PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Olof Bosma schreef: Moet ik de +5V van mijn circuit aansluiten op pin 9? (Om de motor op volle toeren te laten draaien.) Is niet nodig, de ingang gaat vanzelf naar +5 V (controleren tegen pin 6), maar het mag wel. Pin 9 (rode kabel multimeter) controlleren tegen pin 6 (zwarte kabel multimeter); daar meet ik niks. 
 
Moet ik nog iets doormeten? (En waar zet ik dan de pinnen van de multi meter op?) Controleer of je 5 V meet tussen pin 6 en pin 12 (batterij niet leeg bv.) Ik meet niks tussen pin 6 en pin 12. De batterij is niet leeg, deze meet 5,3V.
 
Ik twijfel aan de werking van mijn PWM circuit en dan wel de LM7805 +5V. Ik meet hier telkens niks op. Toen ik alleen de batterij had aangesloten meette ik hier 5V op, maar alleen wanneer de PWM draad verbonden was met het lampje. Hoe zou ik dit het beste kunnen testen om er zeker van te zijn dat hier de juiste spanning op staat?

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

@Olaf: Heb jij nog een idee wat er aan de hand kan zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef:  
Ik twijfel aan de werking van mijn PWM circuit en dan wel de LM7805 +5V. Ik meet hier telkens niks op. Toen ik alleen de batterij had aangesloten meette ik hier 5V op, maar alleen wanneer de PWM draad verbonden was met het lampje. Hoe zou ik dit het beste kunnen testen om er zeker van te zijn dat hier de juiste spanning op staat?
 
Ik ben weer terug in Nederland.
De verdachte is de +5V-voorziening. Die moet je gewoon kunnen meten tussen pin 6 en pin 12.
Je schrijft dat je daar niets meet; dat betekent dat de logica in de motor geen voeding krijgt en dus niets doet.
Komt er nog wel +5 volt uit je PWM?
5,3 V uit een 9V-batterij zonder belasting zoals je schrijft is erg weinig en riekt naar helemaal leeg.
Anders gewoon de 5V-spanning volgen en kijken waar het ophoudt.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hoi!
 
Inmiddels ben ik terug van vakantie en wil ik het project graag weer oppakken.
 
Kan ik in plaats van een 9V batterij ook gebruik maken van een adapter? Eerder schreef Olaf dat ik de batterij zou kunnen vervangen door een dikke-stekkervoeding. Ik heb een 15V adapter liggen, zou deze kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ja, 15V-adapter is prima. Uiteraard op + en - letten.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hallo allen,
 
Nu de zon weer begint te schijnen wil ik mijn ballenschietmachine project weer oppakken, maar nu ik teruglees ben ik het een en ander kwijt.
 
Ik wil graag een externe PWM controller aanschaffen op Aliexpress zoals Michel eerder in deze discussie (#10) opmerkte.
 
Kunnen jullie mij aub adviseren waar ik moet op letten wanneer ik er eentje aanschaf?
 
Ter herinnerring, ik heb:
 
24V DC Motor
5,9 A
B6/ 25HZ
 
http://www.bodine-electric.com/Asp/ProductModel.asp?Context=18&Name=22B%2FFV+Series+INTEGRAmotor&Model=3704
 
(Zie in deze discussie #1 voor afbeeldingen)
 
Alle hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Is het je al gelukt de motoren aan het draaien te krijgen?
Het lijkt mij zeer aan te bevelen dat eerst voor elkaar te krijgen voor je aan een pwm controller gaat denken.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Michel Uphoff schreef: Is het je al gelukt de motoren aan het draaien te krijgen?
Het lijkt mij zeer aan te bevelen dat eerst voor elkaar te krijgen voor je aan een pwm controller gaat denken.
 
Nee, dat is niet gelukt. En ik twijfel of ik het wel een goed werkende PWM controller heb gemaakt.
 
Ook waren er al eerder in deze discussie twijfels over de juiste frequentie. Het testen en aanpassen is voor mij lastig (en frustrerend) en heb daar telkens hulp bij nodig. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een kant en klare oplossing, zoals u zelf eerder suggereerde.
 
Daarnaast blijft het ook de vraag of ik alle draden wel goed op de motor heb aangesloten, omdat daar ook geen zekerheid over te zeggen is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik denk (en val in herhaling) dat je eerst zonder PWM controller die motoren aan het werk moet zien te krijgen. Daarvoor is die controller m.i. niet nodig, en het gebruik van zo'n pwm maakt het troubleshooten alleen maar complexer. 
5 volt continue spanning op de PWM pin zou moeten volstaan (100%). In een eerder bericht heb ik een poging gedaan de correcte bedrading te bedenken. Heb je dat zo al getest?
Zo ja, en zonder succes, is er een mogelijkheid contact te leggen met de fabrikant?
 
Het is op zich niet ondenkbaar, dat de interne elektronica defect is. Je zou die dan kunnen verwijderen en zien of je de motor zonder die controller aan de praat krijgt. Toerenregeling zien we dan later.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb alle aanbevelingen uit deze discussie opgevolgd, zonder resultaat. Vandaar mijn frustratie.
 
Ik twijfel of het circuit dat ik heb gesoldeerd goed werkt, maar ik wil het best nog een keer proberen. Of de interne electronica nog werkt durf ik niet te zeggen. Zou i.d.d. kunnen dat dat niet zo is.
 
Ik zal maandag de hele discussie nog eens teruglezen. Op dit moment lukt het me niet om een lampje te laten branden dus zal ik alles opnieuw bestellen en een nieuw circuit moeten maken.
 
Wat is de makkelijkste manier, zonder een potmeter en aan/uit schakelaar?
 
De 15 V blokadapter die ik heb heeft een gestippellijnde draad en een zwarte draad. Ik neem aan dat de gestippeldlijnde draad de min is en de zwarte draad de plus?


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik neem aan dat de gestippeldlijnde draad de min is en de zwarte draad de plus?
 
Meestal is de gemerkte ader de plus. Maar meten is weten.
Dus een goedkope multimeter aanschaffen is wel zo handig, en die kan je bij de verdere bouw en andere klusje zeer van pas komen. Kijk bijvoorbeeld eens hier. Voor 10 euro heb je al iets dat bruikbaar is.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb er al een.
Hoe kan ik dan testen wat de plus of de min is?
Wanneer ik namelijk de draden op de pinnen (rood en zwart van de multimeter) aansluit, of andersom, is het precies gelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat is vreemd. Kan je een foto maken van die multimeter in op die adapter aangesloten toestand?
Het is toch geen AC adapter?

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Excusses voor mijn late reactie. Het basketbalseizoen is weer ten einde, dus nu kan ik me eindelijk richten op andere activiteiten.
 
Michel Uphoff schreef: Dat is vreemd. Kan je een foto maken van die multimeter in op die adapter aangesloten toestand?
Het is toch geen AC adapter?
 
Ik ben bang van wel.
 
Ik zal eerst een stekkernetvoeding aankopen.
 
Is deze OK? https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-fpps-9-6w-stekkernetvoeding-vaste-spanning-9-vdc-660-ma-6-w-514209.html

Reageer