Hulp bij elektrotechnische schema's gezocht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hulp bij elektrotechnische schema's gezocht

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een project voor school waarbij ik een elektrisch schema moet kunnen aflezen/begrijpen etc. ik wil graag hier om hulp vragen hiervan.

Kan iemand mij (in niet al te moeilijke woorden) de volgende schema's uitleggen?
Ik heb het dan over alle symbolen / berekeningen die erbij kunnen horen.

Ik hoop graag een reactie te ontvangen
Bijlagen
hoofdstroom schema knip.PNG
stuurstroom schema knip.PNG

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Hulp bij elektrotechnische schema's gezocht

Dit is een ster-driehoek schakeling. De motor start in driehoek en wordt na het aanlopen in ster geschakeld. Het tweede schema is de besturing waarbij overnamecontacten voor de 3 relais/contactoren te zien zijn (Q11, Q15 en Q17). T19 is een getimed relais dat eerst de driehoekschakelaar Q15 bedient, en na een tijd Q17. Q15 schakelt Q17 uit en omgekeerd, bij het overschakelen van driehoek naar ster. Q11 blijft ingeschakeld, want dat is de stroomvooziening voor de andere kant van de motorspoelen.

Berichten: 49

Re: Hulp bij elektrotechnische schema's gezocht

....en de schakelaar is volgens mij een magnetisch-thermische automaat. (meestal het geval)

Berichten: 8

Re: Hulp bij elektrotechnische schema's gezocht

Kleine, doch niet onbelangrijke correctie op een eerder gegeven antwoord: de motor wordt in ster ingeschakeld ter beperking van de aanloopstroom en wordt, als hij op toeren is, omgeschakeld naar driehoek.
42Q11, 42Q15 en 42Q17 zijn magneetschakelaars, 42T17 is een vertraagd opkomende magneetschakelaar, 23F12 is een thermische maximaalschakelaar, 23TV12 is de ventilatormotor, 42WS6 is een werkschakelaar.

Reageer