PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik zet de rode kabel op pin 7 en de zwarte op pin 1
 
Nee, je moet tussen  pin 6 en 1 meten.
 
De +24V op pin 7 en de -24V op pin 7
 
Ik neem aan dat je bedoelt: +24V op pin 7 en de 0 op pin 1 (je hebt toch geen voeding met de drie secundaire aansluitingen: +24v - 0 - 24v? Zo nee dan is het +24 en 0 volt, niet -24)
 
Als je dan toch aan het meten bent, zet de 24 volt spanning op de motor (er gebeurt als het goed is niets) en meet met de multimeter op de stand volt DC, pakweg 10 volt bereik of iets daar dicht bij, tussen pen 6 en pen 12. Ik vermoed dat je nul volt meet, maar het is beter het even zeker te weten.
 
Verder schreef BenM al dat je een aantal andere verbindingen moet maken om de elektronica in de juiste configuratie te krijgen, dat moet zeker gebeuren. Maar eerst maar eens melden wat de metingen uitwijzen.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Op mijn voeding staat adj +V en -V, vandaar de verwarring.
 
Tussen pin 1 en pin 6 meet ik niks.
Tussen pin 6 en 12 meet ik ook niks wanneer ik 24V op de motor zet (via pin 1 en pin 7.)
 
Ik zie door de bomen het bos niet meer en weet niet meer welke stappen ik nu verder moet nemen om de motoren aan te sturen. Wie voelt zich geroepen mij weer op weg te helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef:  
Tussen pin 1 en pin 6 meet ik niks.
 
 
Dit geeft de indicatie dat de 5V-voeding voor de logica ook van buitenaf moet worden toegevoerd. Is er geen applicatieschema bij gegeven? Het is zo een beetje raden.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Inderdaad is het gissen zo, en een paar aansluitingen zeggen mij niets zonder aanvullend schema.
Maar zou ik het zonder zo'n schema moeten doen dan gok ik op hoop van zegen op het volgende aansluitschema:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (12.16 KiB) 1292 keer bekeken
 
Samengevat:
Links de 24 volt voeding, waarvan de + aangesloten wordt op zowel de plus ingang van jouw printplaatje als op pen 7 van de motor.
De nul van de voeding gaat vooralsnog naar een aantal aansluitingen:
  • De nul van de LM7850
  • 1, de common 24 volt aansluiting.
  • 2, de forward/reverse aansluiting. Draait de motor de verkeerde kant op, dan moet pen 2 met de +5 volt worden verbonden, maar dat zie je later wel.
  • 3, de enable motor aansluiting (active low).
  • 6, de 5v dc common aansluiting.
  • 11, de rem. Misschien niet nodig, want er wordt geremd als deze aansluiting aan de +5 volt komt, maar zwevende ingangen zijn beter te vermijden.
De 5v uitgang van de LM aansluiten op pen 12, +5v DC logic
Dan pen 9 van de motor, de PWM input. Die eerst aan +5 volt leggen. De motor zou dan op vol toerental moeten draaien. Werkt dat, dan kan je vervolgens kijken of je als deze pen aan de PWM output van jouw printplaatje aangesloten wordt, het toerental voldoende kan variëren. Ik heb dit in het klad schemaatje aangegeven met een schakelaar S.
 
Dan blijven nog pen 4,5,8 en 10 over. Geen idee wat je daar mee aan moet, en dat maakt ook dat ik absoluut geen garantie kan geven op de juistheid van dit bedradingsschemaatje, en helaas ook niet op het uitblijven van vervelende gevolgen voor de interne elektronica; het is echt een gok.
 
Wacht even of anderen nog iets zien wat ik niet gezien heb.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

@Olaf: in deze handleinding staan application notes. Kan je hier iets mee?
 
@Michel: bedankt! Ik wacht nog even of er meer reacties komen voordat ik hiermee aan de slag ga.
 
Als ik het tekeningetje goed heb begrepen zijn pinnen 1, 2, 3, 6 en 11 verbonden met de 0 van de voeding, is pin 7 verbonden met de +24V van de voeding, en is pin 12 verbonden met de +5V van het circuit.
 
Op pin 9 sluit ik dus eerst de +5V aan om te testen. Draait de motor op volle toeren, dan ga ik vervolgens testen met een aansluiting van de PWM draad uit het circuit op pin 9.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef: @Olaf: in deze handleinding staan application notes. Kan je hier iets mee?
 
 
Als dit de enige info is over dit product kun je alleen maar concluderen dat het waardeloos is. De meest basale informatie ontbreekt. Misschien kan je leverancier nog met wat beters komen.
Nu kan ik alleen maar concluderen dat pin 1 en 6 moeten worden verbonden met elkaar en met je ground van je PWM generator en dat je met behulp van je 7805 stabilisator +5 volt moet voeden aan pin 12 voor de besturing in de motor. De ingang van de 7805 moet dan worden verbonden met pin 7 (en dus met je +24V-voeding). Over de stroomafname is niets gespecificeerd, dus hopen dat de 7805 voldoende stroom kan genereren (ik denk het wel).
Dan zou de motor op maximaal aantal toeren moeten gaan draaien.
Sterkte!
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Met de overige pinnen hoef je denk ik niets te doen:
 
4 en 10 zijn outputs van een ingebouwde rotary encoder, daarmee kun je de snelheid en richting meten, maar dat hoeft niet, je kunt ze vrij laten zweven.
 
8 is een foutmeldings-output, hoef je niets mee te doen, maar kan nuttig zijn als het niet werkt (ledje en weerstandje eraan oid)
 
5 is lastiger, het zou een afscherming kunnen zijn tussen pwm in en 24 volt gedeelte, ik zou die pin ook open laten en verder het schema van michel volgen, al denk ik dat aan 0 hangen geen kwaad kan. 
 
Of pin 9 aan 5 volt hangen resulteert in een maximaal toerental is niet 100% zeker, maar in de regel is dat wel het geval (100% pwm = 5 volt continu). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Benm schreef:  
Of pin 9 aan 5 volt hangen resulteert in een maximaal toerental is niet 100% zeker, maar in de regel is dat wel het geval (100% pwm = 5 volt continu). 
 
In de standaard uitvoering zou dat zo zijn, maar het is niet nodig pin 9 te verbinden omdat er intern een pull-up weerstand naar +5 V zit.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb het geprobeerd het geheel aan te sluiten zoals hierboven uitgelegd maar het werkte niet.
 
De +5V draad uit het circuit meet niks. Sluit ik deze op het lampje aan (GND en +5V,) dan werkt het lampje niet. Sluit ik de PWM draad op het lampje aan (GND en PWM) dan werkt het naar behoren.
 
[sharedmedia=core:attachments:22233]
 
De +5V draad komt na de weerstand.
 
De PWM draad (aangesloten op een lampje) meet overigens 0V tot 3,4V (afhankelijk van de stand van de potmeter.)
 
Meet ik de +5V draad wanneer de PWM op het lampje is aangesloten (dus GND en +5V,) dan meet ik trouwens wel iets, namelijk 4.8V. Dit lijkt me goed.
 
Dus vermoed ik dat er iets niet goed is aangesloten wanneer ik het geheel met de motor verbind (aangezien de zwarte draad dan niets meet.)
 
Op de voeding zitten meerdere aansluitpunten. Moet ik alles tesamen verbinden met één aansluit punt, dus alle 0 op een punt en alle + op een punt? Of mag ik meerdere aansluitpunten gebruiken?
 
Tussen de eerste + en de tweede - meet ik gewoon 24V.

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Ik heb nog even gezocht en het volgende gevonden. Kunnen we hier nog iets wijzer uit worden?
 
https://www.bodine-electric.com/support/pdf/07401034.pdf <- Dit is wel een andere model dan de Bodine 3704, maar volgens mij staat in dit document wel bruikbare info. De pins lijken qua positie niet overeen te komen.
 
https://www.shopcross.com/sites/default/files/data-sheets/bodinehandbook.pdf
 
http://www.bodine-electric.com/Literature/IntegraGalil_demo_sch.pdf

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

 
Dit schema geeft meer duidelijkheid.
Het is kennelijk de bedoeling dat het vermogensdeel dat de spoelen van de motor stuurt, galvanisch vrij wordt bedreven. Dat betekent dat je de voeding voor je stabilisator niet uit de 24V-voeding voor de motoren kan halen. Laat dus maar even je 9V-batterij zitten en als alles goed gaat vervang je die door zo'n dikke-stekkervoeding.
Dus pin 1 en pin 6 NIET doorverbinden.
De 24V-voeding aan pin 1 en pin 7 (+).
De (-) van je PWM aan pin 6 en de +5V aan pin 12. De PWM nog even niet aansluiten.
Dan zou pin 3 met pin 6 (5VDC common) moeten worden verbonden (enable van de motor).
Ik twijfel over pin 11. Die zal waarschijnlijk vanzelf op +5 V gaan staan (controleren). En dan activeert die de rem. Dat wil je niet. Als dit allemaal gebeurt dan moet deze pin ook met pin 1 (5VDC common) worden verbonden.
Ik hoop dat je lange duimen hebt.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Dat kun je idd proberen. 
 
Ik denk dat het galvanisch gescheiden is, maar niet per se hoeft te zijn - dwz dat je op zich de massas van de 5 en 24 volt circuits wel onderling MAG verbinden, maar dat deze in de motor-unit van elkaar geisoleerd zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Benm schreef: Ik denk dat het galvanisch gescheiden is, maar niet per se hoeft te zijn - dwz dat je op zich de massas van de 5 en 24 volt circuits wel onderling MAG verbinden, maar dat deze in de motor-unit van elkaar geisoleerd zijn. 
 
Dat zou best eens kunnen.
Maar we hebben al een vergelijking met teveel onbekenden, dus nog even niet doen. Als de boel met een aparte voeding werkt, kun je eens meten wat er tussen beide commons (pin 1 en 6) aan spanning staat en wat er aan stroom gaat lopen als je ze (voorzichtig, achterlichtlampje) doorverbindt.
dat wel natuurlijk

Berichten: 81

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

Hierbij een foto hoe ik het heb samengesteld aan de hand van #101.
 
Ik heb pin 3 en 6 samengevoegd en deze verbonden aan de GND van mijn circuit. Echter zit deze ook verbonden aan de - van de 9V batterij, is dit juist?
 
Wat ik niet op de foto heb aangegeven zijn pin 1 en pin 7. Dit zijn de rode (pin 7 // +24V) en zwarte (pin 1 // -) draden verbonden met de 24V voeding.
 
Vragen:
 
Moet ik pin 2 nog ergens op aansluiten?
Moet ik de +5V van mijn circuit aansluiten op pin 9? (Om de motor op volle toeren te laten draaien.)
Moet ik nog iets doormeten? (En waar zet ik dan de pinnen van de multi meter op?)
 
Opmerking:
 
Ik heb twee identieke motoren, bij elk is een stekkertje geleverd met afgeknipte bedrading. In beide gevallen is pin 11 niet met een draadje verbonden (er zit geen verbinding in het stekkertje.) M.a.w. deze pin wordt dus genegeerd in eerdere aansluitingen.
Bijlagen
foto-24v-voeding-pwm-9v-batterij.jpg
foto-24v-voeding-pwm-9v-batterij.jpg (175.23 KiB) 1294 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: PWM controller voor een 24V DC motor vinden en aansluiten

visualsense schreef: Hierbij een foto hoe ik het heb samengesteld aan de hand van #101.
 
Ik heb pin 3 en 6 samengevoegd en deze verbonden aan de GND van mijn circuit. Echter zit deze ook verbonden aan de - van de 9V batterij, is dit juist? Ja
 
Wat ik niet op de foto heb aangegeven zijn pin 1 en pin 7. Dit zijn de rode (pin 7 // +24V) en zwarte (pin 1 // -) draden verbonden met de 24V voeding. Deze draden zijn te dun wanneer de motor wordt belast, maar voor nu goed.
 
Vragen:
 
Moet ik pin 2 nog ergens op aansluiten? Nu niet, eerst kijken wat er gebeurt
Moet ik de +5V van mijn circuit aansluiten op pin 9? (Om de motor op volle toeren te laten draaien.) Is niet nodig, de ingang gaat vanzelf naar +5 V (controleren tegen pin 6), maar het mag wel.
Moet ik nog iets doormeten? (En waar zet ik dan de pinnen van de multi meter op?) Controleer of je 5 V meet tussen pin 6 en pin 12 (batterij niet leeg bv.)
 
Opmerking:
 
Ik heb twee identieke motoren, bij elk is een stekkertje geleverd met afgeknipte bedrading. In beide gevallen is pin 11 niet met een draadje verbonden (er zit geen verbinding in het stekkertje.) M.a.w. deze pin wordt dus genegeerd in eerdere aansluitingen. Deze pin was al twijfelachtig; 1 probleem minder.
dat wel natuurlijk

Reageer