Ampere

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Ampere

Mss een domme vraag maar ik vind geen bevredigend antwoord
Als ik 2 adapter van 220 volt die elk 12 volt en 2,5 amp geven
Als ik de output samen breng. Hebt ik dan 12 volt en 5 amp of blijft dit 2,5 amp

Mvg
Steven

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Ampere

Als je ze in serie zet heb je 24 volt waarbij de stroom maximaal 2,5 ampère mag zijn.
Zet je ze parallel, dan heb je 12 volt met een maximale stroom van 5 ampère.

Maar als ze parallel staan en ze leveren niet helemaal precies dezelfde spanning, dan kunnen ze elkaar dwars gaan zitten, de ene levert dan stroom aan de andere. Hoe erg dat is hangt van het spanningsverschil en andere eigenschappen van de adapters af.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ampere

Als het twee identieke adapters zijn die nog met een "ouderwetse" transformator werken dan kun je ze wel parallel zetten. Als ze een klein spanningsverschil vertonen zal de adapter met de hoogste spanning eerst het werk doen. Als hij zo ver wordt belast dat de spanning inzakt, dan gaat de ander bijspringen.

Bij schakelende adapters kun je er niet zo maar van uit gaan dat je ze parallel kan schakelen. Die koppelen hun uitgangsspanning terug naar het schakelend gedeelte en als je ze parallel zet kunnen ze elkaar zo beïnvloeden dat ze niet meer goed werken. Er zijn wel schakelende voedingen die je parallel kunt schakelen, maar dat wordt dan in de specificaties uitdrukkelijk vermeld.

Berichten: 2

Re: Ampere

Dank u dit was nu eens een duidelijk antwoord

Reageer