Wel pomp aanzetten voor circulatie, anders verwarm je slechts de toplaag.

Ik kwam zojuist website van abczwembad tegen, die ook een zonnecollectorsysteem aanbied, voor een zeer redelijk bedrag p m2. Denk dat ik daar eens mee ga experimenteren... De verhalen lijken hoopvol

Reageer